Agumentera mot en Buddha

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 25 aug 2008 16:54

Den som talar om att vara upplyst, han kan inte vara i närheten av upplyshet.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
My Captain

Re: Agumentera mot en Buddha

Inläggav My Captain » 31 aug 2008 22:30

Jag tvivlar på att någons filosofi, om denna någon levde för så längesedan som Buddha, kan ge svaret på de moderna problement eller hjälpa den moderna människan. Det är därför samtliga världsreligonernas skrifter är så värdelösa för mig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 sep 2008 10:12

My Captain skrev:Jag tvivlar på att någons filosofi, om denna någon levde för så längesedan som Buddha, kan ge svaret på de moderna problement eller hjälpa den moderna människan. Det är därför samtliga världsreligonernas skrifter är så värdelösa för mig.

Hur många av dem har du verkligen läst?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 04 sep 2008 21:08

Algotezza skrev:Hur många av dem har du verkligen läst?
undrar Algotezza

Bibeln har jag läst. Koranen står i bokhyllan och det blir väll dags att läsa den snart. När jag är färdig med Stephen King. Det blir en, än så länge, med andra ord. Och största delen av judendomens skrifter ingår väll där med antar jag.

Får jag fråga hur är detta relevant överhuvudtaget?

Lägg märke till att jag skrev "jag tvivlar på att..." och INTE "jag vet att...". Det kan ju ha varit ett sådant misstag som du gjort eftersom du ställer den frågan.

Detta är alltså en teori jag har. Att jag tror att de här skrifterna har paserat bäst-före datumet. En teori jag tror tillräckligt mycket på för att leva efter den och tro på den. Och det funkar bra.

Förstår du? Om du fortfarande anser att din fråga är relevant så får du förklara dig.

Jag måste dock säga att i det jag har läst av buddhistiska berättelser så finns det ju tidlösa budskap, som i allt! Men jag tror inte på den som ett komplett underlag för livsåskådningen hos 2000-talets västerlänning. Sedan kan man ju tolka allt man läser lite hur fan som helst men det är en annan historia.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 sep 2008 00:38

Plecto skrev:Den som talar om att vara upplyst, han kan inte vara i närheten av upplyshet.

Talade inte Buddha om att vara upplyst? ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 sep 2008 07:55

My Captain skrev:
Algotezza skrev:Hur många av dem har du verkligen läst?
undrar Algotezza

Bibeln har jag läst. Koranen står i bokhyllan och det blir väll dags att läsa den snart. När jag är färdig med Stephen King. Det blir en, än så länge, med andra ord. Och största delen av judendomens skrifter ingår väll där med antar jag.

Får jag fråga hur är detta relevant överhuvudtaget?

Lägg märke till att jag skrev "jag tvivlar på att..." och INTE "jag vet att...". Det kan ju ha varit ett sådant misstag som du gjort eftersom du ställer den frågan.

Detta är alltså en teori jag har. Att jag tror att de här skrifterna har paserat bäst-före datumet. En teori jag tror tillräckligt mycket på för att leva efter den och tro på den. Och det funkar bra.

Förstår du? Om du fortfarande anser att din fråga är relevant så får du förklara dig.

Jag måste dock säga att i det jag har läst av buddhistiska berättelser så finns det ju tidlösa budskap, som i allt! Men jag tror inte på den som ett komplett underlag för livsåskådningen hos 2000-talets västerlänning. Sedan kan man ju tolka allt man läser lite hur fan som helst men det är en annan historia.

Det beror väl på vad man skall ha skrifterna till. Man kan läsa dme på mer än ett sätt.

Allmän etisk vägledning?
Finna vägen till det gudomliga?
Få en vetenskaplig och trovärdig förklaring på hur världen blivit till? (Har har bäst-föredatum gått ut menar jag)
Läsa dem som skönlitteratur?
Läsa dem för att få en inblick i vad som kan ha bidragit till att forma det samhälle vi har idag?

Även om du mycket riktigt inte skrev att du vet, så skrev du att du tvivlade... och även tvivel har i regel en grund i någon erfarenhet, antar jag, och den fick jag reda på nu via ditt inlägg. Bra! jag är nöjd.

Med vänlig hälsning

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 sep 2008 07:56

J R Auk skrev:
Plecto skrev:Den som talar om att vara upplyst, han kan inte vara i närheten av upplyshet.

Talade inte Buddha om att vara upplyst? ;)

Hur upplyst var han då på en skala?  :lol:

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"