Fromm skrev: Algotezza skrev:Hur tycker du vi skall lösa problemet med att lärare är auktoriteter eller upplevs som sådana? Slopa betyg? Slopa skolan? Lärarfri skola? Elevfri skola?
Lärare får varken använda fysiskt eller psykiskt våld, menar du. Får de ställa krav på eleverna? Kan inte det uppfattas som psykiskt våld och väldigt kränkande?
Algotezza skrev:Jag är ingen auktoritär person, varken som förälder eller lärare, vilekt jag ofta fått kritik för.
Milt psykiskt våld - min specialité!
Menar du att man inte kan bli en auktoritet som lärare utan ett fysiskt eller psykskt hot?
Skolan - samhället - är en människodjungel - du går väl inte ut naken i djungeln?
Vad är grunden för lärarens auktoritet, menar du? Hur menar du att man uppnår auktoritet som lärare? Vad menar du med psykiskt våld?
Det var ironiskt menat att jag ser ironi som milt psykiskt våld. Det gör jag inte. Jag ser det snarare som en metod för att eleven skall kunna få distans till sig själv och sitt beteende och kAanske kunna se sig med andras ögon och kanske själv dra slutsatsen att han/ hon bör agera annorlunda.
Känner du till det allmänna rökförbudet på skolorna idag? Det är enligt lag förbjudet att röka inom skolans område, för alla, både personal och elever och folk på besök. Men om elever röker t.ex. utanför skolportarna där alla går in och ut, även astmatiker och rökallergiker, så finns det inget annat sanktionsmedel att få dem att sluta göra det än att säga att det är förbjudet och att de skall sluta med det, fimpa. Och det skiter de i i 99% av fallen. De låtsas gå därifrån - på min skola kan de gå femtio meter till en väg utanför skolområdet - och röka där, men inte ens det orkar de. De blåser ibland rök i huvudet på lärare som säger till etc. Jag kör med ironi och busvisslingar. Vad hade du gjort? Vilat på din naturliga auktoritet och den respekt som du inger andra helt spontant?
Skolan innehåller en massa praktiska problem idag. Filosofisk-pedagogisk spekulation kan vara spännande men vad som ger något mer konstruktivt som väger lite tyngre är om man kan låta sina tankar kring skolan vila på egen praktisk erfarenhet av skolan idag. Inte vad man läser i tidningar, ser på tv, hör politiker häva ur sig.
Känner du till begreppet skolpeng? Skolan, t.ex. skolorna i Lund, får en slant för varje elev som går på just den skolan. Lämnar en elev skolan får skolan mindre pengar att röra sig med. Det sker avräkning varje månad. Det innebär att skolan har börjat säga ja till elever att starta i klasserna utan tidsmässiga restriktioner. De kan starta när de vill och kan. I september, oktober, november, när som, hela läsåret. På samma vis får sällan elever som borde göra något annat möjligheter till det, utan de måste fortsätta var inskrivna på skolan för pengens skull. Även om de mest skolkar och och är de på lektionerna stökar de mest. Den enskilde elevens rätt till skolgång går före andra elevers och lärares rätt att ha en hyfsat fungerande arbetsmiljö. Enligt lag!
Fromm skrev: Algotezza skrev:Det var f ö länge sedan mina elever blev stressade vid anblicken av en lärare. Du har nog tittat för djupt på filmen Hets. Den är väl över 60 år gammal nu...
Både manliga och kvinnliga lärare idag är mer Kulla-Gulla än Caligula.
Är inte syftet med psykiskt våld att skapa stress? Hur vill du annars förklara skolk och aggressioner hos eleverna om de nu inte är stressade?
Så din förklaring till att elever skolkar och är aggressiva idag är att lärarna har gjort dem stressade? Och anledningen till att det var mindre skolk och aggressivitet förr i skolan var att lärarna gjorde eleverna mindre stressade då? Tror du verkligen på det?
Jag menar att förklaringen till dessa fenomen finns utanför skolan. I samhället i stort. I föräldrars förändrade relationer till sina barn, i vuxnas förändrade attityder till barn och unga och till varandra. Skolan speglar samhället. Den är en del av den samhälleliga verkligheten. Inte någon skyddad verkstad. Men som det verkar, efter mina år som lärare, skolpolitikers och lärarutbildningars lilla experimentlabb.
MVH
Algotezza