Inkännande

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Lennart
Kontakt:

Inkännande

Inläggav Lennart » 02 jul 2012 20:18

Vad blåser liv i ekvationerna? är ett berömt uttalande av Stephen Hawking , vår tids kanske mest kände vetenskapsman.

Det är vår tolkning av dem. Utan den är de bara meningslösa symboler utan kraft att förutsäga eller modellera någonting. Detsamma gäller för datorer och datorprogram och för den delen för hjärnceller som aktiveras i mönster som vi numera kan scanna och korrelera med saker som personen tänker på. Vi har numera redan en trubbig teknik för tankeläsning.

Men för att tolka korrelationen krävs en annan referens. Ett själv som tolkar. Det är i korthet vad jag försökt säga med dessa mina ”filosofiska” utläggningar under försommaren.

Information beror av intention
Om att ha tur
Felkoppling och signifikans
Utan facit
Vad är naturligt?
Villiga konstruktörer
Utan agenda
Var sitter tolken?
Tolkningsproblematik

Det självet är inte uppbyggt efter principerna som får ett program eller en maskin att fungera. Det är istället en dynamik som mot bakgrund av en verklighet som ständigt försöker radera ut varje skillnad trotsigt lyckas både förstärka och bevara uppkomna skillnader för sin egen organisation.

Protosjälvet uppträder samtidigt med protolivet. Tidigare i våras försökte jag mig på en så konkret ”så kan det ha gått till”- historia som jag är mäktig. Läs gärna om den i denna ordning under sommaren!

En händelse som ser ut som en tanke
Allt du behöver veta om termodynamik och symmetri
Vi söker skatten vid regnbågens ände
Det finns många många fler sätt att vara död än levande
Bara skillnader som gör skillnad gör en skillnad
Kraften i det som inte får hända
Föregångare till liv
Livets frömekanismer
All vår början var virtuell
Naturlig felkorrigering
Vad handlar det om?
Hur molekyler blir informationsbärare

Det är den på detta eller något liknande sätt uppkomna självrullande dynamiken som all evolution är beroende av. Det tolkande, kännande självet framträder gradvis. Det är inte målet för evolutionen. Den har inget ändamål. Men det är så evolutionen känns inifrån för oss!

Se också http://apmel.blogspot.se/search?label=Filmen+i+huvudet

Återgå till "Naturvetenskap"