Joahn skrev:Om du inte skrev fel så förstår jag nog inte riktigt vad du menar...
Jag menar att gud skapade inte oss för att vi skulle tillbe honom som hans slavar, utan för att vi skall få en möjlighet att leva det liv som är gott och till nytta för oss, det liv som gör oss lyckliga.
Sedan och andra sidan skapade han oss, vilket han vill att vi är tacksamma för.
Visst. Vi hade varit klart lyckligare.
Den insikten har jag oxå funnit, det är ju faktiskt det som tron bygger på (tror jag

) Tron på gud- tron på att gud vet vad som är bäst för mig.
(detta är inte samma sak som att jag ifråntas mitt eget liv eller min egen personlighet, men att ha ett hopp om en bättre värld. Under guds styre (sedan kommer ju andra aspekter in. Kan man till exempel tro på att gud kommer att återställa sitt paradis?)
Men människan fungerar ju inte så.
För att människan uppodlar tankar av egoism, egenkärlek, högmod.
Men det finns en annan väg, istället för att bygga upp sådant kan man försöka jobba med dessa tankar.
Ett paradis kan inte vara för evigt, förr eller senare börjar människor ta mod till sej och ifrågasätta. Förr eller senare kommer vi alla in i puberteten och vill då frigöra oss från våra föräldrar.
I den nya världen har vi ju prejudikatet (bibeln) och vi kan titta tillbaka på dessa miljoner av år av förtryck och elände då människa har styrt över människa. Sedan kan vi ta beslutet.
Gud lovar oss ett evigt paradis, vi kan inte förstå evigheten fullt ut. Men det kan han och han skulle aldrig göra ngt som är till skada för oss.
"Det är inte så", skriver du. Hur menar du då? Exakt vad av det jag skrev är det du vänder dej emot?
Jag har svårt att se det som en erfarenhet att hamna i problem.
Jag borde kanske poängtera att mitt resonemang handlar om människan som grupp, som art, som helhet, inte som individer (mer om det senare).
Vi kan ta politik och mänskliga ledare som ett annat exempel, människor som hjälper andra människor genom att styra dem. En del ledare har goda intentioner det kan jag inte motsäga mig, men hur man än försöker så kan man aldrig rädda en hel värld.
Stora folkgrupper dödas och lemlästas för att de tillhör en viss hudfärg eller minoritetsgrupp. De vill inte ha den "erfarenheten", de hade önskat att deras ledare kunde vara ödmjuk och bry sig om dem istället för att kriga mot någon stormakt eller annat land. (Kanske det hamnar på individnivå igen, jag har nog svårt att se det på ngt annat sätt. Är nog för ego

)
Jag tror inte att man kan göra uttalanden som att -alla människor är onda i grund och botten, eller att alla föds till sina roller osv... alla har ett eget liv och en egen fri vilja att välja vad de vill göra med sina liv. Visst finns det svårigheter och problem som kan tillstöta och ge ett mindre utbud av lösningar. Fast om man tror på gud så säger han att i ALLA situationer så lovar han att bereda oss en utväg... (kommer ifrån ämnet nu va?)
Obstinat? Javisst, det innebär väl just att hon är självständig och tar egna intiativ.
Upprorisk, var snarare vad jag syftade på. Kanske använde fel ord.
Ett barn är just vad hon visade att hon inte var. I Paradiset är alla barn, men Eva tog med äpplet och trotset ett kliv in i vuxenvärlden. Och nej, jag tror inte heller hon visste vad det skulle innebära för framtiden, men det gör knappast nån skillnad.
För mig gör det stor skillnad, hade hon inte gjort det så hade jag levt i ett paradis idag. Det misstaget kostade mycket lidande och erfarenhet,....kanske det? Men vad spelar det för roll nu? Hon är död och har inte en endaste känsla kvar eller en endaste vetskap om....vad som försigår på jorden. Erfarenhet måste ju inte vara att vara upprorisk och gå emot gud, det finns väl andra sätt att utvecklas?
Men grejen är den att jag också tror på ett evigt liv, det vill säga jag tror att kroppen dör men inte vi själva.
Jag fast jag tror att kroppen vilar tills den dagen då gud kommer att ge mig livet tillbaka (om jag nu har skött mig

) under tiden är mitt "medvetande" i hans minne. (om man förklarar lite enkelt)
Givetvis är det svårt att veta vad som händer sen, men jag tror att om vårt liv går åt fanders så får vi en ny chans.
Ja, det är ju sagt så iaf. I den nya världen.
Fast å andra sidan så får ju inte Eva och Adam en ny chans. De har ju tagit sitt beslut redan. De ville inte följa gud fastän att de kände honom och hans lagar. Det beslutet är ju fritt att ta, vi får ju iaf ett liv. Och det behöver ju intevara så illa det....
det känns som om att de människorna som är fast beslutna att de inte vill följa gud inte har så mycket i hans kungarike att göra.
Det låter inte som ett paradis för dem, snarare som ett straff. Skulle jag misstänka...
trodde jag var en förnuftsmänniska. Nu går jag bara på känsla i stället

Däri ligger mitt problem, jag är alldeles för mycket förnuft och logik för att kunna "känna in guds existens". När det blir för flummigt så backar jag. Därför har jag svårt att förstå "erfarenhet genom smärta" principen.
Jag gillar att vara glad, därför är jag glad, allting jag gör är för att om möjligt bli gladare så är mitt liv uppbyggt, jag vill inte bli djup eller upplyst eller frälst eller insiktsfull eller nå nirvana eller bli vis.
Det enda jag vill är att bli glad (are)
Utan erfarenheter kan ingen visdom vinnas, hur skulle det gå till? Och nej, inte större - lika stor.
Erfarenhet ger visdom det var ju ganska dumt av mig att påstå annat, vad jag menar är denna hemska erfarenheten... du vet sorgen osv.
Ät inte av äpplet för då blir du olycklig, lyd mitt råd för det är bäst för dig....-Näe varför då?
Jag lovar dig att jag hade tagit en banan istället (för det saknades ju inte frukter direkt) fast det är möjligt att det kan kallas att vara feg. Fast hellre feg än död. Och ändå hade jag kunnat tala om för dig att inte äta av det där äppleträdet, visheten finns där ändå, han sa ju det till mig och nu säger jag det till dig. Vad beslutet ligger i slutändan är ju om vi vill lyssna.
Ja, det är väl bara en av många saker vi måste lära oss - att leva som vi lär. Sluta vara så självdestruktiva hela tiden. För det går också att lära sej.
Inte som VI lär: det gör vi redan...
Kanske det hela bäst kan beskrivas såhär:
- Vad skulle du helst vara? En lycklig 4-åring som aldrig blir vuxen eller en olycklig Buddha?
- Dej själv eller en apa som är mycket lyckligare än dej?
Varför kan jag inteb bara få vara mig själv?
Och vara lycklig ändå.
Lycka är inte alltid så mycket värt.

I mitt liv är lyckan det centrala.
Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....