Anti-kristna rörelsen
Moderator: Moderatorgruppen
Anti-kristna rörelsen
Hej! Jag undrar hur många som reflekterat över hatet mot Kristendomen som kan märkas bland medlemmarna på denna sajt?
Men det är inte min huvudfråga.
Varför tror ni så många blir näst intill fientliga mot kristet troende personer?
Är det provocerande att säga att man tror på Gud? Vad är det som provocerar? Varför får folk inte tro utan att bli kritiserade?
undrar.
// Krilles
Varför tror ni så många blir näst intill fientliga mot kristet troende personer?
Är det provocerande att säga att man tror på Gud? Vad är det som provocerar? Varför får folk inte tro utan att bli kritiserade?
undrar.
// Krilles
Jag kritiserar Kristendomen eftersom jag tror på G-d. Jag är absolut inte fientlig gentemot Kristna eftersom alla är människor först och främst. Det är åsikterna och dogmerna som jag inte håller med om. Det är varken uttryck för fientlighet eller fobi.
Tyvärr så är det så att Kristna får utstå en hel del orättfärdigad kritik idag och det är tråkigt ifall det drabbar någon som känner sig djupt kränkt av kritiken, som inte alltid är särskilt saklig. Jag försöker efter bästa förmåga att vara saklig i min kritik, och kom ihåg att det är själva grunderna till trosuppfattningen som jag kritiserar, eftersom jag anser att de är felaktiga och djupt vilseledande.
Det vore tråkigt att inte kritisera något som är dåligt för människor att hänge sig åt. Jag söker efter sanningen och just nu så klarar Kristendomen inte att leva upp till mitt kriterium av sanning. Jag lät mig vilseledas en gång då jag också tänkte att det kanske låg något i Pauls och Matteus skrivelser, att ett människooffer kunde rädda mänskligheten från andlig undergång. Men efter djupa reflektioner och studier har jag kunnat komma fram till att de har fel. Paul och Matteus skrev om och ändrade i Torah'n för att kunna presentera sin teologi.
Dessutom så vilar Kristendomen på en dualistisk moraluppfattning som inte stämmer med vad jag ser i världen eller som i förlängningen kan stämma överens med budskapet att G-d är En och vi skall inte ha några andra G-dar än just G-d. Jag är självklart beredd att diskutera det mer ingående ifall du har invändningar eller så. Jag vet precis som vem som helst att det inte alltid är så roligt att få sina inre koncept ifrågasatta så jag hoppas du förstår att jag inte är ute efter att göra någon illa.
Tyvärr så är det så att Kristna får utstå en hel del orättfärdigad kritik idag och det är tråkigt ifall det drabbar någon som känner sig djupt kränkt av kritiken, som inte alltid är särskilt saklig. Jag försöker efter bästa förmåga att vara saklig i min kritik, och kom ihåg att det är själva grunderna till trosuppfattningen som jag kritiserar, eftersom jag anser att de är felaktiga och djupt vilseledande.
Det vore tråkigt att inte kritisera något som är dåligt för människor att hänge sig åt. Jag söker efter sanningen och just nu så klarar Kristendomen inte att leva upp till mitt kriterium av sanning. Jag lät mig vilseledas en gång då jag också tänkte att det kanske låg något i Pauls och Matteus skrivelser, att ett människooffer kunde rädda mänskligheten från andlig undergång. Men efter djupa reflektioner och studier har jag kunnat komma fram till att de har fel. Paul och Matteus skrev om och ändrade i Torah'n för att kunna presentera sin teologi.
Dessutom så vilar Kristendomen på en dualistisk moraluppfattning som inte stämmer med vad jag ser i världen eller som i förlängningen kan stämma överens med budskapet att G-d är En och vi skall inte ha några andra G-dar än just G-d. Jag är självklart beredd att diskutera det mer ingående ifall du har invändningar eller så. Jag vet precis som vem som helst att det inte alltid är så roligt att få sina inre koncept ifrågasatta så jag hoppas du förstår att jag inte är ute efter att göra någon illa.
Re: Anti-kristna rörelsen
Krilles skrev:Hej! Jag undrar hur många som reflekterat över hatet mot Kristendomen som kan märkas bland medlemmarna på denna sajt?
undrar.
// Krilles
Är du kristen? Folk får väl tro vad dom vill, men som du själv vet så stannar det sällan vid det, eller hur?
Du kränker mig.
krilles skrev:Hej! Jag undrar hur många som reflekterat över hatet mot Kristendomen som kan märkas bland medlemmarna på denna sajt?
Hat tycker jag är att ta i , men alla borde ju få berätta sin del. Även om den är magstark.
Kan väl vara så att man tvingas genom hela sin ickemyndiga ålder(nåväl nästan), lyssnande till något man sett genom redan i lågstadieålder eller rent av tidigare.
Som vid 13 års ålder skall man memorisera en massa verser för att vara till lags för en präst, ens samhälle och kanske rent av familjens heder.
Inte för att någon bryr sig men så skall det vara, - skitsamma om vi andra gör precis tvärtemot det vi proppar i dig "det hör ju till".
Men sådana orsaker till trots, bör man nog ta i akt sitt hyfs och godta alla som de är. Som alla vet är skinkan delad.
Finner din frågeställning om det är Provocerande mycket intressant, till en del ja. Jag tror ju trots allt inte. Antagligen blir du provocerad av en ickekristenplädering. Men och andra sidan ser jag inte varför man skulle behöva se till om någon är kristen eller ej vi borde väl ha samma villkor.
Olika världsuppfattningar, finns inget hos den uppfattade andres bild som den förste kan relatera till utan att göra våld på sin egen uppfattning om verkligheten. Det handlar om identitet. Liknar principiellt att någon skulle gå omkring och proklamera att 1+2=5, och vilja sprida denna sin lära. Det man oklanderligt håller för fel, som andra verkar för att sprida, upprör, eftersom att det i viss mån ifrågasätter, dvs tydligen attackerar.
Hejsan!
Kristendom, liksom all religiös vidskepelse, är ofta en totalitär fanatism i religiös klädnad. Men det finns naturligtvis även godartade religiösa sidor och riktningar. De brukar då spela på den demokratiska planhalvan, och är således av godartad form!
Hat mot kristna vet jag inte om det egentligen är så utspritt, de flesta tycker väl mest synd om dem skulle jag tro!
MVH
bigj - mot kapitalism, religiös dumhet men för humanism och demokrati...
Kristendom, liksom all religiös vidskepelse, är ofta en totalitär fanatism i religiös klädnad. Men det finns naturligtvis även godartade religiösa sidor och riktningar. De brukar då spela på den demokratiska planhalvan, och är således av godartad form!
Hat mot kristna vet jag inte om det egentligen är så utspritt, de flesta tycker väl mest synd om dem skulle jag tro!
MVH
bigj - mot kapitalism, religiös dumhet men för humanism och demokrati...
Den goda sidans försvarare
Jag provoceras av kristna. Varfør? Før att dom ær just, kristna.
Att tro på något som ej går att bevisa..vet inte, men glider længre och længre bort från den iden.
Jag førsøker naturligtvis respektera folk och deras tro, men ibland ær det svårt. Ær inte Værlden enligt bibeln mellan 6000-10000 år gammal? Nu vet jag inte till 100a om detta stæmmer, men om det nu ær så...hur kan man då vælja, med alla bevis om evolutionen, att tro på det som står i bibeln?
Att tro på något som ej går att bevisa..vet inte, men glider længre och længre bort från den iden.
Jag førsøker naturligtvis respektera folk och deras tro, men ibland ær det svårt. Ær inte Værlden enligt bibeln mellan 6000-10000 år gammal? Nu vet jag inte till 100a om detta stæmmer, men om det nu ær så...hur kan man då vælja, med alla bevis om evolutionen, att tro på det som står i bibeln?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
Kan härmed meddela debattörrerna i den här tråden att termen kristofobi har vunnit erkännande i FN, fullt likställd med begreppen islamofobi och antisemitism. Det jag däremot inte vet, är om jag förväntas skratta eller gråta.
Du kränker mig.
Dessutom är det just populärt att trasha kristendom och annan sorts andlighet - det kan anses vara ett tacksamt och normellt accepterat mål för hån, varför den egna personen hoppas vinna lite lättförtjänt uppmärksamhet. Ungefär som att skratta åt ett skämt man egentligen inte förstår. Ofta märker man faktiskt att de som stör sig på tex kristendomen är de som vet just allra minst möjligt om den - och detta tar sig ofta rent av löjliga proportioner. Någon sa 'I am but a shepard', syftades på sin omgivning.
Men vem vet, kanske är det för nihilistiskt, för abstrakt i sig självt för livet självt. Vete fan om det reellt skulle överleva länge i vildmark.
Men vem vet, kanske är det för nihilistiskt, för abstrakt i sig självt för livet självt. Vete fan om det reellt skulle överleva länge i vildmark.
For the record, jag ar inte kristen. Ar ateist.
Men jag har inget emot kristna, eller religiosa i allmanhet. Jag har heller inget som helst intresse av att omvanda kristna, vill dom tro pa vad det nu ar sa varsagoda. Kul att det funkar for dom. Mitt problem startar nar dom skall omvanda mig. Och det hander allt for ofta. Ha garna din tro, men forsok inte pracka pa den pa allt och alla. Det at mitt rad till alla religiosa darute i varlden.
Men jag har inget emot kristna, eller religiosa i allmanhet. Jag har heller inget som helst intresse av att omvanda kristna, vill dom tro pa vad det nu ar sa varsagoda. Kul att det funkar for dom. Mitt problem startar nar dom skall omvanda mig. Och det hander allt for ofta. Ha garna din tro, men forsok inte pracka pa den pa allt och alla. Det at mitt rad till alla religiosa darute i varlden.
Man ska ha respekt för att religionen är det heligaste och viktigaste i många människors liv och uppvisa respekt och försiktighet i förhållande till det. Känna nogsamt efter om en person över huvud taget vill argumentera eller behöva förklara sig och lämna den som vill ha sin religion i fred och för sig själv att ha det.
Varför det?
- För att man är en djävla idiot som förtjänar att få sin näsa eller del av näsa avbiten, upptuggad och utkräkt över sina nya kläder om man inte gör det.
Varför det?
- För att man är en djävla idiot som förtjänar att få sin näsa eller del av näsa avbiten, upptuggad och utkräkt över sina nya kläder om man inte gör det.
Återgå till "Religion och andlighet"