Allright, Faust. Nu när du är klar med rollfördelningen bjuder du in på en stunds filosoferande. Det är taget. Låt oss se på början av Fichtes tespaket:
Jonas Nystrom skrev:FICHTE, JOHANN
De efterkantska filosoferna radikaliserar Kants tankegång. Den förste och länge
ledande av dessa filosofer var JG Fichte (1762 - 1814) som skrev en rad viktiga
skrifter med Wissenschaftlehre i titeln. Han kritiserar framför allt: Tinget i sig,
vilket han anser inte är något ting i sig utan bara en tanke hos oss. Kunskapen
kommer inte från tinget i sig utan från det rena jaget. Det rena jaget är jaget utan
individualitet. Det är med andra ord det absoluta och självklara. Kunskapen härleds
består i det rena jagets dialektiska (motsägelsefulla) självutveckling. Det är mot-
sägelsen mellan jaget och icke-jaget inom jaget som framkallar kunskapen. jn
Kants ting i sig är inget ting i sig utan bara en tanke hos oss. Så säger Fichtes text. Här är det viktigt att granska om Fichte menar "det är *bara* en tanke hos oss i meningen *blott* ett uttänkt konstrukt som vi alstrar, eller om han menar "det är bara tillgängligt för tänkandet, som är en jag-aktivitet och alls inget ting med eget vara, som objekt för kunskap". Fler tolkningar är säkert möjliga.
Med sin klumpiga formulering "tinget i sig" bäddar Kant för den efterföljande spekulation i metafysiska spörsmål, som han trodde att han hade satt stopp för. Han borde ha formulerad saken så här:
"Det empiriska erfarenhetsplanet är lämpligt att undersöka med vetenskapliga metoder. Här kan vi nå kunskap. I den mån vi antar ett (vilket jag, Kant, gör) substansiellt (filosofiskt, ej tingligt) varandeplan där enskildheter inte manifesterar sig på det empiriska erfarenhetsplanet, kan vi ej grunda en vetenskap därom." Mao, saknar jag empiri är vetenskaplig kunskap ej möjlig. Då för Kants syn endast sinnliga manifestationer var aktuella, drog han gränsen just där.
Nu kan vi återgå till Fichte och hålla med honom om vi vill: "Nej, något *ting* i sig som kunskapsobjekt finns ej. Jaget (själen?) är otinglig och erfar således inte något ting i sig utan "sätter" icke-jaget och vinner kunskap i denna handling.
Att Fichte i sin tur inte blir oemotsagd får vi väl tillskriva hans lika klumpiga uttryck "jaget sätter" som inte förefaller stämma överens med empirisk erfarenhet.
Din tur, Faust!
Wagner