Är religion nödvändig?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Shiaislam.se

Är religion nödvändig?

Inläggav Shiaislam.se » 02 jun 2009 22:02

Hej alla läsare!
tänkte fråga den som känner sig ha en religiös tillhörighet, eller en som kan tänka som någon sådan...varför skall man ha en religion? vad är meningen med det?
Jag gillar att respektfulla givande och kortfattade diskussioner. så svara gärna kortare svar.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 jun 2009 22:08

I ett idealiskt samhälle är religionen helt överflödig, på samma sätt förhåller det sig med politiska partier. Om vi utgick från att vi ville både andra och oss själva lika väl och inte lät något av detta rasera för det andra, så vore all konstlad styrning därutöver enbart av ondo.

Shiaislam.se

Inläggav Shiaislam.se » 02 jun 2009 22:47

okej! men detta ifall du definierar religion med en ideologi som anordnar samhällsordning...sedan så lever vi ju inte i ett idealisk samhälle....
Jag gillar att respektfulla givande och kortfattade diskussioner. så svara gärna kortare svar.

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 02 jun 2009 23:09

Inte nödvändig, men antagligen ofrånkomlig.
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Är religion nödvändig?

Inläggav Algotezza » 03 jun 2009 11:33

Shiaislam.se skrev:Hej alla läsare!
tänkte fråga den som känner sig ha en religiös tillhörighet, eller en som kan tänka som någon sådan...varför skall man ha en religion? vad är meningen med det?

Den svarar väl mot något djupt känt mänskligt behov. Om alla har detta behov eller ej vet jag inte. Alla kan iofs ha det men alla kanske inte tillfredsställer det med hjälp av en religion.

Det finns inga utifrån kommande måsten i livet, om man inte anammar dem, utan livets verkliga måsten kommer inifrån. Det finns alltså inget som säger att man måste ha en rleigon om man inte önskar det.

Om du religionen först uppkom som en världsförklaring - och hjälpmedel för makthavarna att behålla makten över folket - finns det andra förklaringar nu och andra sätt att behålla makten då behövs inte religionen i de avseendena.

Iofs kan religionens roll utvecklas. Har den det? Den ultimata "naturliga" drogen? Hur nyttig är den?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Resonate
Kontakt:

Positiv Sekulär Humanism!

Inläggav Resonate » 03 jun 2009 20:13

1. Religion skall (tröttsamt att upprepa) inte ha något med politik att göra. Den globala politiken är tillräckligt dekadent, dvs utan tillit från oss världsmedborgare. Det går förstås alltid genom positiv samt konstruktiv synsätt att bygga upp det som har gått sönder, detta skall vara allas mål att bidra till, en återuppbyggnad till det bättre. Dock kommer detta inte att bli en verklighet om vi inte en gång för alla drar upp våra huvuden ur sanden och inser den käpp ihjulet  "troendet" har idag, samt har haft historiskt sett.

2. Religionsfriheten bör avskaffas! Åtminstone bör det bli en majoritetsomröstning! Men med denna åsikt menar absolut INTE undertecknad att detta innebär att man hatar eller ser ner på människor som "hävdar" sig troende. Verkligen inte! Utan det vore helt irrationellt och inhumant anser jag. Varför? Jo, därför att de också ÄR människor! De behöver social kontakt samt utbildning/kunskap som alla oss andra människor som lever ett eländigt/lyckligt liv. Det är dock en fråga om "fritänk" och "intellekt", men hävdar detta INTE i ett allvetande, kränkande, främlingsfientligt eller könsdiskriminerande sätt.

Hur tänker jag samt var står jag samhällspolitiskt rörande allt detta med ett par ord?...

"Världsmedborgligt sunt förnuft".

MVH/ 27 årig medborgare med blandat påbrå

P.s. Dags att kasta ut KD (bla) ur svensk politik en gång för alla. Rörande EU-valet samt det kommande nationella valet; rösta på något ni ÄRLIGT står för. Rösta INTE bara för röstandet skull utan finns det inget som intresserar så kan ni alltid rösta blankt, vilket också är att rösta. Med en tydlig markering får inte glömmas...D.s.
"COGITO, ERGO DEUS NON EST"

Reine Strömvall
Kontakt:

Guds sanna rätta lära

Inläggav Reine Strömvall » 03 jun 2009 23:42

Jag har dagligen kontakt med Gud och har det väldigt roligt och underbart.
Kan därför inte förstå de som är emot religion. Guds lagar är underbara när man väl lärt sig dessa. Jag är i paradiset nu när jag skriver detta och det är helt underbart. Det är jag på grund av att jag underkastat mig Guds lagar. Så visst borde min religion och politik blandas ihop.

Lär er "Stora Guds sanna rätta lära" som finns på min hemsida och bygg er ett paradis!

http://hem.bredband.net/reinstro/

Lycka till!

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 06 jun 2009 13:33

Du har inte alls kontakt med mig. Du bluffar. jag känner dig inte reine!

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 06 jun 2009 17:54

Religionen är den ideala samhällsyttringen då den har växit upp från tidigare tillstånd. Den absolut lägsta formen av liv är när livet enbart är överlevnad för stunden. Omedelbar tillfredställelse och omåttlig desperat egoism. En något högre yttring är när egoismen övergår till något slags samförstånd, i att man inte bör slåss inbördes för att det är mycket lättare att leva ifall man hjälps åt. Nästa steg är att man börjar bli medveten om vilka mekanismer som finns för att göra sådan samverkan så pass lättsam och givande som möjligt och man börjar se en ljusning och kan börja att verkligen tycka om varandra och språket börjar bli en viktigare del av livet. Nästa steg är att se att man inte bara har en gemensam strävan i den fysiska överlevnaden från dag till dag utan att det verkar finnas en högre verklighet som går att nå genom symbolik och metaforer och där språket är djupsinnigt, känsligt och moget. Här börjar man också upptäcka lagar för att nå denna högre finkänslighet och få kontakt med något som inte bara håller för stunden utan som håller för alltid, det absoluta goda.

Det är därför det blir så fel ifall religionen tvingas på någon, för då tas ingen hänsyn till de tidigare utvecklingsförhållandena och de lagar som man funnit blir inte till något man kan förstå och känna igen, utan ses enbart som ett ok och ett slaveri.

Shiaislam.se

Inläggav Shiaislam.se » 07 jun 2009 00:55

Hej
intressanta svar, men det som är mest intressant att de som har definierat religionens funktion har sett det som en ro givande komponent i våra liv.
Men då är alla religion likvärdiga?! man kan få ro av falsk och sann tro om man tror att både är sanna...
jag tror dock religion bör ha andra funktioner, vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 jun 2009 01:21

Shiaislam.se skrev:Hej
intressanta svar, men det som är mest intressant att de som har definierat religionens funktion har sett det som en ro givande komponent i våra liv.
Men då är alla religion likvärdiga?! man kan få ro av falsk och sann tro om man tror att både är sanna...
jag tror dock religion bör ha andra funktioner, vad tycker ni?

Tycker, inte tror, inte tänker?
Vet är en annan vinkling, jag vet att religionen har haft ett stort inflytande på mänskligheten, men som uttrycket säger, ingen människa är oersättlig, även om människan i sig är ovärderlig, så kan även religionen ersättas med andra samhällskrafter. Frågan är vilken funktion religionen fyller, är den en viktig kulturbärare, ger den ett rättesnöre för moral och etik, lag? Allt det har redan ersatts i vårt sekulariserade land, förtroendet som samhällsinstitution är i botten och snart fyller religionen bara ett syfte här i Sverige, att hänvisa till en begravningsplats.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 07 jun 2009 13:59

Religionen är inte främst något rogivande, men det blir rogivande om man följer den gemensamt för i det finns en känsla av gemenskap och man kan se förbi småaktigheter och konflikter. Men vissa religioner lyckas bättre med det än andra.

Shiaislam.se

Inläggav Shiaislam.se » 07 jun 2009 14:49

Zokrates skrev
Frågan är vilken funktion religionen fyller, är den en viktig kulturbärare, ger den ett rättesnöre för moral och etik, lag? Allt det har redan ersatts i vårt sekulariserade land, förtroendet som samhällsinstitution är i botten och snart fyller religionen bara ett syfte här i Sverige, att hänvisa till en begravningsplats.

jag tycker att en del av kulturen är en del av religionen, men varken religion eller kultur är bärare av varann.
religion gav oss ett mått, för bedömning av moral, etik osv. Du sa att allt har ersatts av vår sekulariserade samhället...
tycker du att det sekulariserade samhället har tydligt visat hur vi skall se på moral och etik? Har den sekulariserade samhället om vilka lagar skall gälla och vilka lagar skall ändras i lagboken?

jag menar att sekularismen har inte ersatt religion...

religion är alltså rogivande och normgivande med...men olika religioner ger ju olika normer :)

jag tycker att religionen har en annan roll utöver det vi hittills har sagt...
hittar ni ngt?
:)

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 07 jun 2009 17:14

jag tycker att religionen har en annan roll utöver det vi hittills har sagt...
hittar ni ngt?

Nej , upplys oss du , som har perspektiv... :)
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2009 22:19

Sceptisk skrev:Religionen är inte främst något rogivande, men det blir rogivande om man följer den gemensamt för i det finns en känsla av gemenskap och man kan se förbi småaktigheter och konflikter. Men vissa religioner lyckas bättre med det än andra.

Mass-psykos rogivande?

Är känslan av gemenskap viktigare än verklig gemenskap? Gemenskap på religionens grund urartar lätt till gemenhet mot dem som är utanför.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"