Kan Gud göra misstag

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Tatjana

Re: Akta er för att häda!

Inläggav Tatjana » 24 jul 2005 02:35

Lisen skrev:Jag vill peta in till flera av er: akta er för att häda! "Du skall icke missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren skall icke låta den bliva ostraffad som missbrukar Hans namn."

1 Mos 6:6
Då ångrade Herren bittert att han hade gjort människor på jorden.
Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag gjorde dem.”

Missbruka herren din guds namn? Är gud ett namn eller en titel?

:wink:
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 26 jul 2005 15:35

Gud gör inga misstag då den är Absolut, dom ända mistagen som görs är människans lilla till nästan obetydliga medvetande om man ser till det hela kosmiska samanhanget.

:)
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Tatjana

Inläggav Tatjana » 27 jul 2005 19:35

Så bibeln har fel då?

Låt säga att du har en son som gör dig illa gång på gång, du kommer att komma till den insikten att du faktiskt kommer att ångra att du skaffade barn.
MEN! du kommer att göra allt du kan för att din son skall komma att bli bättre och att han skall må bra. Så gör även gud, han har gjort så att människorna, även om han ångrade att han skapade oss, har en möjlighet till förbättring. För att VI skall bli lyckliga-vilket även gör honom lycklig.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Tractatus

Inläggav Tractatus » 25 okt 2005 05:03

Låt säga att du har en son som gör dig illa gång på gång, du kommer att komma till den insikten att du faktiskt kommer att ångra att du skaffade barn.
MEN! du kommer att göra allt du kan för att din son skall komma att bli bättre och att han skall må bra. Så gör även gud, han har gjort så att människorna, även om han ångrade att han skapade oss, har en möjlighet till förbättring. För att VI skall bli lyckliga-vilket även gör honom lycklig.

Du har tagit bort allt som allsmäktighet och fullständighet(dvs gud)innebär, genom att tillskriva Gud känslor, dessutom känslor, sådana som vi människor uppfattar dem.

Att likställa en förälder-barn- relation med en Gud-människa- relation ur det perspektivet måste vara fel. Gud ångrar ingenting. Gud skapar. Våra handlingar påverkar inte Gud, eftersom Gud är allsmäktig/fullständig- den orörliga röraren, som Aristotels uttryckte det. Det är vi människor som får ta konsekvensera av våra handlingar- och det är just hela Torans, Bibelns och Koranens paradigm.

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 25 okt 2005 13:24

Kan Gud göra ett misstag?

Nej, jag tror inte ens att begreppet "misstag" kan tillämpas på Gud. Det låter ju som en människa som sitter uppe i rymden och råkar ha stora krafter. Om Gud nu finns då tror jag att "han" är mycket mindre mänsklig än vi skulle vilja tro att han är- mer som en kraft i sig själv.
Devil's Advocate

Squirrel

Inläggav Squirrel » 25 okt 2005 13:47

Tractatus skrev:Att likställa en förälder-barn- relation med en Gud-människa- relation ur det perspektivet måste vara fel. Gud ångrar ingenting.
...

Vilken religion är det vi talar om egentligen? Uppenbarligen inte Bibeln Gud...

Gud ångrar inget(?):

1 Sam 15:35
Samuel grät över Saul och ville inte se honom mer, så länge han levde. Och Herren ångrade att han hade gjort Saul till kung över Israel.

1 Krön 21:15
Gud skickade en ängel till Jerusalem för att sprida död i staden. Men då Herren såg ängeln sprida död ångrade han det onda och sade: ”Det är nog! Dra tillbaka din hand!” Herrens ängel stod då vid jevusén Ornans tröskplats.

Am 7:3
Då ångrade sig Herren och sade: ”Det skall inte ske.”

Am 7:6
Då ångrade sig Herren. ”Inte heller detta skall ske”, sade Herren Gud.

Tractatus skrev:Gud skapar. Våra handlingar påverkar inte Gud, eftersom Gud är allsmäktig/fullständig- den orörliga röraren, som Aristotels uttryckte det.
...

Våra handlingar påverkar inte Gud(?):
Jer 26:13
Ändra ert liv och era gärningar och lyssna till Herren, er Gud. Då skall Herren ångra sig och inte göra det onda han hotat er med.

Källa http://www.bibeln.se/

Tractatus

Inläggav Tractatus » 25 okt 2005 14:32

Vilken religion är det vi talar om egentligen? Uppenbarligen inte Bibeln Gud...

Gud ångrar inget(?):

Tractatus skrev:
Gud skapar. Våra handlingar påverkar inte Gud, eftersom Gud är allsmäktig/fullständig- den orörliga röraren, som Aristotels uttryckte det.
...

Våra handlingar påverkar inte Gud(?):
Jer 26:13
Ändra ert liv och era gärningar och lyssna till Herren, er Gud. Då skall Herren ångra sig och inte göra det onda han hotat er med.

Låt mig förklara.
Texterna är tyvärr öppnade för versatila tolkningar, vilka öppnar för missförtånd. Vi kan inte tillskriva Gud känslor som vi tillskriver människor. Inte ur samma utgångspunkt och på samma nivå.

En felaktig tolkning kan ge upphov till paradoxer. Gud är enligt biblen allsmäktigt och fullständig. Tolkar man passagerna ovan, som att Gud ångrar sig- innebär det att han kan göra misstag- vilket i sin tur innebär att han felar. Det går till fullo i stick och stäv med att Gud är allsmäktigt och fulländad. Det blir inkonsekvent- kaos.

Således ska vi inte tolka Guds ånger i bibeln som en mänsklig ånger- utan istället som en förenklad och bildlig beskrivning på att människor felar, vilket Gud fördömer- samtidigt som han kan ändra på allt, när han vill och hur han vill.

Squirrel

Inläggav Squirrel » 26 okt 2005 12:07

Tractatus skrev:...
Texterna är tyvärr öppnade för versatila tolkningar, vilka öppnar för missförtånd.
...

Det är en av Bibelns starkaste och på samma gång svagaste sidor. Den rymmer så mycket motsägelser att man är öppen att tolka den efter behag. Mer om det nedan.

Tractatus skrev:...
Vi kan inte tillskriva Gud känslor som vi tillskriver människor. Inte ur samma utgångspunkt och på samma nivå.

En felaktig tolkning kan ge upphov till paradoxer. Gud är enligt biblen allsmäktigt och fullständig. Tolkar man passagerna ovan, som att Gud ångrar sig- innebär det att han kan göra misstag- vilket i sin tur innebär att han felar. Det går till fullo i stick och stäv med att Gud är allsmäktigt och fulländad. Det blir inkonsekvent- kaos.

Således ska vi inte tolka Guds ånger i bibeln som en mänsklig ånger- utan istället som en förenklad och bildlig beskrivning på att människor felar, vilket Gud fördömer- samtidigt som han kan ändra på allt, när han vill och hur han vill.

Jag håller med om att allsmäktigheten går stick i stäv med felandet. Du säger att man därmed inte ska tolka hans ånger som ett resultat av hans felande. Det är en väg att lösa paradoxen men det är en paradox mellan två fakta och någon eller båda av dessa kan vara feltolkad.

En annan väg är att se vad som kan menas med "allsmäktig", och även "allvetande". Idag har vi bilden av att allsmäktighet skulle vara att ha makt till vad som helst och att allvetande är att veta allt. Jag tror inte att det var den bild man hade då bibeln skrevs. Allsmäktighet kan vara att ha "all makt som finns att ha". Allvetande kan vara att "veta allt som finns att veta". Det betyder inte att man har makt till att göra vad som helst utan bara makt att göra allt som går att göra. Med den synen på allsmäktighet finns det utrymme att vara allsmäktig och ändå fela.

Detsamma gäller allvetandet. Det verkar som att Bibelns gud alltid går på handlandet, aldrig på vad någon har tänkt. Vår bild av att tankar är något i sig och att det skulle kunna vara en möjlighet för något allvetande att läsa tankar, det är en nymodighet som troligen inte reflekterades över då Bibeln skrevs. Vad någon tänker finns inte mer under klassen "vad som finns att veta".

Kunskap

Inläggav Kunskap » 17 feb 2006 14:20

Angelina skrev:

"Som vanligt så måste man då börja med att definiera Gud för att kunna tillskriva detta fenomen olika egenskaper. Så det blir mest en lek med ord, eftersom ingen människa vet vad Gud egentligen är. Jag tror vi är rätt begränsade med våra hjärnor här.
Men iaf, enligt mig är Gud den medvetna summan av all existens och kan inte göra misstag. För på det planet , det ultimata av existensplan, existerar inte misstag som begrepp , utan där "är" bara allting. Allt är på, alltså inte av."

"...eftersom ingen människa vet vad Gud egentligen är".
- Om man vill verkligen VETA från hjärtat om Gud och VEM han är, så är det helt möligt! Då frågar jag dig Angelina: - Vill du VETA vem Gud är?

Om man ger en egen definition av VEM Gud är, då blir det inte rättvist, utan man ger sig själv en "ÖNSKE-gud" SÅ ATT SÄGA!

Om du vill veta vem Gud är så är jag helt ödmjuk och genom ärlig att återge en sann annalys VEM Gud är osv.

Vänliga hälsningar:
Kunskap

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 01 apr 2006 19:33

det tillhör fullkommligheten att inte göra misstag, Vore Gud fullkommlig vilket han är borde Han aldrig göra misstag eller ångra sig vilket Han Aldrig gjort
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 01 apr 2006 21:17

det tillhör fullkommligheten att inte göra misstag, Vore Gud fullkommlig vilket han är borde Han aldrig göra misstag eller ångra sig vilket Han Aldrig gjort

Ett intressant resonemang. Innebär detta att du definierar Gud som ett fullkomlig väsen, och att en följd av detta blir att ingen av de handlingar Han utför är misstag? För mig skulle det kännas mer attraktivt om det vore tvärtom; att Han aldrig gjorde några misstag och att en följd av detta var att Han vore fullkomlig, och att han alltså inte är fullkomlig per definition. Definierar vi Gud som ett fullkomligt väsen blir det totalt ointressant att dra slutsatsen att Han är fullkomlig (P->P).

Hoppas du förstår vart jag vill komma.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 01 apr 2006 22:22

archaxe skrev:

Ett intressant resonemang. Innebär detta att du definierar Gud som ett fullkomlig väsen, och att en följd av detta blir att ingen av de handlingar Han utför är misstag? För mig skulle det kännas mer attraktivt om det vore tvärtom; att Han aldrig gjorde några misstag och att en följd av detta var att Han vore fullkomlig, och att han alltså inte är fullkomlig per definition. Definierar vi Gud som ett fullkomligt väsen blir det totalt ointressant att dra slutsatsen att Han är fullkomlig (P->P).

Hoppas du förstår vart jag vill komma.

om både Gud och handlingen vore tidslösa så skulle jag hålla med..men han är borttom tiden, medan Hans handling tex. skapelsen är tidsbunden...och den tidslösa är förstås före det tidsbundna tinget/handlingen
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 02 apr 2006 04:03

Ok, men det verkar inte ge svar på frågan jag ställde.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 02 apr 2006 21:16

archaxe skrev:Ok, men det verkar inte ge svar på frågan jag ställde.

:-) jag tycker att jag har klar gjort ber dig läsa om mitt svar
hälsningar

Kiifen

Inläggav Kiifen » 02 apr 2006 23:46

Vad är ett misstag? Enligt fysiken kan man ju heller inte direkt säga att saker sker på grund av misstag...

Återgå till "Religion och andlighet"