Mörk energi

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

henke.e
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 jun 2012 11:01

Mörk energi

Inläggav henke.e » 23 jun 2012 11:07

Man tror ju att det finns en mörk energi där ute som vi inte vet hur vi ska mäta.
Detta tror man efter galaxer accelererar.
Det borde de ju inte göra eftersom de fått sin energi sen big bang och inte borde accelerera om jag förstått det rätt.

Men galaxers gravitationer drar sig ju mot varann och ju närmre de är varandra desto mer borde de accelerera, alltså är det inte mörk energi utan föremålen där ute i sig som står för accelerationen.

Detta är en idé, vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Mörk energi

Inläggav Pilatus » 23 jun 2012 11:56

henke.e skrev:Man tror ju att det finns en mörk energi där ute som vi inte vet hur vi ska mäta.
Detta tror man efter galaxer accelererar.
Det borde de ju inte göra eftersom de fått sin energi sen big bang och inte borde accelerera om jag förstått det rätt.

Mätningar tyder på att universums acceleration ökar. Varifrån kommer energin
som orsakar accelerationen? Det måste finnas någonting som motverkar den
bromsande gravitationen. Denna ”antigravitation” kallas i brist på bättre namn
för ”mörk energi”
Men galaxers gravitationer drar sig ju mot varann och ju närmre de är varandra desto mer borde de accelerera, alltså är det inte mörk energi utan föremålen där ute i sig som står för accelerationen.
Detta är en idé, vad tycker ni?

Det som ger galaxerna tyngd är gravitationen. Ur denna synpunkt borde accelerationen bromsas upp. I stället flyr galaxerna från varann med ökande hastighet. Det åtgår energi som får universum att expandera på detta sätt. Varifrån den skulle komma är ännu oklart.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 jun 2012 15:50

Läste en artikel för ett tag sedan hur två sateliter eller rymdfarkoster (inte säker på vilket)
hade en avikelse i sina banor relativt varandra som motsvarade det mörk energi skulle kunna skapa.

de hade glidit isär från varandra utan synbara anledningar.

Vi får använda fantasin för att klura ut vad som kan skapa detta : )
En tanke jag hade var att materia inte expanderar, utan att materia dras ihop av sin egen gravitation,
rummet utanför är den samma, men vart föremåls egen gravitation ger effekt som om universum expanderar.
Det är bara en tanklek som jag inte ens är färdig, vet inte ens om den är vettig ännu.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Inläggav Pilatus » 23 jun 2012 16:25

Marko skrev:En tanke jag hade var att materia inte expanderar, utan att materia dras ihop av sin egen gravitation,
rummet utanför är den samma, men vart föremåls egen gravitation ger effekt som om universum expanderar.
Det är bara en tanklek som jag inte ens är färdig, vet inte ens om den är vettig ännu.

Gravitation är en mycket svag kraft och påverkar inte atomernas kärnor eller elektronskalen runt dessa. Inte heller expanderar materien, det är tomrummet mellan som expanderar. I teorin innebär det att den del av universum, som vi kan observera blir allt mer uttöjd. Till sist uppgår den i ett tillstånd, där varken gravitationen eller de starka och svaga adherenta krafterna kan ha någon inverkan. Den slits slutligen isär, utgående från vår observationshorisont och närmar sig därför småningom vårt solsystem, resulterande i Big Rip.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 jun 2012 16:36

Pilatus skrev:
Marko skrev:En tanke jag hade var att materia inte expanderar, utan att materia dras ihop av sin egen gravitation,
rummet utanför är den samma, men vart föremåls egen gravitation ger effekt som om universum expanderar.
Det är bara en tanklek som jag inte ens är färdig, vet inte ens om den är vettig ännu.

Gravitation är en mycket svag kraft och påverkar inte atomernas kärnor eller elektronskalen runt dessa. Inte heller expanderar materien, det är tomrummet mellan som expanderar. I teorin innebär det att den del av universum, som vi kan observera blir allt mer uttöjd. Till sist uppgår den i ett tillstånd, där varken gravitationen eller de starka och svaga adherenta krafterna kan ha någon inverkan. Den slits slutligen isär, utgående från vår observationshorisont och närmar sig därför småningom vårt solsystem, resulterande i Big Rip.


Jo, det är den klassiska synen som inte förklarar effekter som att universum expandrar, om det skulle vara en effekt som några tror. Det skulle även kunna vara som du beskriver. Men tanke experimentet jag för är en liten vidareutveckling av eventuell fakta.

1 galaxerna får mer energi och mer gravitation via acceleration.
Det borde innebära att den kröker det yttre rummet närmast sig, inte sitt eget rum.. allt är som vanligt i storlek och kraft i det egna rummet för tex en planet. MEN, relativt andra objekt har tiden förvrängts, tiden går långsammare.. och kanske det är det vi ser som expansion.. det tar längre tid att mäta avstånd på grund av denna 'effekt'..

en teori och tanke experiment... vad vet jag ännu :)

rummen glider in i sina egna rum.

henke.e
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 jun 2012 11:01

Re: Mörk energi

Inläggav henke.e » 23 jun 2012 16:49

I stället flyr galaxerna från varann med ökande hastighet. Det åtgår energi som får universum att expandera på detta sätt. Varifrån den skulle komma är ännu oklart.


Hur kommer det sig då att Andromeda-galaxen och vår Vintergata är på kollisionskurs om galaxer flyr från varann?
Har man sett att galaxer enbart flyr från varann eller har man inte sett att de också är på kollisionskurser med varandra precis som vår galax med Andromeda?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Mörk energi

Inläggav freddemalte » 23 jun 2012 17:01

henke.e skrev:
I stället flyr galaxerna från varann med ökande hastighet. Det åtgår energi som får universum att expandera på detta sätt. Varifrån den skulle komma är ännu oklart.


Hur kommer det sig då att Andromeda-galaxen och vår Vintergata är på kollisionskurs om galaxer flyr från varann?
Har man sett att galaxer enbart flyr från varann eller har man inte sett att de också är på kollisionskurser med varandra precis som vår galax med Andromeda?

http://answers.yahoo.com/question/index ... 012AAXGFwo
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster