Vart är vi egentligen på väg till i det fysiska rummet?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Vart är vi egentligen på väg till i det fysiska rummet?

Någonstans
0
Inga röster
Ingenstans
1
100%
En fjärde dimension
0
Inga röster
Punkt Omega
0
Inga röster
Vet ej
0
Inga röster
 
Antal röster: 1

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vart är vi egentligen på väg till i det fysiska rummet?

Inläggav Cosmic philosopher » 13 okt 2012 20:09

Hej!

Man kan undra om det är något lurt eller märkligt med hur vi rör oss på gator och torg,i bilar, i tåg,på cyklar, när vi promenerar,joggar och i flygplan osv. #-o

Antag att vi åker i ett tåg med 120 km/h:s fart mot väster. Samtidigt vrider sig vårt jordklot med många gånger högre hastighet mot öster. Men då jordklotet ännu snabbare snurrar åt ytterligare ett annat håll runt solen och solen i sin tur rör sig åt ett helt annat håll i galaxen osv., osv., ("uppåt i makrokosmos i det oändliga") och då dessutom allt detta verkar ske i allt högre och högre hastigheter, så uppstår väl den lite märkliga situationen att vi möjligen behöver fråga oss vart vi egentligen är på väg.

Frågan lyder:

Vart är vi egentligen på väg till i det fysiska rummet?

Bild
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Vart är vi egentligen på väg till i det fysiska rummet?

Inläggav Marko » 13 okt 2012 22:45

Vart är vi egentligen på väg till i det fysiska rummet?


Vi är påväg dit vi hör hemma, men vägen är styrd av underlag, snåriga skogar och andras viljor. Men hittar vi hem i vad vi vill, så är vi på väg dit vi ska sluta. och är det inte oftast i slutet som vår drömmar och lust kommer fram?. och insikten över de fel vi gjorde. Det jag funderat över i två dagar är. vad är skillnaden mellan att drömma och leva fysiskt?, formen är stor skillnad, men inte meningen. Vi drömmer metafysiskt, lever fysiskt och vill ha det bra i bägge världarna.Vi strävar efter att leva bra med de vi egentligen älskar, vara (meta)fysiskt nära det vi tycker om.

spelar det någon roll om dröm och mening är metafysisk ?
målet är nog samma.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18560
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vart är vi egentligen på väg till i det fysiska rummet?

Inläggav Algotezza » 13 okt 2012 23:01

Först var allt som vanligt när jag rörde mig i det fysiska rummet. Sedan märkte jag att jag under cykelturer kunde ställa om mitt upplevande så jag tyckte att jag stod stilla och omvärlden rörde sig, vägen kom emot mig. Nu är det så jag upplever min s.k rumsliga rörelse - det är omvärlden som rör sig. Inte jag. Varken till fots, i bil eller på cykel. Jag bara förändras i mitt mentalt-emotionella tillstånd.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster