apokalypsens ryttare?
Moderator: Moderatorgruppen
apokalypsens ryttare?
hur många var de 4 eller tre och vilka var de?
Vill ha svar
Har alltid fått för mig att det var död pest svält och krig Har ja fel?
Vill ha svar
Har alltid fått för mig att det var död pest svält och krig Har ja fel?
Kollade lite off record och antar att det är de fyra ryttarna i uppenbarelseboken du menar:
Upp 9:17
Och så här såg jag hästarna och deras ryttare i min syn: de hade eldröda och blåsvarta och svavelgula harnesk, och hästarna hade huvuden som lejon, och ur deras munnar kom eld och rök och svavel.
Är det dessa ryttarna?
Upp 19:11
Ryttaren på den vita hästen
Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas ”Trovärdig och sann”, och han dömer och strider rättfärdigt.
Det är ju inte så svårt att förstå att det är Jesus. Han är den enda som omtalas som vit och sann i bibeln förutom gud. Och han är satt att dömma.
Upp 6:4
En annan häst, en eldröd, kom fram, och han som satt på den fick rätt att ta freden från jorden så att människor skulle slakta varandra, och ett långt svärd gavs åt honom.
Gud har gett satan rättighet att ta freden från jorden under en period. (Där vi lever nu)
Så denna hästen är ju satan.
Från år 1914 (första världskriget) har våldet accelererat ofantligt.
Enligt bibeln så är det just 1914 som satan blev "kungen" över världen.
(Upp 12:9
Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.
Upp 12:12
Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.” ) (Det står mer i Job)
”Hela världen befinner sig i den ondes våld.” (1 Johannes 5:19)
Upp 6:5
Och när Lammet bröt det tredje sigillet hörde jag den tredje varelsen säga: ”Kom!” Jag såg, och se: en svart häst, och han som satt på den höll en våg i handen.
Upp 6:6
Och jag hörde liksom en röst mitt ibland de fyra varelserna: ”Ett mått vete för en denar och tre mått korn för en denar, men oljan och vinet skall du inte skada.”
Detta är ju köpmännen i världen som säljer för att tjäna pengar.
Det står att de har en överenskommelse med satan (bildligt) att tjäna pengar genom hans inflytande.
(Så svårt att förklara, men) har du tänkt på att det finns resurser i världen så att alla skulle kunna äta sig mätta men de är inte rättvist fördelade och därför dör folk. Svälter ihjäl av en anledning som handlar om att ngn vill tjäna pengar.
Upp 6:7
Och när Lammet bröt det fjärde sigillet hörde jag den fjärde varelsens röst som sade: ”Kom!”
(Lammet=Jesus, taget från "det sista slaktoffret" eftersom människorna inte behöver slakta djur för att få förlåtelse för sina synder längre)
(Någon ropar...)
Upp 6:8
Jag såg, och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och han hade dödsriket i följe. De fick makt över en fjärdedel av jorden, till att döda med svärd och med svält och med pest och genom vilda djur på jorden.
Det är ju oxå ganska uppenbart vad detta var för "ryttare".
Det är ju satan som ligger bakom detta oxå men tänk på alla sjukdommmar och katastrofer och hemskheter som har hänt och händer på jorden just nu (Luk 21:11 Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra. Förfärliga ting skall ske och väldiga tecken visa sig på himlen.)
Detta är ju i motstånd till det som gud vill, eller hur sall jag säga: guds syfte med jorden var ju annat.
Naturligtvis kommer det inte att gallopera hästar hit och dit på jorden, det är ju bildligt talat, men man kan förstå innebörden eller hur?
Mvh Tanja
Upp 9:17
Och så här såg jag hästarna och deras ryttare i min syn: de hade eldröda och blåsvarta och svavelgula harnesk, och hästarna hade huvuden som lejon, och ur deras munnar kom eld och rök och svavel.
Är det dessa ryttarna?
Upp 19:11
Ryttaren på den vita hästen
Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas ”Trovärdig och sann”, och han dömer och strider rättfärdigt.
Det är ju inte så svårt att förstå att det är Jesus. Han är den enda som omtalas som vit och sann i bibeln förutom gud. Och han är satt att dömma.
Upp 6:4
En annan häst, en eldröd, kom fram, och han som satt på den fick rätt att ta freden från jorden så att människor skulle slakta varandra, och ett långt svärd gavs åt honom.
Gud har gett satan rättighet att ta freden från jorden under en period. (Där vi lever nu)
Så denna hästen är ju satan.
Från år 1914 (första världskriget) har våldet accelererat ofantligt.
Enligt bibeln så är det just 1914 som satan blev "kungen" över världen.
(Upp 12:9
Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.
Upp 12:12
Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.” ) (Det står mer i Job)
”Hela världen befinner sig i den ondes våld.” (1 Johannes 5:19)
Upp 6:5
Och när Lammet bröt det tredje sigillet hörde jag den tredje varelsen säga: ”Kom!” Jag såg, och se: en svart häst, och han som satt på den höll en våg i handen.
Upp 6:6
Och jag hörde liksom en röst mitt ibland de fyra varelserna: ”Ett mått vete för en denar och tre mått korn för en denar, men oljan och vinet skall du inte skada.”
Detta är ju köpmännen i världen som säljer för att tjäna pengar.
Det står att de har en överenskommelse med satan (bildligt) att tjäna pengar genom hans inflytande.
(Så svårt att förklara, men) har du tänkt på att det finns resurser i världen så att alla skulle kunna äta sig mätta men de är inte rättvist fördelade och därför dör folk. Svälter ihjäl av en anledning som handlar om att ngn vill tjäna pengar.
Upp 6:7
Och när Lammet bröt det fjärde sigillet hörde jag den fjärde varelsens röst som sade: ”Kom!”
(Lammet=Jesus, taget från "det sista slaktoffret" eftersom människorna inte behöver slakta djur för att få förlåtelse för sina synder längre)
(Någon ropar...)
Upp 6:8
Jag såg, och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och han hade dödsriket i följe. De fick makt över en fjärdedel av jorden, till att döda med svärd och med svält och med pest och genom vilda djur på jorden.
Det är ju oxå ganska uppenbart vad detta var för "ryttare".
Det är ju satan som ligger bakom detta oxå men tänk på alla sjukdommmar och katastrofer och hemskheter som har hänt och händer på jorden just nu (Luk 21:11 Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra. Förfärliga ting skall ske och väldiga tecken visa sig på himlen.)
Detta är ju i motstånd till det som gud vill, eller hur sall jag säga: guds syfte med jorden var ju annat.
Naturligtvis kommer det inte att gallopera hästar hit och dit på jorden, det är ju bildligt talat, men man kan förstå innebörden eller hur?
Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
mm
fast ja får inte in i min skallee att det bara är tre "onda" ryttare far fått för mig att det ska vara 4 men den vita hästen kan ju knappas räknas som ond. Det är det som stör nig. Vet inte varifrån jag hört det andra men kan ju komma runt lite på nätet. För det är där ja hittatt det om inte i någon annan bok. Men ja vet inte. Tack för svaren i alla fall.
Du får väl helt enkelt läsa på den länken hovnarr gav dig!
White Horse
Opinions differ on whether the first horseman, riding the white horse, represents Christ, the Antichrist, or the False Prophet, but the general consensus of conservative biblical scholars is that he is the Antichrist. One argument against this horseman representing Christ is that each horseman is released due to the opening of a seal, and the seals represent God's curses upon the world, it is unlikely that the author would consider Christ's return as a curse.
White Horse
Opinions differ on whether the first horseman, riding the white horse, represents Christ, the Antichrist, or the False Prophet, but the general consensus of conservative biblical scholars is that he is the Antichrist. One argument against this horseman representing Christ is that each horseman is released due to the opening of a seal, and the seals represent God's curses upon the world, it is unlikely that the author would consider Christ's return as a curse.
tack
mm såg det nu. Nu tror ja det har löst sig tack för tippsen alla
hovnarr skrev:Just, och om lammet är Jesus, och det är lammet som bryter sigillet, så verkar det märkligt att en av ryttarna också skulle vara Jesus.
Du menar att man rent logiskt inte kan vara på två ställen samtidigt?
Är det ngt man måste ta hänsyn till i en profetisk syn?
Lammet har ju innebörden av att vara det enda sanna- det sista slaktoffret och guds son. Det tar inte bort de egenskaperna som han har i form av fredsfurste, kung, överstepräst.
Det kan ju även hända att det inte är samtidigt detta sker? Vem vet det kanske går 2000år mellan raderna... Så då kanske Jesus hinner byta om innan han återtar scenen igen?
cogito skrev:One argument against this horseman representing Christ is that each horseman is released due to the opening of a seal, and the seals represent God's curses upon the world, it is unlikely that the author would consider Christ's return as a curse.
Uppenbarelseboken är profetisk och berättar om den tid vi lever i nu, att tolka den är tämligen svårt och kräver att man läser hela bibeln och förstår dess syfte. Jag har ingen klar insikt i vad dessa syner betyder, mer än det som står i bibeln. Jag har inte kunnat läsa mig till att gud skulle sända förbannelser över jorden i form av och i tid för upplösandet av sju sigills brytande. Jag har svårt att förstå syftet med en sådan tolkning.
En kärleksfull gud som sänder förbannelser?
Och för den delen handlar det inte bara om hästar (ryttare), det finns fler sigill än hästar.
Jag har ingen klar insikt i vad dessa syner betyder, mer än det som står i bibeln. Jag har inte kunnat läsa mig till att gud skulle sända förbannelser över jorden i form av och i tid för upplösandet av sju sigills brytande.
Hej Tatjana,
vad det här handla om är att du lever i tron att "så och så STÅR DET faktiskt i bibeln, och man kan avläsa DET såsom DET STÅR.
Det som STÅR i den engelska översättningen är följande:
"And I saw, and behold a white horse: and he that sat on him had a bow; and a crown was given unto him: and he went forth conquering, and to conquer." Och liknande står i den svenska översättningen. (Upp. 6:2)
Men det passade dig inte riktigt, eller? Så du citerar istället ett helt annat ställe som handlar om en vit ryttare/häst:
_______________
"Upp 19:11
Ryttaren på den vita hästen
Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas ”Trovärdig och sann”, och han dömer och strider rättfärdigt.
Det är ju inte så svårt att förstå att det är Jesus. Han är den enda som omtalas som vit och sann i bibeln förutom gud. Och han är satt att dömma."
_______________
Du frågar: "En kärleksfull gud som sänder förbannelser?"
Och svarar dig själv - nej, förbannelser kommer från Satan!
Hur läser du då Upp. 15:5 till 16:1 , där skålar med Guds vrede töms ut över jorden?
Jag vill med detta inte bevisa någonting för dig, utan bara anmäla att man kan uppskatta bibeln UTAN att för dens skull kräva att den tillgodoser ens eget behov av att den kärleksfulle Gudens plan och löften kommer att utspela sig så SOM DET STÅR - eftersom DET SOM STÅR utvecklas av utvecklaren, dvs dig som läsare. Hur skulle det annars kunna vara?
mvh/ cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
Hej!! Vad roligt att du faktiskt ifrågasätter vad jag skriver.
Vad det talas om i båda fallen är ju en vit häst, det kan vi komma på det klara med.
Vad vi inte vet är vad som menas med en vit häst-är det en VIT HÄST eller en liknelse? Samt, -vem är det som rider den vita hästen?
Min fråga ställer jag till bibeln.
Att jag då tog upp ett annat bibelställe var inte "i stället för" utan i parallel till. Jag kan inte förneka ett bibelställe genom att skriva ett annat, men jag kanske kan göra en rättvis(are) tolkning om jag förstår sammanhanget bättre, det gör jag ju enklast genom att se saken från olika håll. Som att söka på altavista och läsa olika artiklar om samma sak.
Fast att jag sökte i bibeln istället.
Du svarade mig själv, fråga istället vad det är jag menar... om du undrar.
Jag återkommer om detta, måste studera det lite närmre.
Att det bara finns en gud och en sanning.
Tack för inlägget jag begrundar dina ord.
Mvh Tanja
cogito skrev:Det som STÅR i den engelska översättningen är följande:
"And I saw, and behold a white horse: and he that sat on him had a bow; and a crown was given unto him: and he went forth conquering, and to conquer." Och liknande står i den svenska översättningen. (Upp. 6:2)
Men det passade dig inte riktigt, eller? Så du citerar istället ett helt annat ställe som handlar om en vit ryttare/häst:
Vad det talas om i båda fallen är ju en vit häst, det kan vi komma på det klara med.
Vad vi inte vet är vad som menas med en vit häst-är det en VIT HÄST eller en liknelse? Samt, -vem är det som rider den vita hästen?
Min fråga ställer jag till bibeln.
Att jag då tog upp ett annat bibelställe var inte "i stället för" utan i parallel till. Jag kan inte förneka ett bibelställe genom att skriva ett annat, men jag kanske kan göra en rättvis(are) tolkning om jag förstår sammanhanget bättre, det gör jag ju enklast genom att se saken från olika håll. Som att söka på altavista och läsa olika artiklar om samma sak.
Fast att jag sökte i bibeln istället.
Du frågar: "En kärleksfull gud som sänder förbannelser?"
Och svarar dig själv - nej, förbannelser kommer från Satan!
Du svarade mig själv, fråga istället vad det är jag menar... om du undrar.
Hur läser du då Upp. 15:5 till 16:1 , där skålar med Guds vrede töms ut över jorden?
Jag återkommer om detta, måste studera det lite närmre.
Hur skulle det annars kunna vara?
Att det bara finns en gud och en sanning.
Tack för inlägget jag begrundar dina ord.
Mvh Tanja
Efter en del forskning har jag nu förstårr att hästar i Bibeln betyder krigföring och att vit färg symboliserar rättfärdighet.
Den vita hästen rids av jesus för det sägs vidare att han har ett namn på sitt ben som först är hemligt men sedan visar sig vara: trofast och sann, det är det namn han har i övriga bibeln (tx 1petr 2:22) dessutom är han den skarprättare som Gud har gett makten till (tx hes 21:27) därav svärdet ur hans mun.
De andra hästarna är del i ett stort tecken, svält, sjukdom, hungersnöd, osv. det är kankse inte så svårt att reda ut för det står ju uppenbart.
(matt 24)
Den vita hästen rids av jesus för det sägs vidare att han har ett namn på sitt ben som först är hemligt men sedan visar sig vara: trofast och sann, det är det namn han har i övriga bibeln (tx 1petr 2:22) dessutom är han den skarprättare som Gud har gett makten till (tx hes 21:27) därav svärdet ur hans mun.
De andra hästarna är del i ett stort tecken, svält, sjukdom, hungersnöd, osv. det är kankse inte så svårt att reda ut för det står ju uppenbart.
(matt 24)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
Återgå till "Religion och andlighet"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster