Johan: Gång på gång blir det enda vettiga svaret att man måste meditera och gå bortom sina föreställningar. När man går genom porten ställer man alla föreställningar utanför och inser hur abstrakta och omöjliga de var eftersom de utgick ifrån det som skulle övervinnas.
Cogito: Genom att du formulerar dig så här, tycker jag ändå att du visar ett visst förtroende till tänkandets förmåga att reda upp vad som skall övervinnas, vad som man utgick ifrån, att vissa föreställningar är abstrakta, andra omöjliga....etc - visst finns det hopp
Johan: De starkaste och mest långvariga stunderna för mig på den andra sidan har varit genom psykedeliska substanser, men detta var efter många års meditation där dessa glimtar också fanns.
Cogito: Det var tråkiga besked att höra om att substanser behövs. Det blir ju en slags dopning och uteslutar majoriteten av mänskligheten.
Johan: Jag känner människor som inte alls transcenderat genom psykedeliska substanser också. Det är sällan jag träffar människor som verkar förstå vad jag erfarit, däremot har jag kunnat läsa om det ibland där jag kan ana genom texten att så har skett.
Cogito: I din artikel om konsthallar t ex redogör du för din syn på just den saken. Jag kan förstå, följa med på vägen, läsa dina tankegångar utan för den skull ha erfarit det du har erfarit i samband med de konstupplevelser du har haft. Ändå ligger dessa dina upplevelser (som är precis lika omöjliga att klä i ord som andliga upplevelser) till grund för att du skriver någonting om konsthallers värde. Artikeln handlar om något konkret, då den tar utgångspunkt i din upplevda verklighet (konsupplevelsen) utan att göra denna upplevelsen till temat för artikeln.
Kan detta vara användbar som paralell/angreppspunkt till svårigheterna som du anför i din text nedan?:
Johan: Det enda jag kan säga är att jag vet att jag har vetat fast jag inte vet till fullo nu för jag befinner mig inte där. För att veta så måste jag somna och vakna upp till insikten. Så länge jag är vaken är jag ovetandes och kvar på utsidan. Jag är således kvar i illusionerna, och även om jag erfarit verkligheten för vad den är så är jag lika förbryllad då jag försöker förstå utifrån samma gamla föreställningar. Om inte ens jag själv kan förstå vad jag än gång förstått hur ska jag då kunna förklara för andra? Jag kanske bara ställer till med mer skada än nytta.
Cogito: Vad vore nästa steg i kommunikationen? Kann man beskriva en slags tillämpning (Konsthallen) för att slippa "älta" den egna insiktens erfarenhetsaspekt?
mvh/cogito