haralddavidsson skrev: Du verkar ju inte hoppa direkt , snackar mest...
För mig finns mystiken, den gudomliga dimensionen, det absoluta... som min subjektiva upplevelse, mitt möte med det oceaniska... som en självklarhet i djupen bortom både ord och intelligens, något som fördärvas om jag med hjälp av ord försöker göra teologi av den... hellre då lyrik: skriver alagozza.
alagozza?
haralddavidsson skrev:Det mystiska är inte outsägligt, vem har sagt att en mystiker ska vara tyst?
Vad en mystiker gör efter sin mystika upplevelse är upp till honom/henne själv, om man gör poesi eller teologi av det. Om du läste vad jag skrev så anser jag alltså att det går alldeles utmärkt att göra lyrik av mystiken - och behålla nåogt slags absoluthet i det. Man behöver inte välja tystnaden. Men gör man teologi av det, hamnar man onekligen i relativiserandet.
haralddavidsson skrev: En magiker,förståss, tro inte på allt det där struntet dom har stoppat i dig,...gå vidare..
Du kör med en lite otäck von oben-stil. Varför? Kallar du dig själv mystiker? Von-oben-stil går inte ihop med mystik som jag ser det. Tvärtom!
haralddavidsson skrev:skriv om det du upplever är outsägligt...för kommunikation mellan människor..det är mer än texten...för när du ser min text..upplever du någonting mer än mina ord..det gäller för din text till mig också..
Som du kanske såg lade jag in en dikt i mitt föregående inlägg som du kunde läsa och reagera på men det struntade du i. Kanske passade den inte in i den fördomsfulla bild du skapat av mig och frenetiskt försöker upprätthålla...
haralddavidsson skrev:TEXTEN ÄR BARA EN LÄNK MELLAN TVÅ MEDVETANDEN...så det är mitt medvetande till ditt medvetande som min text handlar om...och medvetandet är det stora mysteriumet i människan...
Nu glömmer du bort att en text består av yttre ordformer, dem du som sändare klätt dina tankar i, de tankar som surrat omkring i ditt medvetande, och sedan möter jag texten och skall avkoda och tolka den. Det är många relativiserande moment texten skall passera mellan ditt medvetande och mitt innan en förbindelse oss emellan kan uppkomma. Om jag då tolkar texten annorlunda än dina intentioner med den, uppkommer så vitt jag kan se ingen förbindelse alls. Ibland tror man att man förstått varandra utan att man gjort det, ibland tvärtom. Visst texten kan vara en länk mellan två medvetanden - i bästa fall. Men den kan lika gärna fördunkla...
haralddavidsson skrev:för medvetandet har skapat varat, själen, livet..det bästa som kan hända nu på jorden är att alla som känner för det försöker ge form åt det mystiska...för kärleken är helt förnekad, mystiken ännu mera...den ska vara tyst när prästen pratar i sin ljugarstol en och en halv meter över publikens huvuden... prästerna har alltid ställt mystiken i skamvrån...det är dags att ställa prästen i skamvrån..din dikt var fin...den kändes lite edith Södergran...men Dan Anderssons Tiggarn från Loussa är faktiskt jordisk mystik, -på samma nivå som Gunnar Ekelöfs dikter som var modernistiskt tekniska, och även Ferlins en valsmelodi..är en mystisk dikt...
Läste du öht min dikt?
Mystiken har alltid upplevts som ett hot av den etablerade, traditionella kyrkan och dess teologi.
undrar
Algotezza