Allting sitter i betraktarens ögon. Allt som är till vänster om Djingis Khan är inte "vänster".
Håller med dej till viss del, tur att samhället och det politiska klimatet är såpass liberalt att olika synpunkter kommer till tals. Vill inte alls svartmåla.
Sen finns många hårresande exempel inom vetenskapen om hur rådande makstrukturer förnekar och undertrycker.
Kan ta ett mindre välkänt exempel, icke desto mindre en skandal och ett fiasko för s.k. vetenskapen.
Bertil Ohlin sa en gång att Marx var intressant bara ur historiskt perspektiv. (Ohlin fick Nobelpriset i ekonomi, ett skämt bara det)
Oavsett vad man tycker om Marx rent ideologiskt så varför inte ge honom erkännande inom ekonomin? Han var den förste t.ex. att skapa en teori om det monetära systemet. Marx själv var mäkta stolt själv "mig veterligen har ingen annan gjort detta tidigare".
Är det så farligt att ge honom ett erkännande?
Kistendomen som vägvisare i rätt och fel
Moderator: Moderatorgruppen
Jag vill föra tillbaka denna tråd till vad det handlar om. <Kristendomen som vägvisare i rätt och fel> Jag fick inte nån respons på mitt senaste inlägg utan diskussionen gick över till något som bättre passar inom filosofin:
Jag upprepar inledningen till mitt citat från första århundradet efter Kristus födelse:
"De kristna skiljer sig varken till land, språk eller seder från andra människor. De bor varken i egna städer eller talar något särskilt språk eller for något egendomligt liv. Deras lära har inte utformats genom lärda människors tankar och beräkningar, inte heller företräder de någon tro av mänskligt ursprung, så som några gör."
Jag upprepar inledningen till mitt citat från första århundradet efter Kristus födelse:
"De kristna skiljer sig varken till land, språk eller seder från andra människor. De bor varken i egna städer eller talar något särskilt språk eller for något egendomligt liv. Deras lära har inte utformats genom lärda människors tankar och beräkningar, inte heller företräder de någon tro av mänskligt ursprung, så som några gör."
-
Zarathrustme
Perkulator skrev:Min huvudsakliga kritik handlar dock om kyrkans doktrin att alla männskor duger som de är. Kyrkan ger inget incitament för förbättring, ingen vilja till eget ansvar eller personlig utveckling. det är en hyllning till passivitet, och en statisk tillvaro. Gud är ett svepskäl för att svaga, viljelösa människor ska slippa konfronteras med det faktum att de inte tillför något, inte skapar något, inte utvecklas och att de är en spillra av vad de kunde varit om de bara tagit steget ut i verkligheten och prövat sina vingar.
Jag hoppas detta förtydligat min mening något.
Enligt filosofen och matematikern Alfred Whitehead (hans föreläsning på Harvard 1925) så "är kristendomen vetenskapens moder på grund av det medeltida hävdandet av Guds rationalitet.
Tron på en rationell Gud gav de första vetenskapsmännen en orubblig tro på att varje händelse kan sammanlänkas med en orsak på ett exakt och entydigt sätt.
På detta sätt kan man upptäcka allmänna principer i naturen. Utan denna tro skulle vetenskapsmännens outtröttliga arbete vara utan hopp."
Max Weber beskriver i sin bok "Den protestantiska etiken och kapitalismens anda", hur kapitalismens rationella handlingssätt och kapitalackumulation som är ansvarigt för det moderna samhällets utveckling, har sin grund i västvärldens protestanter.
Skulle inte kristna tillföra något?
I rest my case.
Zara.
Återgå till "Religion och andlighet"