cogito: läs gärna boken själv. Lucifer har faktiskt motiv till det han gör.
Tatjana skrev:Men kan man inte skilja på livserfarenhet och elände?
Det är inget fel med att använda hjärnan, studera eller uppfinna saker, tänka, filosofera (till viss del). Att upptäcka är inte detsamma som att synda.
Elände ingår väl i livserfarenheten. Om jag aldrig hade hamnat i svårigheter i mitt liv, aldrig hade varit med om nåt hemskt, så hade jag bara varit hälften av den jag är idag.
I ett evigt paradis finns det efter ett tag inget mer att upptäcka/uppleva. Det finns ljus, det finns mörker, människan vandrar i ljuset. Hela tiden. Vill h*n upptäcka något nytt måste h*n skåda in i mörkret också - förstår du hur jag menar?
Tänk om backen är för lång, tänk om man bryter benen då.
Tänk om min fiende är en mördare som skjuter mig i huvudet.
Som jag skrev förut så tror jag att vi får fler chanser, om just detta liv i denna kropp går åt skogen. Om man inte tror det så blir det hela onekligen knepigare.
Nämn någon...

Som lever/har levt ett lyckligt liv? Menar du att du inte har stött på en endaste nånsin? Det finns en hel drös människor som utan en sekunds tvekan kan säga: "Ja, jag är lycklig!" Jag hoppas på att i framtiden kunna räkna mej som en av dem.
Varför inte det? Jag hade velat vara där, varför skulle inte jag ha funnits?
Det har ju inte med synd-frågan att göra. "Butterfly-Effect?"
Jo, precis. Adams och Evas barn skulle troligen ha blivit något annorlunda, och deras barn därefter, så den kvinna som födde den som födde den som födde din mamma som födde dej skulle aldrig ha fötts.
Jag sa inget om ngt helvete, jag har inte träffat på något helvete under den tiden jag har läst bibeln. Men som du själv säger:
Det finns människor som vill ta av äpplet, som inte vill underordna sig gud utan leva på sitt vis.... De väljer bort paradiset, gud väljer inte bort dem.
Jag fattade något du skrev som att du trodde att Adam och Eva skulle komma till helvetet. Men jag kanske misstolkade.
Att ta en pepparkaka ur burken fastän man precis skall äta mat är ju inte direkt en synd. Men att mörda grannen fastän att dina föräldrar sagt att det är fel, det funkar inte. Då måste du ångra dig och bättra dig för att diu skall kunna bo hemma igen.
Okej då. Kanske att det är en viss skillnad mellan att norpa en pepparkaka och äta av den förbjudna Frukten... med stort F och allt.
Jag tror inte att ett paradis under guds styre kommer att vara tråkigt eller som på rutin. Varför skulle han skapa oss för att plåga oss, en kärleksfull gud.
Nej, jag tror heller inte att det skulle vara tråkigt. Människor idag skulle förr eller senare tröttna, men i paradiset är alla som små barn, tror jag. Som bara nöjer sej, utan att fundera på nåt särskilt, utan kunskap eller vetskap om nåt särskilt... Bibeln säger väl förresten detsamma på den punkten. Varför har jag inte citerat den tidigare?
1 mos 5-11 skrev:[Ormen sade:] "Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont." Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt. [b]Då öppnades deras ögon, och de såg att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och band dem kring höfterna.
De hörde Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då göme sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. Men Herren Gud ropade på mannen: "Var är du?" Han svarade: "Jag hörde dig komma i trädgården och blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig." Herren Gud sade: "Vem har talat om för dig att du är naken? Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?"
Alltså:
- Människan är inte vis.
- Människan har inte "öppna ögon".
- Människan har inte kunskap om gott och ont.
- Människan vet inte att h*n är naken.
Personligen tycker jag att Guds kommentar till Adam är det mest intressanta: Vem har talat om för dig att du är naken? Jämför: Vem har öppnat dina ögon? Vem har väckt dig, givit dig insikt? Vem har fått dig att förstå?
PS. Angående det där med "Butterfly-effect" så tror jag nog inte att Adam och Eva skulle ha skaffat barn i Paradiset överhuvudtaget. Känns inte som att sex passar in där.