Varför religion?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 01 dec 2009 00:16

Algotezza skrev:I en klass kan det vara stökigt. Elever kan ibland behöva köras ut för att övriga elever i klassen skall få ro att jobba. Då kan det vara önskvärt att eleven genast lyder order i stället för att luta sig mot eget tänkande som då ofta innebär att ifrågasätta beslutet genom att stanna kvar eller börja en diskussion som kanske inte är helt ändamålsenlig.

Jovisst stökiga klassrum är en dålig studiemiljö. Men hur länge är uppfostran med auktoritär lydnad önskvärd och hur skall skolan kunna fostrar om barnen till självständigt tänkade elever?
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 dec 2009 01:14

Har du barn, fromm?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2009 09:16

Fromm skrev:
Algotezza skrev:I en klass kan det vara stökigt. Elever kan ibland behöva köras ut för att övriga elever i klassen skall få ro att jobba. Då kan det vara önskvärt att eleven genast lyder order i stället för att luta sig mot eget tänkande som då ofta innebär att ifrågasätta beslutet genom att stanna kvar eller börja en diskussion som kanske inte är helt ändamålsenlig.

Jovisst stökiga klassrum är en dålig studiemiljö. Men hur länge är uppfostran med auktoritär lydnad önskvärd och hur skall skolan kunna fostrar om barnen till självständigt tänkade elever?

Har du någon erfarenhet av uppfostran idag är den så långt från auktoritär lydnad man kan komma. Familjedemokratin har segrat. Barn  skall ha åsikter om allt från mat till semesterresor. Man "resonerar" med barnen i stället för att kommendera. Kolla medelklassföraldrar och deras relationer till sina barn! Barn skall välja skola och kurser i skolan fritt. De har stort utrymme för eget viljespel och blir ofta hur frustrerade som helst.

Elever som stökar försöker man i det längsta "tala till rätta" utan att kräva någon som helst "auktoritär lydnad". Det är medelklassens diskreta charm som tagit över uppfostran och skola. Men det passar mitt mesiga medelklasscharmiga kynne  bra - jag gillar att resonera och tala till rätta även när det i princip är hopplöst. Kör dock med ironi och sarkasmer för att göra det lite roligare för mig. Jag är ingen auktoritär person, varken som förälder eller lärare, vilekt jag ofta fått kritik för. Har själv aldrig kört ut en elev under mina över 25 år som lärare. Men kolleger har gjort det och har idag problem med att få stöknissarna att gå ut. Jag låter stökpellarna vara kvar, säger  ofta bara något  ironiskt till dem som får dem att rodna och skämmas en smaula samt tystna, lugna ner sig. Milt psykiskt våld - min specialité!

Ursäkta, undrar jag till slut,  men vilken värld lever du i? Har du någon som helst koll på uppfostran, dagis, skola idag?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 01 dec 2009 14:42

Algotezza skrev:Ursäkta, undrar jag till slut,  men vilken värld lever du i? Har du någon som helst koll på uppfostran, dagis, skola idag?

Jag kommunicerar, alltså är jag: jag är här nu.  :)  Har nog dåligt koll på skolan idag, därför min fråga.
Så hur länge är uppfostran med auktoritär lydnad önskvärd och hur skall skolan kunna fostrar om barnen till självständigt tänkande elever?

Militären kräver en auktoritär lydnad i alla led, från menig till högsta befäl. Detta visar på att studier på hög nivå inte fostra bort en auktoritär lydnad. För då skulle akademiska studier vara av ondo för militären. Även Milgram's och BBC's experiment visar på att akademiska studier ej hindrar människor att utföra mord och tortyr på order av en okänd auktoritär person.

Samtliga deltagare var män, i åldern 20-50 år, med utbildningsbakgrund från sådana som inte fullföljt grundskola till sådana som innehade doktorsgrad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment

Människor styrs ALLTID av våra känslor, däribland en lydnad för en auktoritet.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 01 dec 2009 17:21

Kommer med ett litet inflikande bara, jag kommer ihåg ett citat från en lärare:

"SKA DU VARA KVAR HÄR FÅR DU GÅ UT!"

:lol:
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2009 17:39

Fromm skrev:
Algotezza skrev:Ursäkta, undrar jag till slut,  men vilken värld lever du i? Har du någon som helst koll på uppfostran, dagis, skola idag?

Jag kommunicerar, alltså är jag: jag är här nu.  :)  Har nog dåligt koll på skolan idag, därför min fråga.
Så hur länge är uppfostran med auktoritär lydnad önskvärd och hur skall skolan kunna fostrar om barnen till självständigt tänkande elever?

Om auktoritär lydnad är önskvärd eller ej, vet jag inte - det beror på vem du frågar, tror jag - men den förekommer dock inte särskilt ofta vare sig i uppfostran eller skola idag, inte i Sverige i alla fall. Läste du vad jag skrev så är det inget jag sysslat med vare sig som lärare eller fader. Det är alltså inget jag önskar i alla fall och vet  inte om någon annan gör det. Därför undrar jag vad du grundar din fråga på.

Sedan vet jag inte om det låter som om man lyssnar på barnen när man, som du skriver, skall "fostra om dem till självständigt tänkande elever". Det ger ju också bilden av att allt som gäller "det uppväxande släktet" pådyvlas dem uppifrån. Vissa tider skall de lyda, enligt "de vuxna", andra tider skall de "tänka och agera självständigt". Vem av de vuxna bryr sig om att fråga vad de unga vill eller undrar om de vill något alls?

frågar sig Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 01 dec 2009 21:51

Algotezza skrev:Om auktoritär lydnad är önskvärd eller ej, vet jag inte - det beror på vem du frågar, tror jag - men den förekommer dock inte särskilt ofta vare sig i uppfostran eller skola idag, inte i Sverige i alla fall. Läste du vad jag skrev så är det inget jag sysslat med vare sig som lärare eller fader. Det är alltså inget jag önskar i alla fall och vet  inte om någon annan gör det. Därför undrar jag vad du grundar din fråga på.

Sedan vet jag inte om det låter som om man lyssnar på barnen när man, som du skriver, skall "fostra om dem till självständigt tänkande elever". Det ger ju också bilden av att allt som gäller "det uppväxande släktet" pådyvlas dem uppifrån. Vissa tider skall de lyda, enligt "de vuxna", andra tider skall de "tänka och agera självständigt". Vem av de vuxna bryr sig om att fråga vad de unga vill eller undrar om de vill något alls?

Nej den renodlad auktoritära rollen som styr mha av fysiskt hot finns ej kvar. Men är inte alla lärare auktoriteter vare sig de vill det eller ej? Det följer automatiskt med på visitkortet i och med ett dolt hot om dåliga  betyg. På liknande sätt har föräldrars roller förändrats.  

Läraren (föräldern) av idag skall därför kunna axla en auktoritetsroll utan ett fysiskt hot (lag) men även utan ett psykiskt hot. För om eleverna hela tiden blir stressade vid åsynen av läraren uppstår inga självständiga tankar bara en blind lydnad eller skolk och aggressioner.
Karl Marx

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 02 dec 2009 10:36

Du verkar ju inte hoppa direkt , snackar mest...

För mig finns mystiken, den gudomliga dimensionen, det absoluta... som min subjektiva upplevelse, mitt möte med det oceaniska... som en självklarhet i djupen bortom både ord och intelligens, något som fördärvas om jag med hjälp av ord försöker göra teologi av den... hellre då lyrik:  skriver alagozza.

Det mystiska är inte outsägligt, vem har sagt att en mystiker ska vara tyst? En magiker,förståss, tro inte på allt det där struntet dom har stoppat i dig,...gå vidare..skriv om det du upplever är outsägligt...för kommunikation mellan människor..det är mer än texten...för när du ser min text..upplever du någonting mer än mina ord..det gäller för din text till mig också..TEXTEN ÄR BARA EN LÄNK MELLAN TVÅ MEDVETANDEN...så det är mitt medvetande till ditt medvetande som min text handlar om...och medvetandet är det stora mysteriumet i människan...för medvetandet har skapat varat, själen, livet..det bästa som kan hända nu på jorden är att alla som känner för det  försöker ge form åt det mystiska...för kärleken är helt förnekad, mystiken ännu mera...den ska vara tyst  när prästen pratar i sin ljugarstol en och en halv meter över publikens huvuden... prästerna har alltid ställt mystiken i skamvrån...det är dags att ställa prästen i skamvrån..din dikt var fin...den kändes lite edith Södergran...men Dan Anderssons Tiggarn från Loussa är faktiskt jordisk mystik, -på samma nivå som Gunnar Ekelöfs dikter som var modernistiskt tekniska, och även Ferlins en valsmelodi..är en mystisk dikt...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 dec 2009 11:03

TekheeTaiteilijan skrev:
Algotezza skrev:Det är ju outsägligt - för allt som sägs blir relativiserat.

Haha, sant! Det är ofrånkomligt  :D

I varje människa finns det absoluta som en inre värld, men också det dialektiska, det så kallade relativa som inre värld, människan har alltså två olika inre världar, så när du läser denna texten är också ditt absoluta vaket inom dig..för jag försöker pratar till ditt absoluta medvetande mu.....för ditt absoluta medvetande och mitt absoluta medvetande befinner sig i samma rum..det finns alltså inget avstånd mellan två människors absoluta medvetanden..och när Jesus säger på korset..fader, har du övergivit mig..pratar han med sitt absoluta medvetande..som plötsligt drog sig tillbaka och Jesus orkade inte bära ensamheten i det dialektiska helvetet..han klagade på Gud...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 dec 2009 11:30

Fromm skrev:

Militären kräver en auktoritär lydnad i alla led, från menig till högsta befäl. Detta visar på att studier på hög nivå inte fostra bort en auktoritär lydnad. För då skulle akademiska studier vara av ondo för militären. Även Milgram's och BBC's experiment visar på att akademiska studier ej hindrar människor att utföra mord och tortyr på order av en okänd auktoritär person.

Samtliga deltagare var män, i åldern 20-50 år, med utbildningsbakgrund från sådana som inte fullföljt grundskola till sådana som innehade doktorsgrad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment

Människor styrs ALLTID av våra känslor, däribland en lydnad för en auktoritet.

Om man har dålig självkänsla lyder man auktoriteter..och om dålig självkänsla kopplas till stark känslighet blir man sjuk av auktoriteter, kanske schizofren...men det auktoritäras grund är konkurrensen och inteligensen..alltså konkurrenskraft betyder en kall, genomborrande aggression, som totalt förintar kärleK, godhet, vänlighet, mjukhet och barmhärtighet...det finns ingen nåd i konkurrens-kraften och sedan används det intelligenta medvetandet...men här säger VISHNU, att jag ska inkarnera till jorden och DÖDA de onda., alltså har det goda en kraft som kan döda ondskan, men den kraften är inte detsamma som det onda våldet...Vishnu kastar sitt sudarsana-chakra med full kraft och huvudet på krokodilen skärs av...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 dec 2009 11:55

Algotezza skrev:
Fromm skrev:

Har du någon erfarenhet av uppfostran idag är den så långt från auktoritär lydnad man kan komma. Familjedemokratin har segrat. Barn  skall ha åsikter om allt från mat till semesterresor. Man "resonerar" med barnen i stället för att kommendera. Kolla medelklassföraldrar och deras relationer till sina barn! Barn skall välja skola och kurser i skolan fritt. De har stort utrymme för eget viljespel och blir ofta hur frustrerade som helst.

Elever som stökar försöker man i det längsta "tala till rätta" utan att kräva någon som helst "auktoritär lydnad". Det är medelklassens diskreta charm som tagit över uppfostran och skola. Men det passar mitt mesiga medelklasscharmiga kynne  bra - jag gillar att resonera och tala till rätta även när det i princip är hopplöst. Kör dock med ironi och sarkasmer för att göra det lite roligare för mig. Jag är ingen auktoritär person, varken som förälder eller lärare, vilekt jag ofta fått kritik för. Har själv aldrig kört ut en elev under mina över 25 år som lärare. Men kolleger har gjort det och har idag problem med att få stöknissarna att gå ut. Jag låter stökpellarna vara kvar, säger  ofta bara något  ironiskt till dem som får dem att rodna och skämmas en smaula samt tystna, lugna ner sig. Milt psykiskt våld - min specialité!

Ursäkta, undrar jag till slut,  men vilken värld lever du i? Har du någon som helst koll på uppfostran, dagis, skola idag?

undrar Algotezza

Det auktoritära styr till hundra procent världen i dag, ..hur många kan påverka Obamas beslut..hur många kan gå emot hans beslut..och han är bara början på det auktotära beslutsfattandet...lilla Sverige är bara ett symtom på hans tänkande..och hans tänkande kommer delvis från Afrika..det är positivt, för hur mycket lidande har inte de svarta genomgått på grund av de vita härskarnas auktoritära uppförande..men den som går ut i naturen möter då ett annat universum, fri från auktoritära,,vi måste ut dit i skogen för att slippa pressen från det auktoritära vibrations-fältet...då vaknar det absoluta inom oss..det mystiska.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: varför religion?

Inläggav Algotezza » 02 dec 2009 13:03

haralddavidsson skrev: Du verkar ju inte hoppa direkt , snackar mest...

För mig finns mystiken, den gudomliga dimensionen, det absoluta... som min subjektiva upplevelse, mitt möte med det oceaniska... som en självklarhet i djupen bortom både ord och intelligens, något som fördärvas om jag med hjälp av ord försöker göra teologi av den... hellre då lyrik:  skriver alagozza.

alagozza?

haralddavidsson skrev:Det mystiska är inte outsägligt, vem har sagt att en mystiker ska vara tyst?

Vad en mystiker gör efter sin mystika upplevelse är upp till honom/henne själv, om man gör poesi eller teologi av det. Om du läste vad jag skrev så anser jag alltså att det går alldeles utmärkt att göra lyrik av mystiken - och behålla nåogt slags absoluthet i det. Man behöver inte välja tystnaden. Men gör man teologi av det, hamnar man onekligen i relativiserandet.

haralddavidsson skrev: En magiker,förståss, tro inte på allt det där struntet dom har stoppat i dig,...gå vidare..

Du kör med en lite otäck von oben-stil. Varför? Kallar du dig själv mystiker? Von-oben-stil går inte ihop med mystik som jag ser det. Tvärtom!

haralddavidsson skrev:skriv om det du upplever är outsägligt...för kommunikation mellan människor..det är mer än texten...för när du ser min text..upplever du någonting mer än mina ord..det gäller för din text till mig också..

Som du kanske såg lade jag in en dikt i mitt föregående inlägg som du kunde läsa och reagera på men det struntade du i. Kanske passade den inte in i den fördomsfulla bild du skapat av mig och frenetiskt försöker upprätthålla...

haralddavidsson skrev:TEXTEN ÄR BARA EN LÄNK MELLAN TVÅ MEDVETANDEN...så det är mitt medvetande till ditt medvetande som min text handlar om...och medvetandet är det stora mysteriumet i människan...

Nu glömmer du bort att en text består av yttre ordformer, dem du som sändare klätt dina tankar i, de tankar som surrat omkring i ditt medvetande, och sedan möter jag texten och skall avkoda och tolka den. Det är många relativiserande moment texten skall passera mellan ditt medvetande och mitt innan en förbindelse oss emellan kan uppkomma. Om jag då  tolkar texten annorlunda än dina intentioner med den, uppkommer så vitt jag kan se ingen förbindelse alls.  Ibland tror man att man förstått varandra utan att man gjort det, ibland tvärtom. Visst texten kan vara en länk mellan två medvetanden - i bästa fall. Men den kan lika gärna fördunkla...

haralddavidsson skrev:för medvetandet har skapat varat, själen, livet..det bästa som kan hända nu på jorden är att alla som känner för det  försöker ge form åt det mystiska...för kärleken är helt förnekad, mystiken ännu mera...den ska vara tyst  när prästen pratar i sin ljugarstol en och en halv meter över publikens huvuden... prästerna har alltid ställt mystiken i skamvrån...det är dags att ställa prästen i skamvrån..din dikt var fin...den kändes lite edith Södergran...men Dan Anderssons Tiggarn från Loussa är faktiskt jordisk mystik, -på samma nivå som Gunnar Ekelöfs dikter som var modernistiskt tekniska, och även Ferlins en valsmelodi..är en mystisk dikt...

Läste du öht min dikt?

Mystiken har alltid upplevts som ett hot av den etablerade, traditionella kyrkan och dess teologi.

undrar

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2009 13:11

Fromm skrev:
Algotezza skrev:Om auktoritär lydnad är önskvärd eller ej, vet jag inte - det beror på vem du frågar, tror jag - men den förekommer dock inte särskilt ofta vare sig i uppfostran eller skola idag, inte i Sverige i alla fall. Läste du vad jag skrev så är det inget jag sysslat med vare sig som lärare eller fader. Det är alltså inget jag önskar i alla fall och vet  inte om någon annan gör det. Därför undrar jag vad du grundar din fråga på.

Nej den renodlad auktoritära rollen som styr mha av fysiskt hot finns ej kvar. Men är inte alla lärare auktoriteter vare sig de vill det eller ej? Det följer automatiskt med på visitkortet i och med ett dolt hot om dåliga  betyg. På liknande sätt har föräldrars roller förändrats.  

Läraren (föräldern) av idag skall därför kunna axla en auktoritetsroll utan ett fysiskt hot (lag) men även utan ett psykiskt hot. För om eleverna hela tiden blir stressade vid åsynen av läraren uppstår inga självständiga tankar bara en blind lydnad eller skolk och aggressioner.

Hur tycker du vi skall lösa problemet med att lärare är auktoriteter eller upplevs som sådana? Slopa betyg?  Slopa skolan? Lärarfri skola? Elevfri skola?

Lärare får varken använda fysiskt eller psykiskt våld, menar du. Får de ställa krav på eleverna? Kan inte det uppfattas som psykiskt våld och väldigt kränkande?

Har du fler go'a reformtips gällande skolan? Kontakta Jan Björklund!

Det var f ö länge sedan mina elever blev stressade vid anblicken av en lärare. Du har nog tittat för djupt på filmen Hets. Den är väl över 60 år gammal nu...

Både manliga och kvinnliga lärare idag är mer Kulla-Gulla än Caligula.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2009 13:15

haralddavidsson skrev:
TekheeTaiteilijan skrev:
Algotezza skrev:Det är ju outsägligt - för allt som sägs blir relativiserat.

Haha, sant! Det är ofrånkomligt  :D

I varje människa finns det absoluta som en inre värld, men också det dialektiska, det så kallade relativa som inre värld, människan har alltså två olika inre världar, så när du läser denna texten är också ditt absoluta vaket inom dig..för jag försöker pratar till ditt absoluta medvetande mu.....för ditt absoluta medvetande och mitt absoluta medvetande befinner sig i samma rum..det finns alltså inget avstånd mellan två människors absoluta medvetanden..och när Jesus säger på korset..fader, har du övergivit mig..pratar han med sitt absoluta medvetande..som plötsligt drog sig tillbaka och Jesus orkade inte bära ensamheten i det dialektiska helvetet..han klagade på Gud...

Det som är ett är ett. Ord särskiljer och utpekar. Du kan aldrig direkt nå enheten med hjälp av ord, bara genom:

...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 02 dec 2009 14:56

Algotezza skrev:Hur tycker du vi skall lösa problemet med att lärare är auktoriteter eller upplevs som sådana? Slopa betyg?  Slopa skolan? Lärarfri skola? Elevfri skola?
Lärare får varken använda fysiskt eller psykiskt våld, menar du. Får de ställa krav på eleverna? Kan inte det uppfattas som psykiskt våld och väldigt kränkande?

Algotezza skrev:Jag är ingen auktoritär person, varken som förälder eller lärare, vilekt jag ofta fått kritik för.

Milt psykiskt våld - min specialité!

Menar du att man inte kan bli en auktoritet som lärare utan ett fysiskt eller psykskt hot?

Algotezza skrev:Det var f ö länge sedan mina elever blev stressade vid anblicken av en lärare. Du har nog tittat för djupt på filmen Hets. Den är väl över 60 år gammal nu...

Både manliga och kvinnliga lärare idag är mer Kulla-Gulla än Caligula.

Är inte syftet med psykiskt våld att skapa stress? Hur vill du annars förklara skolk och aggressioner hos eleverna om de nu inte är stressade?
Karl Marx

Återgå till "Religion och andlighet"