Acceptera Jesus eller dö!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

EggHead

Inläggav EggHead » 13 sep 2009 08:46

Sceptisk skrev:Jag tänker inte lägga mig i hur du ser på Gud och jag tror inte jag någonsin skulle kunna få dig att ändra uppfattning. Men för övriga, om det är någon annan som läser detta, låt mig ge en kommentar på det som sagts.

Om man dyrkar en bild av Gud, en bild om hur man vill att Gud ska vara (men inte nödvändigtvis är) då dyrkar man fortfarande en bild.

Du dyrkar alltid en bild, för ingen vet hur gud ser ut eller hur han verkligen är. Vems bild är den rätta? Ingens och allas säger jag.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 13 sep 2009 16:31

Jag upprepar, om du dyrkar en bild då dyrkar du inte Gud.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 sep 2009 08:17

Sceptisk skrev:Jag upprepar, om du dyrkar en bild då dyrkar du inte Gud.

Vad innebär det att dyrka Gud? Sjunga fjäskpsalmer för honom? Be honomn förinta ens fiender? Låtsas vara Guds talesperson? Tala i Guds namn? I tungor? Kunna profetera/ profitera? Kunna hela andra? Vilka andliga g¨åvor visar att man dyrkar Gud på rätt sätt?

Hur ber man till Gud utan att föreställa sig honom som mottagare - dvs. utan att göra sig en bild av honom?

Vilken nyckel använder man för att få upp det gudomliga låset?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 17 sep 2009 14:05

Från: Anna Sara
Till: JimmyAberg
Skrivet: 17 Sep 2009 13:47
Ämne: Re: Bara en sak  

När jag säger att jag VET att -vi, som "mänsklighetens fragment" etiskt -är Jesus Kristus, litar du på det? Att jag redan "räknat ut gåtan", och att det är det du är "attraherad av" -din egen själ?

Att det var det jag nyår 06-07 "blev medveten om"? Jag gick bl a i en kristen skola.. är sanningsmässigt "indoktrinerad" kulturellt, etc....

Jag har upplevt det flera gånger men inte med samma intensitet som då förstås..

Fick bilden när vi hade trippat... "-hon minns mig" och jag såg Jesus på korset. Detta är helt SUBJEKTIV kunskap, det har inte kommit utifrån (annat än genom kollektiv integrering själsligt etc)... Vi är nu KLYVD i två; som människan.

Subjektivt upplever jag i stort sett att ingen människa älskar mänskligheten så som jag..

Jag vill ha ett nytt liv. Sluta vulagrisera din förvirring Jimmy. Det är extremt uttråkande.

Det är bara TOTAL DISTANS som jag kan uppstå och uttrycka mig i. Mänsklighetens flöde.

Kan du inte ge upp ännu? Allt är bara en förlust. Den hårfina gränsen till ett misstag.

Merkurius [intellekt/polarisering] -genom Saturnus [struktur/förälder]; uttryckt genom Venus [balans] = korsfästelse; mänskligheten.

Neptunus: själsdöd.

Ingen livsform är bättre än någon annan. Allt är glaumor.

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 29 sep 2009 22:40

Platon skrev:
Hela berättelsen om Eva och Adam är absurd faktiskt. Satan sade att om de åt av äpplet

Det är ett klassiskt misstag att kalla frukten från kunskapens träd för ett äpple. Men det var ialla fall ett av dina :?  antaganden som inte kändes helt åt pipsvängen.

Hursomhelst så finns det svar på alla frågor, men inte för den som "VET" så mycket som du.

Sceptisk, stå på dig, kul att du är på väg.

Zarathrustme. 8)
Inte doppad
i gröt

Platon

Inläggav Platon » 13 okt 2009 19:49

Zarathrustme skrev:Det är ett klassiskt misstag att kalla frukten från kunskapens träd för ett äpple. .

Jag vet mycket väl om att det inte nämns vilken frukt det är, men man brukar säga så, spela roll.

Zarathrustme skrev:Hursomhelst så finns det svar på alla frågor, men inte för den som "VET" så mycket som du.

Ta det lite lugnt här sörru. För det första har jag bara framfört vad jag tror och min personliga syn på bibelns ord och dess lära som kristendomen bygger på. För det andra så finns det inte alls svar på alla frågor, det var det dummaste jag hört. (Ursäkta uttrycket). Det finns ingen fakta åt luta sig mot när det gäller religion utam allt handlar om tro. Att du inte förstått detta säger mycket om dig själv.

Zarathrustme skrev:Sceptisk, stå på dig, kul att du är på väg.

Självklart skall man stå på sig för det man tror på, men det handlar inte om att vinna över den andra, utan att bara disskutera och lufta tankar med varandra. Fast diskussionen med Sceptiskt var å andra sidan inget praktexempel.

Mvh P

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 18 okt 2009 19:05

Platon skrev:Ta det lite lugnt här sörru. För det första har jag bara framfört vad jag tror och min personliga syn på bibelns ord och dess lära som kristendomen bygger på. För det andra så finns det inte alls svar på alla frågor, det var det dummaste jag hört. (Ursäkta uttrycket). Det finns ingen fakta åt luta sig mot när det gäller religion utam allt handlar om tro. Att du inte förstått detta säger mycket om dig själv.

Mvh P

You think. Det lustiga är att det i själva verket inte säger a rats ass om mig, men det faktum att du tror det, i själva verket säger pinsamt mycket om dig.
:wink:

Zara Zeru.
Inte doppad

i gröt

Platon

Inläggav Platon » 19 okt 2009 20:02

shit, vilken kontring. Men då vet jag. Tack.

Återgå till "Religion och andlighet"