Virtuell holografisk touchscreen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Algotezza » 22 aug 2012 14:18

Kan man kombinera hologrammets egenskaper med thereminens och skapa en virtuell holografisk touchscreen?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Marko » 22 aug 2012 17:46

Vem vet,
hittade denna app (fejk ?)


Någon gång kommer det nog,
Ser ungar spela fotboll på varuhusen där bollen är genererad digitalt och sensorer känner av rörelserna barnen gör.


Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2012 23:04

Algotezza skrev:Kan man kombinera hologrammets egenskaper med thereminens och skapa en virtuell holografisk touchscreen?

/Algotezza


Inga problem:


Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2012 23:50

När jag ändå har dig på tråden Algotezza: Har du det här programmet. Kan tänka att det är något för dig: http://www.skytopia.com/software/sonicphoto/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Algotezza » 07 sep 2012 09:09

Kan man göra en virtuell touchscreen, menar du?

Kan man ha alla sina program och filer i ett cloud?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2012 09:30

Algotezza skrev:Kan man göra en virtuell touchscreen, menar du?

Kan man ha alla sina program och filer i ett cloud?

/Algotezza


Om du har programmen eller filerna i ett cloud eller i en enhet i anslutning till hologrammet spelar inte så stor roll. Du behöver ju fortfarande enheten som genererar hologrammet, och den kommer nog inte att vara direkt portabel (än så länge). På filmen ovan har de redan gjort en virtuell touchscreen med tre knappar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Algotezza » 07 sep 2012 09:50

Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:Kan man göra en virtuell touchscreen, menar du?

Kan man ha alla sina program och filer i ett cloud?

/Algotezza


Om du har programmen eller filerna i ett cloud eller i en enhet i anslutning till hologrammet spelar inte så stor roll. Du behöver ju fortfarande enheten som genererar hologrammet, och den kommer nog inte att vara direkt portabel (än så länge). På filmen ovan har de redan gjort en virtuell touchscreen med tre knappar.



Ja, dyrt är det väl också - vi får se tiden an.

För övrigt gillar jag spådomen i datorernas barndom: "En dag kommer vi att ha datorer som bara väger fem ton!" och "I framtiden kommer det globalt sett att behövas fem datorer."

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2012 10:07

Algotezza skrev:
Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:Kan man göra en virtuell touchscreen, menar du?

Kan man ha alla sina program och filer i ett cloud?

/Algotezza


Om du har programmen eller filerna i ett cloud eller i en enhet i anslutning till hologrammet spelar inte så stor roll. Du behöver ju fortfarande enheten som genererar hologrammet, och den kommer nog inte att vara direkt portabel (än så länge). På filmen ovan har de redan gjort en virtuell touchscreen med tre knappar.



Ja, dyrt är det väl också - vi får se tiden an.

För övrigt gillar jag spådomen i datorernas barndom: "En dag kommer vi att ha datorer som bara väger fem ton!" och "I framtiden kommer det globalt sett att behövas fem datorer."

/Algotezza


Den spådomen börjar nu slå in. Det är vad den cloudbaserade verksamheten slagit in på. Vi kommer inte längre att ha egna datorer, utan enbart visuella enheter som kopplar upp sig mot centrala cloudenheter. Någon som ser faran med detta?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Algotezza » 07 sep 2012 11:09

Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:Om du har programmen eller filerna i ett cloud eller i en enhet i anslutning till hologrammet spelar inte så stor roll. Du behöver ju fortfarande enheten som genererar hologrammet, och den kommer nog inte att vara direkt portabel (än så länge). På filmen ovan har de redan gjort en virtuell touchscreen med tre knappar.



Ja, dyrt är det väl också - vi får se tiden an.

För övrigt gillar jag spådomen i datorernas barndom: "En dag kommer vi att ha datorer som bara väger fem ton!" och "I framtiden kommer det globalt sett att behövas fem datorer."

/Algotezza


Den spådomen börjar nu slå in. Det är vad den cloudbaserade verksamheten slagit in på. Vi kommer inte längre att ha egna datorer, utan enbart visuella enheter som kopplar upp sig mot centrala cloudenheter. Någon som ser faran med detta?[/quote]

Oja,en stor fara, lätt att kolla alla, och vem skall äga och vem sätter priset?

Våt dröm för makthavare...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2012 12:53

Jag törs nog lova att privata nätverk kommer att vara olagligt inom 20 år, och att ha det kommer att vara en viktig del av motståndsrörelsen.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav freddemalte » 07 sep 2012 13:36

Jag väntar på att IKEA, någon gång i "framtiden", ska ge ut en holografisk katalog där man kan testa möblerna i rummet genom att projicera holografiska möbler i rummet ;-)
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Marko » 07 sep 2012 13:57

Framtiden på nätet.

Mindre illegal fildelning,
bättre kommersiella utbud till vettiga priser.

nätverk och virtuallsiering kommer att öka, för att sedan minska.
Nätverkslagring för backups, kommer att öka.

Hela tiden är det väl funktionalitet, enkelhet och pris som avgör.
Tappar du nätetet, så ska en dator fortfarande fungera. (många ratar helt virtuallisering)

Microsoft hade väl någon vettig prognos om fildelning, att det kommer att öka,
så länge som priset är för hög för tex musik...

Jag trodde år 2005 (gissar jag rätt nu?) att strider kommer att handla om kryptering för privat bruk, detta skulle bli heta debatter.. vi ser dom idag. (jag gissar på att det är tekniskt omöjligt att förhindra en kryptering, men juridiskt möjligt. så vinst för det som ev blir olagligt)

så, min gissning är att pirat-fildelning minskar (priser sjunker), och kryptering ökar, fildelningen blir mer peer to peer, och via gigabitlinor så når information ut till hela världen på några minuter) Hantering av information kommer att ske av liknade sidor som piratebay, fast i decentraliserad form... vilket också var något jag trodde och tror på, en decentraliceing går inte att släcka ner på samma vis som en fast stationär server.
Alltså, samordning av p2p över decentralicerade nätverk för privat material ökar.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Virtuell holografisk touchscreen

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2012 14:07

Hur det kommer att se ut beror helt på om de som vill ha centraliserad maktkontroll kommer att vinna eller ej. Jag har svårt att tänka mig framtida nätverk som är helt egna världar utan att det finns en stark vilja att kunna kontrollera dessa.

Då kommer vi dithän att all kryptering betraktas som illegal verksamhet.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster