Universums ålder

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Universums ålder

Inläggav Pilatus » 07 sep 2012 10:03

Frågan om universums ålder har diskuterats på Filosofiforum i litet olika trådar. Så jag utgår från att det finns ett intresse av frågan.

Så första frågan kan vara, hur kan universums ålder bestämmas?
Jag föreslår ESAs projekt Planck. ESA: s Planck uppdrag är det första europeiska rymdobservatoriet vars huvudsakliga mål är att studera den kosmiska bakgrundsstrålningen (CMB) - reliken strålningen från Big Bang. Den kosmiska bakgrundsstrålningen bevarar en bild av universum som det var ungefär 380 000 år efter Big Bang, och kan avslöja de ursprungliga villkoren för universums utveckling. Viktiga upptäckter som gjorts under de senaste åtta åren visar att universum varit långt tätare och varmare än det är idag, och att det började svalna och expandera - en process som fortfarande pågår i dag - cirka 13 700 miljoner år sedan. Frågor om vad som utlöst universums tillblivelse, eller hur det kommer att utvecklas i framtiden, är ännu obesvarade.

ESA = European Space Agency
CMB = Cosmic Microwave Background
http://www.esa.int/SPECIALS/Planck/
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Universums ålder

Inläggav Pilatus » 07 sep 2012 10:55

Universum föddes för 13,7 miljarder år sedan med Big Bang. Men går det att besvara frågan om det fanns något innan?

Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Universums ålder

Inläggav Algotezza » 07 sep 2012 11:12

Går tidmätare alltid jämnt (tid = det som mäts med tidmätare, klocka)? Om "tiden gått olika fort" underjordens olika epoker - vad får detta för följder för beräkning av universums ålder?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Universums ålder

Inläggav Pilatus » 07 sep 2012 12:03

Algotezza skrev:Går tidmätare alltid jämnt (tid = det som mäts med tidmätare, klocka)? Om "tiden gått olika fort" underjordens olika epoker - vad får detta för följder för beräkning av universums ålder?

Tidsmåttet 13,7 miljarder år är säkert korrekt med hur noggrant vi kan mäta tid. (Universums temperatur.) Vad som har flukturerat under universums utvecklingsfaser är den hastighet med vilket det expanderat. Detta ger en del märkliga resultat som att det finns galaxer som avlägsnar sig från oss i en hastighet överstigande ljusets. (http://en.wikipedia.org/wiki/Faster-than-light#Universal_expansion)

Lambda-CDM modellen kallas ofta för standardmodellen i Big Bang kosmologin, det är den enklaste modellen som ger en ganska bra motsvarighet till gjorda iakttagelser.

CDM = Cold Dark Matter
Λ (Lambda) = 0,74 (den kosmologiska konstanten)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Universums ålder

Inläggav Algotezza » 07 sep 2012 12:09

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Går tidmätare alltid jämnt (tid = det som mäts med tidmätare, klocka)? Om "tiden gått olika fort" underjordens olika epoker - vad får detta för följder för beräkning av universums ålder?

Tidsmåttet 13,7 miljarder år är säkert korrekt med hur noggrant vi kan mäta tid. (Universums temperatur.) Vad som har flukturerat under universums utvecklingsfaser är den hastighet med vilket det expanderat. Detta ger en del märkliga resultat som att det finns galaxer som avlägsnar sig från oss i en hastighet överstigande ljusets. (Hur vi nu kan observera det?) Med all reservation för feltolkning. Måste hitta en källa för att kunna korrigera fel i denna postning (som jag ser som preliminär).


Så man mäter universums ålder med hjälp av dess temperatur "nu" ... vilken temp hade big bang? Hur mäter man den tempen?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Universums ålder

Inläggav hovnarr » 07 sep 2012 12:35

Jag tänker att det är ett vetenskapligt problem att mäta tiden efter Big Bang till idag, men kanske mer av ett filosofiskt problem att mäta "universums ålder". Om vi med "universum" menar rumtiden självt blir det problematiskt att tala om "när", då "när" är en koordinat på en redan befintlig tidsaxel. Det blir som att fråga hur gammal tiden är. Hur stort är rummet? Hur långt är ett snöre?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Universums ålder

Inläggav scirocco » 07 sep 2012 12:51

Vad är ett år och hur länge har sådana funnits?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Universums ålder

Inläggav hovnarr » 07 sep 2012 13:52

Ett annat problem som Algotezza också är inne på med temperaturen är detta: Det mesta vi vet om materia och fysikens lagar kommer från efterforskningar i modern tid på denna planet. Planeten fanns inte för 5 mdr år sedan och det mesta vi vet om dess utveckling rör den sista miljarden år. Dokumenterade "vetenskapliga" observationer går max storleksordningen 10 tusen år tillbaka. Så hur vet vi att materian alltid varit beskaffad på samma sätt som den materia och den fysik vi känner idag? Är vår kunskap om världens och universums beskaffenhet idag en bra utgångspunkt för att göra bedömningar 14 mdr år bakåt i tiden?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Universums ålder

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2012 14:18

hovnarr skrev:Ett annat problem som Algotezza också är inne på med temperaturen är detta: Det mesta vi vet om materia och fysikens lagar kommer från efterforskningar i modern tid på denna planet. Planeten fanns inte för 5 mdr år sedan och det mesta vi vet om dess utveckling rör den sista miljarden år. Dokumenterade "vetenskapliga" observationer går max storleksordningen 10 tusen år tillbaka. Så hur vet vi att materian alltid varit beskaffad på samma sätt som den materia och den fysik vi känner idag? Är vår kunskap om världens och universums beskaffenhet idag en bra utgångspunkt för att göra bedömningar 14 mdr år bakåt i tiden?


Det kan ju vara så att när man följer universum bakåt så expanderar tiden så att det visar sig att datumet för födelsen av universum flyttas bakåt hela tiden och aldrig äger rum. Vi anser ju också att universum uppstod som en explosion i början, men hur snabbt gick det egentligen med tanke på att rumtiden skapades proportionellt till explosionen, och att den fortfarande gör det. Är lite oklart det där.

Ah, nu såg jag att du var inne på rumtiden där ovan.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Universums ålder

Inläggav freddemalte » 07 sep 2012 14:53

Hej Pilatus

Om man med Universum avser "allt som existerar" (verkligheten/världen) så är frågan antagligen felställd. Med detta menar jag att enbart fenomen i världen (i Universum) kan ha en ålder, men inte Universum som sådant. Detta går då "logiskt" att härleda till det faktum att allt som ska mätas (oavsett enhet) måste mätas mot en referens, men eftersom världen som sådan saknar referens och enbart (om möjligt) kan utgöra en (långsökt och aningen ad hoc) intrinsikal "referens" till sig själv, blir frågan så att säga meningslös (eller nonsens) och dess "svar" på sin höjd "Universums ålder är Universums ålder".

Nu förväntar jag min tonvis av tuffa motargument om allt från ljusår och singularitet till expansioner, entropi och kvantfyik - ser fram mot detta 8)

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Universums ålder

Inläggav Algotezza » 07 sep 2012 16:17

freddemalte skrev:Hej Pilatus

Om man med Universum avser "allt som existerar" (verkligheten/världen) så är frågan antagligen felställd. Med detta menar jag att enbart fenomen i världen (i Universum) kan ha en ålder, men inte Universum som sådant. Detta går då "logiskt" att härleda till det faktum att allt som ska mätas (oavsett enhet) måste mätas mot en referens, men eftersom världen som sådan saknar referens och enbart (om möjligt) kan utgöra en (långsökt och aningen ad hoc) intrinsikal "referens" till sig själv, blir frågan så att säga meningslös (eller nonsens) och dess "svar" på sin höjd "Universums ålder är Universums ålder".


Hälsar Fredrik


Du har rätt.
:)

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

1gäst
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jul 2012 09:10

Universums ålder

Inläggav 1gäst » 07 sep 2012 17:01

.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Universums ålder

Inläggav scirocco » 07 sep 2012 17:28

Vi benämner tid med sekunder,minuter,timmar,dagar och år. Alla dessa benämningar relaterar till jordens rörelse. I universum som jag menar är det oändliga tomrum där energi finner plats fungerar inte de måtten på tid. Men jag vet inte just nu andra tidsmått,avstånd funkar väl inte endast. Hastighet och avstånd tillsammans men då inte för vår jords rörelse.
Så vilken rörelse skall vi mäta? Flera big bang finns säkert i universum.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Universums ålder

Inläggav SigurdV » 08 sep 2012 04:45

Pilatus skrev:Frågan om universums ålder har diskuterats på Filosofiforum i litet olika trådar. Så jag utgår från att det finns ett intresse av frågan.
Visst är det en fråga av intresse. Jag skulle vilja spetsa till den lite:
Eftersom inte universums ålder kunde beräknas vid tillkomsten av relativitetsteorin
så kanske inte Einstein garderat sig mot möjligheten att mätning av universums ålder
inte är förenligt med relativitetsteorin.
Vad tror ni?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Universums ålder

Inläggav SigurdV » 08 sep 2012 04:55

freddemalte skrev:Hej Pilatus

Om man med Universum avser "allt som existerar" (verkligheten/världen) så är frågan antagligen felställd. Med detta menar jag att enbart fenomen i världen (i Universum) kan ha en ålder, men inte Universum som sådant. Detta går då "logiskt" att härleda till det faktum att allt som ska mätas (oavsett enhet) måste mätas mot en referens, men eftersom världen som sådan saknar referens och enbart (om möjligt) kan utgöra en (långsökt och aningen ad hoc) intrinsikal "referens" till sig själv, blir frågan så att säga meningslös (eller nonsens) och dess "svar" på sin höjd "Universums ålder är Universums ålder".

Nu förväntar jag min tonvis av tuffa motargument om allt från ljusår och singularitet till expansioner, entropi och kvantfyik - ser fram mot detta 8)

Hälsar Fredrik
Jag tycker det är lite synd att du inte grep tillfället i flykten och sa att eftersom universums ålder är uppmätt så bevisar du och det att universum relaterar till något existerande utanför universum...varför parkera framme vid målsnöret? ;)


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster