Syndernas förlåtelse. Omoraliskt?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 31 aug 2010 14:20

sydman skrev:
nuddle skrev:men människan kan faktiskt kommunicera med det absoluta... genom sin vilja,
 och länken mellan det absoluta och relativa är:  DET UNDERMEDVETNA
Fast det vet du ju inte.

nej, jag bara förlitar mig på vad andra har sagt i detta fall faktiskt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 sep 2010 13:38

nuddle skrev:
sydman skrev:
nuddle skrev:men människan kan faktiskt kommunicera med det absoluta... genom sin vilja,
Fast det vet du ju inte.

Har man en relation tilld et absoluta blir det något relativt, dvs. att man genom sin relation till det relaterar till det. Det man är har man ingen rel tion till. Men vad är man då - absolut sett? Kan man säga vad man är kan man göra sig en bild av det och har därmed en relation till det - och då blir det något realtivt. Man kan inte ens säga att man inte kan säga  det. Eller ens säga att det är outsägligt och finns utanför språket. Inte ens intet återstår.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 02 sep 2010 15:13

Bra sagt Algot. För att kunna hävda något om det absoluta så måste alla länkar i kedjan vara absoluta även du.
Den som inte finns, den syns inte.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Det absoluta men ändå inte

Inläggav Algotezza » 02 sep 2010 15:34

^

/Alltotesta
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 sep 2010 22:02

Algotezza skrev:
nuddle skrev:
sydman skrev:
Fast det vet du ju inte.

Har man en relation tilld et absoluta blir det något relativt, dvs. att man genom sin relation till det relaterar till det. Det man är har man ingen rel tion till. Men vad är man då - absolut sett? Kan man säga vad man är kan man göra sig en bild av det och har därmed en relation till det - och då blir det något realtivt. Man kan inte ens säga att man inte kan säga  det. Eller ens säga att det är outsägligt och finns utanför språket. Inte ens intet återstår.

/Algotezza

1. det absoluta är medvetandet, alla har ett medvetande, men ej tillgång till HELA MEDVETANDET

2. det absoluta har en fix vilja... som är god, men människan har en "fri vilja" och kan överskrida denna vilja

3. det absoluta kommunicerar sin VILJA genom ditt sjätte-sinne, ditt inre som du kan tolka genom RELATIVA medier...

that's it...

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 02 sep 2010 22:20

nuddle skrev:1. det absoluta är medvetandet, alla har ett medvetande, men ej tillgång till HELA MEDVETANDET

2. det absoluta har en fix vilja... som är god, men människan har en "fri vilja" och kan överskrida denna vilja

3. det absoluta kommunicerar sin VILJA genom ditt sjätte-sinne, ditt inre som du kan tolka genom RELATIVA medier...

Om du har någonting absolut som tolkas genom relativa medier så blir resultatet baserat på tolkningen. Hur kan du vara så säker på att det finns någonting absolut när det enda du upplever är tolkningen?

Är det inte en mer trovärdig förklaring att vi har en objektiv moral från våra instinkter och en subjektiv från vår uppfostran?

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 sep 2010 22:58

sydman skrev:
nuddle skrev:1. det absoluta är medvetandet, alla har ett medvetande, men ej tillgång till HELA MEDVETANDET

Om du har någonting absolut som tolkas genom relativa medier så blir resultatet baserat på tolkningen. Hur kan du vara så säker på att det finns någonting absolut när det enda du upplever är tolkningen?

Är det inte en mer trovärdig förklaring att vi har en objektiv moral från våra instinkter och en subjektiv från vår uppfostran?

Sydman: DU KAN ALDRIG NÅ DET OBJEKTIVA med din LOGIK eller dina 5 sinnen...

det finns en moral som är SKAPAD av människan, genom HENNES relativa sinnen, denna moral är RELATIV, det finns en MORAL, ett samvete som är absolut och detta samvete kommer från det TOTALA medvetandet... allmedvetandet...

det absoluta kommunicerar genom vårt inre, som kan sägas vara våra CHAKRAN, dessa chakran fungerar antingen inte som de skall, eller så är de BLOCKERADE av felaktiga viljor...

dess VÄRDEN uttrycks genom en vilja... som vi som du säger TOLKAR... en slags SKEN-SANNING alltså, det absoluta färgas av det RELATIVA...

<hur vi vet saker>

det absoluta ger människor INFORMATION som de otvivelaktig inser är från det absoluta... det är så man har förstått sådant som jag skriver nu... alltså att det finns ett all-medvetande, en subjektiv vilja osv... den har BEVISAT sin existens GENOM MIRAKEL osv...

thats it...

p.s vissa delar av detta är min tro, som jag baserar på andra ansedda människors utlåtanden

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 02 sep 2010 23:09

nuddle skrev:det absoluta ger människor INFORMATION som de otvivelaktig inser är från det absoluta... det är så man har förstått sådant som jag skriver nu... alltså att det finns ett all-medvetande, en subjektiv vilja osv... den har BEVISAT sin existens GENOM MIRAKEL osv...

thats it...
Ge mig ett väldokumenterat mirakel som inte kan förklaras på annat sätt än att det är ett mirakel. Kan du inte göra detta så är det inte mycket av ett bevis.

thats it...
Du får det att låta så enkelt.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 03 sep 2010 10:33

sydman skrev:
nuddle skrev:det absoluta ger människor INFORMATION som de otvivelaktig inser är från det absoluta... det är så man har förstått sådant som jag skriver nu... alltså att det finns ett all-medvetande, en subjektiv vilja osv... den har BEVISAT sin existens GENOM MIRAKEL osv...

thats it...
Ge mig ett väldokumenterat mirakel som inte kan förklaras på annat sätt än att det är ett mirakel. Kan du inte göra detta så är det inte mycket av ett bevis.

thats it...
Du får det att låta så enkelt.

tack för din uppmärksamhet Sydman

1. det finns massa VÄLDOKUMENTERADE mirakel... alltså alla mirakel följer lagar... ingeting är övernaturligt... de kallas mirakel för alla människor förstår inte ORSAKEN... man kan inte FÖRKLARA det... vetenskapsmännen kan inte komma åt orsaken genom sina 5 relativa sinnen eller logik...

2. de källor jag har är från människors uttlåtanden (människor som jag anser som starkt trovärdiga) av saker som TÄTT sig som mirakel... alltså deras EGNA vittnesmål, det är mina källor.

3. det absoluta UPPLEVS genom relativa sinnen
   det var det jag ville säga med att det relativa färgar det absoluta
   det relativa kan aldrig DIREKT påverka det absoluta

4. den kontroll över dina tankar, känslor och handlingar som du har medfött genom din VILJA, det är det som kan   PÅVERKA verkligheten... din VILJA alltså, ditt medvetande är en del av det absoluta, ditt medvetandet är absolut, och du har getts en viss "frivilja" över ditt medvetande, du kan följa med i samma riktning som allmedvetandet operar, eller så kan du gå emot den

<hur du kan övertyga dig själv>

5. du kan övertyga dig själv om detta genom att antingen ANSTRÄNGA dig och nå upp till den nivån där du själv genom din VILJA kan få hjälp av allmedvetandet till att utträtta saker som ter sig som mirakel. först då vet du... men då är du också enbart en trovärdig källa... din vilja och allmedvetandes vilja måste vara i samklang för att detta skall ske...

6. eller så kan allmedvetandet vilja visa sig för dig, övertyga dig om något, hjälpa dig... då kan den visa dig saker som du  förstår är "mirakel", alltså tecken... och då är du också enbart en trovärdig källa

thats it

detta är min tro

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 03 sep 2010 11:02

Nuddle:

Om jag förstår dig rätt här ovan så ser du dig själv som ett sekundärt vittne. Allt du kan relatera till är vad andra har påstått och sagt. Är det rätt uppfattad?

Och om så är fallet vad driver just dig att "predika" denna uppenbarelse om det allmedvetna?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 03 sep 2010 12:19

Marksa skrev:Nuddle:

Om jag förstår dig rätt här ovan så ser du dig själv som ett sekundärt vittne. Allt du kan relatera till är vad andra har påstått och sagt. Är det rätt uppfattad?

Och om så är fallet vad driver just dig att "predika" denna uppenbarelse om det allmedvetna?

korrekt...

sekundära, men även subtila primära upplevelser från mitt inre... inga "mirakel" dock som jag kan använda som säkra källor i mitt vittnesmål ÄNNU

men vad hade mitt vittnesmål haft för nytta för någon som inte vill tro???
det har funnits redan 1000 tals människor som har upplevt "mirakel", det finns REDAN väldokumenterade fall av "mirakel"
jag hade bara blivit en i mängden... med ännu ett väldokumenterat fall
så om det råkar bli så att jag upplever mirakel... ja då kan jag inte vänta mig att många andra skall tro på mig

jag har länge letat efter sanningen... försökt förstå, varför mirakel är möjliga osv...

seekeroftruth

<VÄRLDENS BÄSTA SÅNGARE>

den vilda fågeln, och den tama burfågel
jag hade lärt känna min vilda fågel
men insåg även att människan bör leva inom ramar
den korsning som görs mellan en vild
och mellan en tam burfågel
den korsningen producerar de bästa sångarna
det hade min far lärt mig
eftersom de kan leva i bur
men samtidigt har de kvar sin instinkt
sin instinkt om den ljuva sången
varken den vilda eller tama fågeln
lever upp till detta enskilt
men då de beblandas föds en ny sorts fågel
hybrid FÅGELN
beskåda VÄRLDENS BÄSTA SÅNGARE!!

Sigrid.K

Re: Syndernas förlåtelse. Omoraliskt?

Inläggav Sigrid.K » 30 sep 2010 19:08

sydman skrev:Att Jesus eller gud kan förlåta ens synder är någonting som är ganska centralt i kristendomen. Som jag ser det är det rätt att gud kan förlåta en om man missbrukar hans namn eller har andra gudar vid hans sida. Det jag tycker att är konstigt är att han verkar ha rätt att förlåta någon som stjäl från mig. Är det inte jag som har rätten att välja om personen i fråga ska bli förlåten eller ej? Vad tycker ni?

Jag tror att anledningen till att människor gör onda saker handlar om brist på kärlek. En människa som inte känner sig älskad blir förtvivlad och arg och gör då saker för att skada andra, kanske som en sorts hämnd på dem. En människa som inte får kärlek tror heller tillslut inte att den är god och värd att få kärlek, så då gör den helt enkelt det som är näst bäst: Den skaffar sig makt över andra. Följaktligen är enda sättet att bekämpa ondska genom kärlek.

Om en människa har gjort en ond handling finns det en risk att hon tror att hon själv ÄR ond, alltså inte bara att det är handlingen som är fel, utan också människan själv. Den inställningen är farlig. Det är då en människa blir verkligen kan bli det, eftersom hon då inte känner sig värdefull och värd att älskas. Då händer samma sak som jag skrev om tidigare, den gör det som är näst bäst efter kärlek, den skaffar sig makt och gör andra illa.

Det är därför Guds förlåtelse är så oerhört viktig, eftersom att den aldrig säger att en människa är värdelös, vad den än må ha gjort. Guds förlåtelse är inte det samma som att man inte behöver gottgöra de människor man sårat, utan den säger bara att du fortfarande är lika värdefull som innan. Du har fortfarande ett lika högt människovärde. Gud fördömer inte. [/b]

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 01 okt 2010 17:10

Sigrid k.

Det är sorgligt att säga,
men Gud förlåter inte,
det är människan som förlåter för att kunna bli som Gud
som Jesus sa om den barmhärtige

Gud frälser
Människan förlåter

Mr.M

Inläggav Mr.M » 01 okt 2010 17:15

att förlåta, är det att acceptera att vi har fel och brister?
i sådana fall förlåter väl gud hela tiden...

gud skapade oss till hans avbild, om gud är perfekt så borde hans skapelse vara perfekt ? och inga synder kan existera.

om gud inte är perfekt så kan synder existera, och guds fria vilja dömer oss hela tiden och accepterar inte sin egen kreation som perfekt.

eller så är gud perfekt och skapade en icke perfekt skapelse, och synder var den del av hans stora plan.

eller så har gud som naturen och har inte en egen medveten vilja, och dömer inte alls. och örlåtelsen kan inte existera.

Min syn om förlåtelse,
Jag förlåter aldrig någon, eftersom jag praktiserar  'shit happens' filosofin.
I mer viktiga frågor så försöker jag se sambanden och jobbar fram en lösning istället för att bagatellartat förlåta.
Om jag gör något fel, det händer ideligen, så springer jag inte runt och ber om förlåtelse. jag får försöka ändra på mitt beteende istället.
I en equal ideal värld dömer ingen varandra och förlåt kan inte existera i detta ideal.
vem är jag att förlåta ?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 01 okt 2010 17:32

att förlåta, är det att acceptera att vi har fel och brister? säger du..

det du säger är att förlåta med läpparna, inte med hjärta.

vad Jesus menar är att vi måste ta in den onda spänningen i kroppen,
inte försvara oss mot den

Som Lord Shiva, dricka giftet.
Och då är vi på väg att bli som Gud. GODA.

Återgå till "Religion och andlighet"