Är bönen ren vidskepelse?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Är bönen ren vidskepelse?

Inläggav Cosmic philosopher » 12 dec 2010 22:49

Och nu flera frågor - denna gången om bönen! :)  
Själv är jag nog en "periodare" av användadet av bönen - alltså av den telepatiska kommunikationen till Gudomen.

Det är möjligt att om man gjorde en analys eller undersökning av alla böner som betts så skulle nog den överväldigande delen utgöras av böner av rent självisk karaktär. Som en författare skrev någon gång: "Vad människa ofta säkert ber Gud om är att två och två inte ska bli fyra".

Själv tror jag inte på "mirakel" eller "under" ( d vs att "något" kommit från "intet"). Däremot tittar jag istället på "naturlagarna" och är villig att "följa" dessa.

Ole Therkelsen har en intressant skala på bönen:

Nivå 1) Man använder bönen som en önskelista på julafton. Man vill ha något specifikt. De flesta använder bönen på denna nivån.
Nivå 2) Man ber om att ens "dagliga bröd"( dvs ens nödvändiga fysiska behov ska bli tillfredställt.) Med detta menas att man t ex ber om sund mat,dryck,sexualpartner,bostad,vänner om det har uppstått svårigheter på detta område. Om ens fysiska behov blir tillfredställt mår man helt enkelt bättre och blir därför ett "plus" för omgivningen.
Nivå 3) Man ber om inspiritation,kraft och livsmod att ta sitt öde och acceptera detta. Man ber nödvändigtvis inte om att situationen ska ändra sig - utan man ber om att få den rätta inställningen att just acceptera situationen.
Nivå 4) Man ber om vägledning att få göra det rätta i en viss situation. Många gånger kan detta med att "göra det rätta" (dvs gagna helheten) vara något som är lite obekvämt för en själv...
Nivå 5) Man pratar med Gudomen lika naturligt som man pratar med en kompis.

1)Tycker du bönen är ren vidskepelse? Anser du bönen har precis samma effekt som en hästsko?
2)Har du bett till "Något" (Gud) någon gång? (T ex om du varit riktigt på "botten" och inte fått någon förståelse eller hjälp från någon annan människa.)
3)Om du ser dig som ateist - vad tror du skulle få dig att börja be (till Gud)? Finns det något som skulle få dig till det?
4)Anser du att bönen är något som människan hittat på? Varför har hon i så fall hittat på det?
5)Är bön till Gud något omoget,något barnsligt -som att man inte riktigt klarar sig på egen hand, självständigt utan att man har ett behov en imaginär storebror eller far som låter en leva litet som i en "skyddad verkstad"?
6)Tror du att "bönhörelse" endast handlar om tillfälligheter? Att den önskade händelsen hade inträffat i vilket fall som helst oavsett om man bett eller ej innan?

Titta på följande filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=BH0rFZIqo8A

Tankar? Reflektioner?

Från en "periodare"

Hälsningar

Cosmic philosopher

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Är bönen ren vidskepelse?

Inläggav freddemalte » 13 dec 2010 01:21

Cosmic philosopher skrev:Och nu flera frågor - denna gången om bönen! :)  
Själv är jag nog en "periodare" av användadet av bönen - alltså av den telepatiska kommunikationen till Gudomen.

Det är möjligt att om man gjorde en analys eller undersökning av alla böner som betts så skulle nog den överväldigande delen utgöras av böner av rent självisk karaktär. Som en författare skrev någon gång: "Vad människa ofta säkert ber Gud om är att två och två inte ska bli fyra".

Själv tror jag inte på "mirakel" eller "under" ( d vs att "något" kommit från "intet"). Däremot tittar jag istället på "naturlagarna" och är villig att "följa" dessa.

Ole Therkelsen har en intressant skala på bönen:

Nivå 1) Man använder bönen som en önskelista på julafton. Man vill ha något specifikt. De flesta använder bönen på denna nivån.
Nivå 2) Man ber om att ens "dagliga bröd"( dvs ens nödvändiga fysiska behov ska bli tillfredställt.) Med detta menas att man t ex ber om sund mat,dryck,sexualpartner,bostad,vänner om det har uppstått svårigheter på detta område. Om ens fysiska behov blir tillfredställt mår man helt enkelt bättre och blir därför ett "plus" för omgivningen.
Nivå 3) Man ber om inspiritation,kraft och livsmod att ta sitt öde och acceptera detta. Man ber nödvändigtvis inte om att situationen ska ändra sig - utan man ber om att få den rätta inställningen att just acceptera situationen.
Nivå 4) Man ber om vägledning att få göra det rätta i en viss situation. Många gånger kan detta med att "göra det rätta" (dvs gagna helheten) vara något som är lite obekvämt för en själv...
Nivå 5) Man pratar med Gudomen lika naturligt som man pratar med en kompis.

1)Tycker du bönen är ren vidskepelse? Anser du bönen har precis samma effekt som en hästsko?
2)Har du bett till "Något" (Gud) någon gång? (T ex om du varit riktigt på "botten" och inte fått någon förståelse eller hjälp från någon annan människa.)
3)Om du ser dig som ateist - vad tror du skulle få dig att börja be (till Gud)? Finns det något som skulle få dig till det?
4)Anser du att bönen är något som människan hittat på? Varför har hon i så fall hittat på det?
5)Är bön till Gud något omoget,något barnsligt -som att man inte riktigt klarar sig på egen hand, självständigt utan att man har ett behov en imaginär storebror eller far som låter en leva litet som i en "skyddad verkstad"?
6)Tror du att "bönhörelse" endast handlar om tillfälligheter? Att den önskade händelsen hade inträffat i vilket fall som helst oavsett om man bett eller ej innan?

Tankar? Reflektioner?

Från en "periodare"

Hälsningar

Cosmic philosopher

Hej Cosmic philosopher

Som vanligt en intressant fråga!

1. Det beror nog på vad den som ber har för avsikt med bönen (precis som du skrev om här ovan). Om den som ber förväntar sig att något ska ske enbart för att man ber så verkar det ju inte som det har någon större effekt, med tanke på hur många som antagligen ber enbart i denna stund. Om man dock avser att "psykologiskt" inspirera sig själv, ja då kan det säkert vara både effektivt och bra för den som ber.

2. Nej

3. Någon form av personlighetsförändring á la (någon av de "sjukdomar" som beskriv inom psykologin med dokumenterad liknande effekt).

Nej nej nej, nu ska detta inte misstolkas om att jag anser att alla som ber är psykiskt sjuka, utan enbart ses som mitt svar på vad jag tror krävs för att jag ska börja be (de re, dvs på riktigt).

4. Då det finns så många olika typer av bön och olika människor som ber så är det nog från fall till fall vad gäller detta. Men visst skulle man kunna tänka sig att alla de som ber hade kunna genomföra betydligt bättre saker genom att aktivera sig på annat sätt den tid de lägger på bön.

5. Det beror på vad du menar med tillfälligheter, men eftersom det inte finns* någon sådan gud som de flesta religioner försöker beskriva så kan det då med andra ord inte heller finnas någon sådan gud som hör bönen och därmed kan man inte bli bönhörd så om man råkar få bönen hörd så är det nog något annat som ligger bakom det, t.ex. sammanträffanden eller en "god vilja" hos den som ber (alltså att de får det till att bönen blev hörd).

*med finns avser jag då den vardagliga upplevelsens totala frånvaro av någon som helst indikation på en sådan gud.

Men visst, jag kan ju säga att det gigantiska äpplet Rodhorgolirok egentligen styr världen och att detta äpple gör så via alla små äpplen på jorden. Äppelträden är den heliga protalen till det saliga och storslagna päronriket Agrapoolis. Men det vet ni ju alla att så inte är fallet ;-) eller?

Hur som helst.

Intressant fråga som sagt!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 14 dec 2010 02:00

Tack för dina intressanta svar som alltid freddemalte!

Om man ser det från ett annat perspektiv skulle bönen kunna har sin rot i  en medfödd organisk förmåga hos varje levande varelse. Kan bönen månne ha sin späda begynnelse i djurriket? Man kan ju fråga sig varför utlöser ett djur i djurriket ångestskriet vid livsfara? Till vad/vem är detta ångestskri riktat? Det kan knappast vara riktat till rovdjuret eller jägaren/slaktaren som överfaller/dräper djuret. Kanske en begynnande bön om hjälpt riktat till något annat - till "Något okänt" (Gud)? I så fall är ju inte bönens princip  något påhittat.

Om man kan acceptera detta så kanske man också  kan acceptera möjligheten att bönen helt enkelt fortsätter sin utveckling genom homo sapiens och människorna. Kan man inte se att naturmänniskorna genom sin instinkt anar att en Gudom eller Försyn existerar? Och att denna instinkt följer de mer civiliserade människorna ända upp genom deras alla möjliga former av "trosreligioner"? Men när intelligensutvecklingen äger rum hos människan kan hon inte längre acceptera de gamla religiösa dogmerna som näring. Hon kräver mer bevis och ren fakta för att acceptera det ena och det andra påståendet- inte minst inom det religiösa området. Därav följer tron på att "Gud är död". Men frågan är om intelligensen allenast utgör någon garanti för att hon aldrig mer kan komma att bli olycklig? Hur intelligent man än är - utgör detta(denna intelligens) en garanti för att man aldrig kan komma att bli olycklig? Om t ex ens maka/make dör i förtid - räcker det med tillräckligt hög intelligens för att vara garanterad att inte bli olycklig inför detta öde? Det är här som bönen och Gud kanske kan komma in i bilden. Eller kan verkligen endast intelligensen uppväga detta? Det kanske kan det - jag vet inte...Men hur mycket hjälper det att känna till solens vikt eller hur många kilometer det är till närmaste stjärna när man står inför en svår dödsjukdom?

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 14 dec 2010 02:21

Det är just från ingenting som allt skulle kommit säger vetenskapsmän

för om vi skall tro på Big Bang så fanns det inget rum i början, enbart oändligt med graviditation,
inget ljus, ingeting.... och ur ingeting kom allt det du nu ser, även naturlagarna skulle formats i början säger Stephen Hawkings

det intressanta är att både Muhammed och Taoisterna, och Judarna och andra förmodligen också klurade ut detta långt innan vetenskapsmännen

Mr.M

Inläggav Mr.M » 14 dec 2010 02:38

Det finns inga Talande djur heller som Disney vill få oss att tro..
Min dotter gillar Disney's, jag gillar fantasy filmer och tecknat. För att budskapet är bra,
Religioner kan ha samma effekt för många personer.

Att be är ett samtal som kommer att ge dig kraft, hopp och kan höja dina ambitioner till vad du ska ta dig för.
Att be och tro är inte något skamligt, den ger mer än den tar.

Människor gör saker av vana och rutin som ger trygghet, och bönen har nog den effekten för många
vill man inte be, thats fine.
Sen finns det finns väl inga regler för vad som är bön eller inte ? hur ser en bön egentligen ut ?

Man behöver inte vara nere i 'botten' för att be, jag har gjort det tusentals gånger utan att ha haft problem.

Sen hur bönen ser ut, jag ber själv hela tiden, både till naturen och gud självt (till och från), jag har bett till djävulen och jag har bett till demoner med.
När man har det som svårast så kommer tanken på gud fram mer tydligt och man hoppas på att någon lyssnar.

Alla människor är viktiga nog för att man ska få be om en Porsche eller en slant till mat eller för att andra ska ha det bättre, inget är fel eller rätt...  
En bön jag kommer ihåg var ett matteprov när jag var liten, jag faila och ville att gud skulle 'fuska' och ge provet godkänt och rätta till felen innan läraren såg dem (och jag fick godkänt, under sker : D)

Paul

Inläggav Paul » 14 dec 2010 12:52

Hej alla.
Jag citerar mitt inlägg från boken ”Vandra mot Ljuset” ang. om bönen.
Jag är absolut inte religiös och tillhör inte någon religion. Ovan nämnd bok tillhör inte någon religion el. organisation heller.

Jag talar till er om bönens makt. (Från Kristi tal till mänskligheten.)
Har ni felat i ert liv, har ni syndat mot de jordiska eller mot de himmelska lagarna, då skall ni inte genast bli modlösa, ej heller förtvivla, ty därigenom drar ni endast Mörkret tätare omkring er. Försök däremot att rätta er och stärka er vilja till det goda, ja, försök att ångra det ni har gjort! Men känner ni att ni inte förmår att segra över det onda eller över det som frestar er, då skall ni som barn hänvända er till vår Fader om mera hjälp och styrka. Ja tala till Honom med full tillit om allt det som vållar er sorg och bekymmer! Ty han tröttnar aldrig på era klaganden och besvär, Han är alltid redo att ge er all den hjälp ni har behov av.

Men när ni ber till vår himmelske Fader, då skall ni inte kräva Hans hjälp, då skall ni inte rabbla upp den ena bönen efter den andra, eller säga: ber vi så många gånger om det ena, så många gånger om det andra, då kommer vi säkerligen att bli bönhörda! Ej heller behöver ni läsa upp bestämt formade böner på olika tider om dagen eller natten; ty allt det som är yttre eller vanemässigt når aldrig till vår Fader.Vill ni be, då skall bönen födas i era hjärtan och bäras av era tankar, då kommer även det svagaste ropet att nå till vår Fader. Och aldrig någonsin skall ni ängslas över att orden som ni framstammar låter svaga eller ringa; ty ber ni av era hjärtans nöd och längtan, ber ni med innerlighet och fullt förtroende, då hör vår Fader er, och då bönhör Han er.
Sannerligen, jag säger er: ju innerligare er bön är, ju starkare era tankar är, desto större styrka kommer ni att mottaga från vår Fader. Ty i bönen möts era tankar med Hans Tankar; i bönen möts er vilja till Ljuset och det goda med Hans Vilja, som är idel Ljus, renhet och kärlek.

Men hör mig, alla ni människor som lider, som är sorgsna, svaga och eländiga: förmår ni inte att själva be ur hjärtat, förmår ni inte att samla och fasthålla era tankar, då skall jag vara er talesman, då skall jag bära er bön till vår Fader.
Det skall jag göra för alla er som känner mig och älskar mig. Det skall jag göra för alla de många som aldrig nånsin har hört mitt namn nämnas; detta skall jag göra för alla de många som behöver mig och har behov av min hjälp.
Och hör mig, alla ni som aldrig har bett, ni som inte vill, ni som inte har lärt er det, ni som inte hoppas, ej heller tror på någon bönhörelse, och alla ni som menar att Gud inte finns. Ni skall veta att varje gång ni sörjer över det onda och syndiga som finns i världen och inom er själva, varje gång ni fröjdar er över det som är ljust, vackert och härligt, då möts era tankar med vår Faders. Och Han som ser allt och vet allt, Han mottager era lyckliga och kärleksfulla tankar som ett tack för det goda Han har givit er, och Han mottager era sorgsna tankar som en bön om hjälp, en bön om större styrka och kraft, och Han ger er det som ni är i behov av.
Ja, sannerligen: era lyckliga eller sorgsna tankar väger ofta mer hos vår Fader än den skönast formade bönen.

Var inte själviska i er bön! Be inte för er själva allena, utan be för alla på Jorden. Och glöm inte dem som vi döden har lösts från de jordiska kropparna! Ja, be för alla som har återvänt till de himmelska boningarna; ty er bön och era kärleksfulla tankar kommer att glädja och stärka dem i deras svåra tid av självrannsakningstid. Försök kärleksfullt minnas dem som har lämnat er; ty inget är så plågsamt och bittert för dem som att se hur hastigt minnena bleknar, försvinner och sänks i glömskans djup; inget är så plågsamt och bittert för dem att se hur hastigt de tomma platserna åter fylls. Glöm därför inte dem som ni en gång älskade, utan bevara dem i ert minne; och om de har kränkt er eller syndat mot er medan de vandrade på Jorden, förlåt dem då av hela ert hjärta! Ty därigenom gör ni mången tung börda lättare för dem.

Tänk med vemod och kärlek på dem ni har mist, men jämra och klaga inte! Ty era suckar och själviska tankar binder och försenar dem i fullbordan av den räkenskap de skall avlägga. Ej heller får ni kalla dem till er för att tala om dåraktiga och likgiltiga ting. Och aldrig får ni utfråga dem om er framtids ve och väl; ty sådana frågor får de inte besvara, och ni gagnar sålunda varken dem eller er själva. Men kallar de på er, och talar de till er i vår Faders namn, då får ni lyssna på dem; ty då kommer de säkert för att varna er eller för att be om er hjälp eller förbön.
Ja, hör mig, ni människor! Var inte själviska i er bön, utan be för alla på hela Jorden; be för alla dem som vandrar med er, och för alla som har lämnat er. Ty med bönen skingrar ni Mörkret och drar Ljuset till er och till dem för vilka ni ber. Sannerligen, jag säger er: bönens makt är stor, när den bärs av kärleksfulla tankar; ty ni skall minnas: i bönen möts ni med vår Fader!.

(Kristus ålägger här människorna att gå framåt så långt i medlidande med och i kärlek till sina medmänniskor att de under bönen till Gud kan inkludera alla. Med uttrycket: ”ingen bör glömmas” menas naturligtvis inte att en mängd namn skall rabblas upp, det menas däremot att människan under bönen får försöka samla den lidande och sörjande delen av mänskligheten i sin tanke.)

Vidare säger jag till er som älskar den gamla bönen ”Fader vår” känner att ni bättre kan samla er i denna bön i stället för att själva forma era tankar, be då bara förtröstansfullt:
(De ursprungliga ”Fader vår” text.):

Fader, du som är i Himmelen,
helgat varde ditt namn;
led oss, tills vi träder in i dit Rike;
ske din Vilja, såsom i Himmelen, så och på Jorden;
vårt dagliga bröd giv oss idag;
förlåt oss våra skulder, och hjälp oss att förlåta dem oss skyldiga äro;
led oss när vi frestas, och fräls oss ifrån ondo;
tag de döda i ditt förvar;
beskydda och bevara oss alla.
Amen.

Alltså så här undervisade Jesus sina anhängare ”Fader vår”.
(Bönen för de döda utelämnades av Paulus med motiveringen: att de döda, som hade levandegjorts och frälsts genom tron på Jesu försoningsdöd, inte behövde någon förbön, och de som dog utan denna tro kunde ändå inte frälsas med en förbön.)

Texten speglar min övertygelse. (Men ej Paulus förvanskling.)
Varma hälsningar Paul
Epost: pali_3000@hotmail.com

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 17 dec 2010 22:43

Apropå bönen har Martinus skrivit en intressant bok som heter "Bönens mysterium".
Han menar att det finns ett garantibevis för lyckan. Han menar att enbart vetande inte är tillräckligt för att bli lycklig.För kan en stor insikt i materiella beräkningar och en därigenom förvärvad,framträdande vetenskaplig social position vara en säker garanti för att han aldrig någonsin kommer att bli olycklig? Vad hjälper det att man är den mest geniala forskaren i psykologi/andlighet i världen? Kan det garantera att man aldrig ska förlora dem som är en kärast?  När varken social position eller genialitet i psykologi kan garantera lyckan - vad kan då göra det? Jo, han menar här att just bönen kan bli så fullkomlig att den i förening med det kosmiska vetandet(dvs kännedomen om hur allting hänger ihop med reinkarnation,karma,utveckling,riktning mot planlagt mål med människan, "att allt är mycket gott"(och att man kan intelligensmässigt teoretiskt kan motivera och förklara detta) etc) helt kan utestänga de negativa tankarna i ens medvetande och göra en glad.

Ni som är ateister,agnostiker eller troende - vad anser ni om detta? Anser ni detta vara helt analogt med att man plockar fram den religiösa heliga skrift Taraxxatus skriven av profeten Huljabbazza där man kan läsa: tron på bönen till guden Xerxyzza i förening med tron på tron att allt är mycket gott och frälser allt och alla kan helt utestänga de negativa tankarna i ens medvetande och göra en glad?

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 17 dec 2010 23:11

Cosmic philosopher skrev:1)Tycker du bönen är ren vidskepelse? Anser du bönen har precis samma effekt som en hästsko?

1) Nej - jag tror det finns sanningar i bönen.

2) Oja. Det har hänt. Antagligen du med?? :)

3) -

4) Nej jag tror inte det är "påhittat" på det sättet som du nu syftar. Men ja, bönen kommer från människan, inte från djuren. ;)

5) Bön är barnsligt må hända. Och det känns okej för min del. Det sägs att vi ska tala med Gud som vi skulle tala med våra föräldrar. Vi är hjälplösa (så småningom) om vi tor enbart på vår egen "styrka" i alla lägen.

6) Finns inga "tillfälligheter".
Men det finns förstås vanföreställningar. Men det är någonting annat. Och tillhör en sjukdom - oftast.
Om man blir "besatt" av att få bönesvar så blir man nog knäpp. Man måste bara lita på att Gud grejar det till det bästa.
Ibland är det svårt att först varför vi ska lida över en del grejer. Man förstår det inte förrän efteråt.
Så ibland borde vi kanske bara ge upp och lita på att Gud gör det som är "rätt" för oss.
Men för den skull menar jag inte att man ska behöva utstå någonting traumatiskt 'bara för att'...!
Vi har fått en egen vilja också.

T ex jag kan välja att be och jag kan välja att låta bli att be.

Tack för en intressant tråd. :!:  =D>
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Användarvisningsbild
Dvärgflygpungmus

Inläggav Dvärgflygpungmus » 19 dec 2010 14:07

Cosmic philosopher skrev:Om man ser det från ett annat perspektiv skulle bönen kunna har sin rot i  en medfödd organisk förmåga hos varje levande varelse. Kan bönen månne ha sin späda begynnelse i djurriket? Man kan ju fråga sig varför utlöser ett djur i djurriket ångestskriet vid livsfara? Till vad/vem är detta ångestskri riktat? Det kan knappast vara riktat till rovdjuret eller jägaren/slaktaren som överfaller/dräper djuret. Kanske en begynnande bön om hjälpt riktat till något annat - till "Något okänt" (Gud)? I så fall är ju inte bönens princip  något påhittat.

Spännande tanke!

Den i sin tur får mig att tänka på religionspsykologen Antoon Geels' uppfattning om att människans mystika upplevelser fungerar som ett slags försvarsmekanism.

En troende bekant till mig berättade att han vid ett tillfälle då han nått existentiell "botten" plötsligt hade en Jesus-vision, kände en ljuv värme i hela kroppen och upplevde total sällhet. Geels skulle hävda att detta beror på hjärnans sätt att skydda sig mot för djupa själsliga nedgångar, en mental motsvarighet till att man svettas när man är för varm.

Jag skulle nog sätta mina ören på att även bönen är "naturlig" av liknande evolutionära skäl.

Cosmic philosopher skrev:Men när intelligensutvecklingen äger rum hos människan kan hon inte längre acceptera de gamla religiösa dogmerna som näring. Hon kräver mer bevis och ren fakta för att acceptera det ena och det andra påståendet- inte minst inom det religiösa området. Därav följer tron på att "Gud är död".

Kanske är kriterier som intelligens missvisande i det här fallet. Enligt en del forskare (t.ex. Barrett) beror ateism inte på en intelligensskillnad i sig. Ateism uppkommer snarare naturligt i urbana miljöer där det är tydligare för oss att omgivningen är skapad av människan, varför kausala relationer inte behöver tolkas i termer av gudar o.d.

Barrett, som anser att teism är kognitivt naturligt, hävdar förvisso att eftersom ateism därmed kräver mer hjärnarbete, så finns också ett rimligt samband mellan ateism och intelligens/utbildning. Det verkar också som så att ateister i teistiska samhällen är exceptionella och därför framstående inom andra områden. Men det kan man vända på: Teister i ett ateistiskt samhälle skulle enligt samma resonemang tillhöra en intellektuell elit även de.

transversal

Inläggav transversal » 19 dec 2010 16:29

Det finns forskning som indikerar att bön helar. Individer som är sjuka (i till exempel cancer) och har en grupp personer som ber för dem, har större chans att överleva, än en liknande grupp som inte har någon som ber för en. Växter som har "bönegrupper" växer snabbare ...

Men det var nog inte sån bön som avses här. ;-)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 dec 2010 16:40

Varför inte, självsuggestion ensam eller med hjälp av andra, tron kan försätta berg heter det och berget, det är blockeringen i tanken.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 20 dec 2010 00:30

Snyggt Zokrates.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 26 dec 2010 15:00

Cosmic philosopher skrev:

Tankar? Reflektioner?

Jag skulle vilja kommentera ovanstående filmklipp. Det är riktigt att hästskon inte alls har något inflytande över tärningarna. Alla utfall följer ju logikens lagar - beroende på vilka kanter som först är i kontakt med markytan, hur man plockar upp tärningarna, och hur man kastar dem etc, allt följer alltså naturlagar som man får ta hänsyn till. I absolut mening existerar ju ingen slump här. Orsak och verkan helt enkelt. Om vi kastar de sex tärningarna tillsammans varje gång 1000 gånger blir det "normala" resultatet att åtminstone en sexa dyker upp vid varje kast - alltså 1000 sexor blir det "normala" eller mest sannolika som resultat efter just dessa 1000 kast(med 6 tärningar samtidigt i varje kast alltså.)

Apropå Mark:11:24 : "24: Därför säger jag eder: Allt vad I bedjen om och begären, tron att det är eder givet; och det skall ske eder så." samt  Joh 14:14:" Om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det."
Och vad händer då om man ber till Gud om att Gud ska göra att man kommer att få upp alla sexorna i ett enda kast med de sex tärningarna samtidigt i Jesu namn?  Jo det är riktigt som filmen visar att bönen här på detta område lika litet som hästskon ovan har något inflytande över dessa sex tärningars utfall. Man använder här bönen på ett område som bönen inte är "avsedd" till.  En bön om mirakel - dvs att något ska uppkomma ur intet. Guds vilja (naturlagarna) är helt enkelt just det resultat som infinner sig. Och det är lika liten sannolikhet som i exemplet ovan med hästskon att utfallet ska bli sex sexor i ett kast. Det är ungefär som att be om att jordaxelns lutning ska förändras till fördel för en evig sommar här på våra breddgrader...

Hurdant är det med bönen om att bota alla ifrån sina sjukdomar då? En ädel tanke kan tyckas.  Men om man med bönen kunde ta bort alla sjukdomarna och det "svåra" i livet - skulle då inte individernas egen utveckling avstanna? Är inte sjukdom en följd av orsak och verkan? Är inte sjukdom karma? Och är inte det personliga ansvaret här - hur man tar ansvar för sitt eget liv och hur man  lever det i sin livsföring,livststil,sitt sätt att vara på,beteende och handling det viktigaste här för ens egna tillfisknande? Är inte individens eget tänkande,attityd,känslor,mathåll,rikligt med sömn,hygien,etc det avgörande för ens hälsa? Är det inte detta som vi just håller på att lära oss och "ska lära oss" här på jorden inför våra ögon? Är det inte på detta sätt som Gud, just nu, håller på att skapa människan till sin avbild?Att vara i kontakt med detta lärande och erfarenthetsskapande är detta inte just att vara i kontakt med Guds vilja?
Och varför skulle inte detta livet vara ett logiskt resultat av tidigare jordeliv?

Man kan använda bönen rent telepatiskt till att påverka rent psykiskt den andres psykiska tillstånd som man ber för. Men att be om att t ex ett ben ska plötsligt växa ut eller liknande är just att be om att något ska uppstå ur intet och det är att använda bönen på ett område där den inte är avsedd för...

Lufier

Inläggav Lufier » 26 dec 2010 15:14

.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 26 dec 2010 15:40

Lufier skrev:Den brister i logiken. Videon alltså. Snygg avatar. Spelar du annat än de stycken du måste som kantor?

Tack. Bilden visar undertecknad och min tjej i julstämning. Renarna med sina släden beredda utanför :wink:

Din avatar måste jag säga är inte dum den heller...

Jag har rätt så "högt till tak" i kyrkan med en en mycket frigjord liberalteolog och praktisk präst så jag har relativt stor frihet att välja i stort sett vilken musik jag vill i mitt arbete. Behöver därför inte spela så mycket annan musik på min fritid...  :)

En gång spelade jag till exempel "De ska va gött att leva" instrumentalt på orgeln som avslutningsmusik på en begravning(de anhörigas önskemål). En annan gång gjorde jag en "Bachliknande" grej på "Fiskarevalsen"(de anhörigas önskemål att få ha med "Fiskarevalsen") på en annan begravning som utgångsmusik...

Och en annan gång valde jag låten "Oberoende vad fursten säger" till min kör osv...

God Fortsättning

Cosmic philosopher

Återgå till "Religion och andlighet"