reflex skrev:Jag kollade en gång till på slutdelen av programmet om Buddha.
Intrycket kvarstår. Det enda han uppnådde med alla sina strävanden och sitt självplågeri var ju vad alla människor innerst inne redan vet.
Att bli upplyst är således att bli medveten om det man innerst inne redan vet.
Resten av Buddhismen är troligen bara sånt som andra människor med skiftande motiv byggt på under de femhundra år som denna religion fördes vidare genom muntlig tradition.
Det må vara det "enda" han uppnådde med sitt liv. Men om jag fick välja att avsluta mitt liv genom att kommit till upplysning, att få uppleva ändlös harmoni och förståelse, kontra mot att få avsluta mitt liv med en massa dineros på kontot, en fin bil i garaget och massa Likes på facebook så väljer jag det förstnämnda.
För att egentligen är det väl den ultimata frågan: vad vill du ha uppnått när du avslutar ditt liv? Det är ju efter den frågan vi ska leva. Sorgligt nog tror jag allt för många inte har visdomen nog för att inse vad de innerst inne verkligen vill med liv. De flesta lever nog sina slentrianmässiga liv; läser aftonbladet, köper mer å mer prylar, statusjakt bland vännerna, sliter ihjäl sig för pengarna osv osv.
Resten av buddhismen? Vad är första halvan menar du? Buddhismen handlar om att föra kunskapen och visdomen vidare. För viss räcker det att vända sig inåt för svaren, andra behöver tips och hjälp på traven för att ens börja kunna vända sig inåt.