Evigt liv - hot eller löfte?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Algotezza » 25 maj 2018 20:50

Jag är övertygad om att vi alla har evigt liv. Att vi alltid levt, lever och kommer att göra det. Att vi aldrig kan fly vare sig från livet eller oss själva. För mig är det närmast en förbannelse att det inte finns något slut. Att det inte finns en början. Bara NU NU NU utan ände... Den yttersta hopplösheten.

Eller?

En stilla glädje över att finnas till här och nu - och för alltid? Njuta av naturen, av samtal, av varandra? Av livets föränderlighet, av dess förändrings - utvecklingspotential...

Det kommer inte alltid att vara just så här. Men livet, livet kan vi inte lämna. Vi går genom olika faser, världar. Går från en till en annan.


Eller


en evig återkomst?


Amor fati?
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav 531bts » 26 maj 2018 06:34

För Buddhisten är den enda sanna lyckan att ta sig ur återfödelsen i skapelsen, nå utslocknande, Nirvana. Du får kanske fundera på att bli Buddhist!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Esther » 26 maj 2018 08:37

Algotezza skrev:Jag är övertygad om att vi alla har evigt liv. Att vi alltid levt, lever och kommer att göra det. Att vi aldrig kan fly vare sig från livet eller oss själva. För mig är det närmast en förbannelse att det inte finns något slut. Att det inte finns en början. Bara NU NU NU utan ände... Den yttersta hopplösheten.

Eller?

En stilla glädje över att finnas till här och nu - och för alltid? Njuta av naturen, av samtal, av varandra? Av livets föränderlighet, av dess förändrings - utvecklingspotential...

Det kommer inte alltid att vara just så här. Men livet, livet kan vi inte lämna. Vi går genom olika faser, världar. Går från en till en annan.


Eller


en evig återkomst?


Amor fati?


Man kan ju alltid se saker som det står Skrivet.... :)
Och det som faktiskt står i avseende på evighet och här är : 1 här är allt underkastat tid, därmed åldrande och död, men det som vi är består.
2. I det som består finns ingen tid, åldrande och död.
3. Den du valt att vara och det du gjort och gör idag avgör ditt eviga val.
4. Eget ansvar och egna val av formandet av ditt väsen är grunden för vart du kommer. De som älskat och vördat och levt i Gud = kärlek också till de som hatat och förföljt dig, skadat och förtryckt dig... och därför kärlek till din nästa... Till Gud... Sanningen, ljus, kärlek och frid (det du redan hade och var här). De som var lite av allt, men försökt älska Gud och nästan =skärselden, tills dess själen är ren. Och de som aktivt valt bort Gud och att älska nästan... Dit de valt leva redan här.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2018 09:56

Karl Vennberg

Döden är bara ränseln
som vi lägger av vid vägens slut
En blygrå skugga
som smälter ner i ljuset

Döden är bara plogen
som vänder livets mylla
Det hårda rågbrödet
som håller våra tänder rena

Döden är bara överlöparen
som visar oss vägen
En desertör
som ger oss lösenordet

Döden är bara törnesnåret
kring genomlysta blommor
Det mörka smycket
som ger tillträde till festen
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Kreativ » 26 maj 2018 13:28

Esther skrev:Man kan ju alltid se saker som det står Skrivet.... :)

Tack Esther, men om vi vill veta din syn på något kan vi själva läsa bibeln eller katolska kyrkans katekes. Så jag tror inte vi behöver något mer från dig.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Anders » 26 maj 2018 16:57

Finns inget som ens kommer i närheten av att göra mig mer skräckslagen. Och tyvärr är jag som Algot övertygad om att vi kommer att återuppstå. I evighetens perspektiv.en oändlig massa gånger.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2018 17:10

Anders skrev:Finns inget som ens kommer i närheten av att göra mig mer skräckslagen. Och tyvärr är jag som Algot övertygad om att vi kommer att återuppstå. I evighetens perspektiv.en oändlig massa gånger.

Du skriver att "vi kommer att", menar du då alla utan undantag?

Känns det inte litet tjatigt, som Måndag hela veckan? Det är dessutom en logisk omöjlighet att återuppstå en oändlig massa gånger. Tiden på jorden och annorstädes räcker inte. Universum blir allt mörkare med expansionen.

Kanske lugnast att hålla sig till det vi kan veta något om. :|
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Esther » 27 maj 2018 07:47

Pilatus skrev:
Kanske lugnast att hålla sig till det vi kan veta något om. :|


Som att Jesus uppstod... :), med kroppen och allt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Pilatus » 27 maj 2018 10:03

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Kanske lugnast att hålla sig till det vi kan veta något om. :|

Som att Jesus uppstod... :), med kroppen och allt.

Visst, Esther, allt är möjligt i en troendes fantasi.

På en nisch, svept i bindor och med en duk över ansiktet ligger den avlidne Jesus.
Han har fått ryggen piskad, den är en blodig massa och den ena lungan är
punkterad. Han har sår och skelettskador i händer och fötter. Det finns tydliga
tecken på livor mortis, benen, armarna och ryggen. Jesus befinner sig i
dödsriket, men i lärjungarnas skräckslagna fantasi hoppas man på ett under.

Men det finns inte någon människa som överlevt det straff som korsfästning innebär.

Man får naturligtvis tro att Jesus överlevde och knallade ut i den kyliga morgonluften
med lindorna hängande. Vilken syn! Det är tragiskt.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Anders » 27 maj 2018 10:24

Pilatus skrev:
Anders skrev:Finns inget som ens kommer i närheten av att göra mig mer skräckslagen. Och tyvärr är jag som Algot övertygad om att vi kommer att återuppstå. I evighetens perspektiv.en oändlig massa gånger.

Du skriver att "vi kommer att", menar du då alla utan undantag?

Känns det inte litet tjatigt, som Måndag hela veckan? Det är dessutom en logisk omöjlighet att återuppstå en oändlig massa gånger. Tiden på jorden och annorstädes räcker inte. Universum blir allt mörkare med expansionen.

Kanske lugnast att hålla sig till det vi kan veta något om. :|

Tänk igen, om du orkar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Pilatus » 27 maj 2018 10:29

Anders skrev:Tänk igen, om du orkar.

Alternativt så förklarar du din tanke.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Esther » 27 maj 2018 11:01

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:
Kanske lugnast att hålla sig till det vi kan veta något om. :|

Som att Jesus uppstod... :), med kroppen och allt.

Visst, Esther, allt är möjligt i en troendes fantasi.

På en nisch, svept i bindor och med en duk över ansiktet ligger den avlidne Jesus.
Han har fått ryggen piskad, den är en blodig massa och den ena lungan är
punkterad. Han har sår och skelettskador i händer och fötter. Det finns tydliga
tecken på livor mortis, benen, armarna och ryggen. Jesus befinner sig i
dödsriket, men i lärjungarnas skräckslagna fantasi hoppas man på ett under.

Men det finns inte någon människa som överlevt det straff som korsfästning innebär.

Man får naturligtvis tro att Jesus överlevde och knallade ut i den kyliga morgonluften
med lindorna hängande. Vilken syn! Det är tragiskt.



Det du kallar fantasi... Skapade en tro som omfattar mer än 2.5 miljarder människor.
Du har naturligtvis rätt, och de alla som tror detta i mer än 2000 år.... Fel.
:)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav klorofyll » 27 maj 2018 11:41

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:
Kanske lugnast att hålla sig till det vi kan veta något om. :|

Som att Jesus uppstod... :), med kroppen och allt.

Visst, Esther, allt är möjligt i en troendes fantasi.

Fantasi...

Vi vet inte vad som sker i våra hjärnor, vad som framkallar ett medvetande, för mig är det ganska basic, det är verkligen så grundläggande att det är otroligt att vi inte har ett svar.. eller hur?
Sedan har vi relativitetsteorin... om vi springer tillräckligt fort så stannar tiden helt upp för oss..

Logiskt?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav klorofyll » 27 maj 2018 11:45

En annan sak som är precis lika overklig, är att man kan dela upp alla delar i ännu mindre delar, med bättre förstoring kan vi se mycket små enheter. Förr fanns bara atomer.

Eller att människorna på jorden talar olika språk..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evigt liv - hot eller löfte?

Inläggav Pilatus » 27 maj 2018 12:05

Esther skrev:Det du kallar fantasi... Skapade en tro som omfattar mer än 2.5 miljarder människor.
Du har naturligtvis rätt, och de alla som tror detta i mer än 2000 år.... Fel. :)

Jag är inte säker på hur du menar. Det finns en berättartradition om en märklig man som kunde åstadkomma mirakel av olika slag, vi får det i oss sedan vi är små. Märkliga händelser tillhör berättelsen.

Vi älskar sagor, biblioteken är fyllda med böcker om människor som levt spännande liv. Allt skulle bli annorlunda om vi placerar övernaturliga händelser i nutid. Därför hör vi aldrig talas om nutida jungfrufödslar, att människor som varit döda i dagar (Lasaros) görs levande.

Vårt kritiska förnuft kan säkert övertalas att tro på mycket, men inte allt. Något (kanske tidsavståndet) grumlar våra sinnen? De faktiska förhållandena går ju inte att kontrollera. Till exempel Jesus mycket olika släkttavlor. Men som du säger, om så många andra tror på berättelsen, så vem kan klandra oss?

Kanske fyller religionen ett helt annat behov med sina berättelser, människor tror på Bibelns berättelser för det inger ett slags tröst och ett vagt hopp. Och kanske även förhoppningen om att de som skadat oss skall få sitt rättmätiga straff. Det ger oss litet livsmod att tänka på.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster