Johan Ågren skrev:Jag tycker också det är fel att betrakta gudar som något utanför oss själva. När man läser texter om Gud så får man översätta det med universum eller någon annan allomfattande term vari allt tillblir. I vetenskapen kallas det universum och i religionen Gud.
--------
Vi har ett potentiellt utvecklingsdjup inåt i oss själva. Vi förringar ofta värdet av psykosyntesen och möjligheter till helhetsupplevelser som går bortom jaget. Det finns ett värde i denna transcendens, framförallt en förståelse av vilka vi egentligen är bortom våra föreställningar av oss själva och i vilket sammanhang vi verkar. Man kan kalla det ett autentiskt självförverkligande.
------
Det är inte vad man gör som är det viktiga utan att man gör det utifrån sitt eget självförverkligande, och inte som en robot som programmeras av samhällets krav som bygger på andra föreställningar om livet än vad det i sitt väsen är.
Johan
Vad gäller gudsbegreppet så är jag väl färgad av den svenska frikyrkligheten där gud är en person, en samtalspartner.
Vad den guden ger kan jag förstå. Vad ger gud i den här allomfattande bemärkelsen?
Helhetsupplevelse - vi har ett behov av att uppleva att vi finns i ett
sammanhang. När man söker en sorts metafysisk helhetsupplevelse -
är det någon form av abstraherat eller sublimerat flockdjursbehov? Detta behov kanske inte tillfresställs så lätt idag i det splittrade
samhälle vi lever i och där utvecklingen går extremt fort.
Hur kan det vara självförverkligande att gå bortom sitt jag?
vad VET du om denna "förståelse" av "vilka vi egentligen är"
Jag tror att det autentiska jaget eller egentliga jaget är lika mycket
ett önsketänkande som de frireligiösas personlige gud.
Jag sitter här i min morgonrock och har lite småvärk här och där - är
allmänt lite degig och trött - och det är autentiskt för det är jag just nu.......
agnostica