Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk

Re: Finns Gud?

Inläggav Smisk » 24 nov 2022 10:03

xion skrev:Det där är fel.
Världen var redan perfekt innan vi åt av äpplet på kunskapens träd och skapade Gud till vår avbild.

Kan du utveckla vad du menar? Är osäker på vad du syftar på.

Jag tror inte på något äpple, det låter som en myt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 nov 2022 14:53

Smisk skrev:
xion skrev:Det där är fel. Världen var redan perfekt innan vi åt av äpplet på kunskapens träd och skapade Gud till vår avbild.

Kan du utveckla vad du menar? Är osäker på vad du syftar på. Jag tror inte på något äpple, det låter som en myt.

Det står att hon tog av frukten och åt. 1 Mos 3:6 Huruvida det var ett äpple förtäljs icke.
Alla berättelser om skapelsen är myter. Hur skulle det kunna vara något annat?
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 24 nov 2022 15:54

xion

Inläggav xion » 24 nov 2022 16:07

Smisk skrev:
xion skrev:Det där är fel.
Världen var redan perfekt innan vi åt av äpplet på kunskapens träd och skapade Gud till vår avbild.

Kan du utveckla vad du menar? Är osäker på vad du syftar på.

Jag tror inte på något äpple, det låter som en myt.

Att vi skulle vara en avbild av Gud är höjden av högmod och storhetsvansinne.

Berättelsen i bibeln är en symbolisk liknelse, och en mycket träffande sådan.
När man försöker tänka sig Paradiset så brukar det framställas så som Jorden var och såg ut innan människan fick förmågan att förändra och utnyttja den för sin egen del. Denna förmåga symboliseras av frukten på kunskapens träd. Denna förmåga förvisade oss från Paradiset på så sätt att vi använde vår intelligens till att förvandla vad som kunde vara ett Paradis till att bli ett Helvete på Jorden.

Människan bär alla tecken på vad vi själva brukar beskriva som en "invasiv art".
Om det hade funnits en Gud skulle han säkert ha sett till att vi själva har fått sälla oss till alla de arter som med vår förskyllan är "borta för alltid".

Smisk

Inläggav Smisk » 25 nov 2022 11:40

Jag gillar det John Hick säger i klippet där.
Jag ser inga problem med det faktiskt.
https://iep.utm.edu/hick/

Mycket fin info om epistemologin kring Guds existens här:
https://iep.utm.edu/relig-ep/

Pollen

Inläggav Pollen » 26 nov 2022 16:24

Smisk skrev:
Pollen skrev: :D
Du kan bli en framgångsrik - och rik - politiker eller predikant!

Vi tar en kaffe på hur usel jag är :) Lycka till ;)

Om uselhet betyder brist på respekt för hårt arbete?

Förståelsen av cyankaliums giftighet är ingen länstolsprodukt.
Du köper inte reduktionistiska förklaringar. Jag gav dig en som du alltså inte köper och gav dig chans att presentera en annan korrekt förklaring.
Du undanmanövrerade.

Okej, presentera en icke-reduktionistisk och korrekt förklaring till något fenomen som vi alla är väl bekanta med; ett fenomen som redan har en korrekt reduktionistisk förklaring enligt din definition av reduktionistisk förklaring. Som du själv väljer! - och som tydligast visar skillnaden mellan en reduktionistisk och icke-reduktionistisk korrekt förklaring.

Om Gud och gudar är reella så är de detekterbara, eller nödvändiga för en korrekt förklaring till något som sker eller förekommer i vår vardag.

Ännu har jag inte sett ett enda alternativ till denna enkla formel.

Hålla upp plakat Nej till reduktionistiska förklaringar!, Nej till scientism!, Nej till fysikalism! är bara trams. Iaf här på FILOSOFIforum. Vad vi tror på är kul att veta, men varför vi tror det vi tror är det intressanta.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 26 nov 2022 21:47

Pollen skrev:
Om Gud och gudar är reella så är de detekterbara, eller nödvändiga för en korrekt förklaring till något som sker eller förekommer i vår vardag.
Ännu har jag inte sett ett enda alternativ till denna enkla formel.

Gud är ett immateriellt väsen. Därför biter inte vetenskapliga krav.
Annars tycker jag hela diskussionen "Finns Gud" är meningslös.
För vissa finns Gud, jag har inga problem med det. Finns större frågor.

531bts

Inläggav 531bts » 27 nov 2022 20:43

Om Gud är orsaken till, o är helheten, o människan har möjlighet att förstå det, vilken fråga kan vara mer omfattande, "större"?

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 27 nov 2022 21:00

531bts skrev:Om Gud är orsaken till, o är helheten, o människan har möjlighet att förstå det, vilken fråga kan vara mer omfattande, "större"?

En större närliggande fråga är att EU vill höja snuspriset så mycket att en snusdosa kostar 120 kr.
EU-förslag.
Denna fråga överskuggar frågan om Gud finns eller inte.

David H
Moderator

Inläggav David H » 27 nov 2022 21:13

531bts skrev:Om Gud är orsaken till, o är helheten, o människan har möjlighet att förstå det, vilken fråga kan vara mer omfattande, "större"?

Det har jag inget svar på. Att en fråga är mer omfattande tänker jag dock inte behöver betyda att den är mer intressant att diskutera. Bästa sättet att förstå och komma nära Gud/en gud behöver kanske inte heller vara att prata om Gud/guden, tänker jag. Det kan finnas många skäl till att inte ge sig in i diskussion om Gud/gud.
Ta till exempel en text som Tao te ching. Vissa översättare har översatt "Tao" till "Gud", andra har översatt "Tao" till "vägen". Gör det någon skillnad, om Tao översätts till "Gud"/"en gud" eller "vägen"? Säg om "tao" översätts till bara "vägen", då har kanske texten lättare att tilltala läsare som inte vill se sig själv som religiösa?
David Holmberg, moderator på filosofiforum (tidigare känd under användarnamn "rekoj")
Skrivhemsida (på svenska): http://davidholmberg.se/skrivarkiv/
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion

Inläggav xion » 28 nov 2022 06:53

hakkapeliitta skrev:

En större närliggande fråga är att EU vill höja snuspriset så mycket att en snusdosa kostar 120 kr.
EU-förslag.
Denna fråga överskuggar frågan om Gud finns eller inte.

:lol: =D>

Smisk

Inläggav Smisk » 28 nov 2022 10:21

hakkapeliitta skrev:Gud är ett immateriellt väsen. Därför biter inte vetenskapliga krav.
Annars tycker jag hela diskussionen "Finns Gud" är meningslös.
För vissa finns Gud, jag har inga problem med det. Finns större frågor.

Det är väl en enormt stor skillnad att finnas i en värld som faktiskt är skapad av en entitet än en som inte är det?

Smisk

Inläggav Smisk » 28 nov 2022 10:38

rekoj skrev:

Det har jag inget svar på. Att en fråga är mer omfattande tänker jag dock inte behöver betyda att den är mer intressant att diskutera. Bästa sättet att förstå och komma nära Gud/en gud behöver kanske inte heller vara att prata om Gud/guden, tänker jag. Det kan finnas många skäl till att inte ge sig in i diskussion om Gud/gud.
Ta till exempel en text som Tao te ching. Vissa översättare har översatt "Tao" till "Gud", andra har översatt "Tao" till "vägen". Gör det någon skillnad, om Tao översätts till "Gud"/"en gud" eller "vägen"? Säg om "tao" översätts till bara "vägen", då har kanske texten lättare att tilltala läsare som inte vill se sig själv som religiösa?

Precis, ur ett pragmatiskt perspektiv kan man tänka på bägge sätt och fler än så. Där blir det viktiga vilken som är den attityd och livsstil som fungerar och passar bäst, alltså den som har ett spirituellt värde.

Man kan även fråga vad andlighet är och om det existerar. Tanken att det existerar en Gud/andlig väg och att när vi tänker oss att vi och världen är skapade för den vägen får konsekvenser. En del uppfattar att dessa har värde och andra uppfattar inte detta alls.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 nov 2022 10:47

Smisk skrev:
hakkapeliitta skrev:För vissa finns Gud, jag har inga problem med det. Finns större frågor.

Det är väl en enormt stor skillnad att finnas i en värld som faktiskt är skapad av en entitet än en som inte är det?

Beskriv gärna skillnaden. Om jag försöker jämföra ett päron som är skapat av Gud och ett som är odlat i min trädgård, vilken skillnad kan jag förvänta mig menar du? Skillnaden tycks du ju mena vara enorm.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 nov 2022 11:25

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Om jag försöker jämföra ett päron som är skapat av Gud och ett som är odlat i min trädgård, vilken skillnad kan jag förvänta mig menar du? Skillnaden tycks du ju mena vara enorm.

Vi är då exempelvis eviga/odödliga Själar och Gud är en av oss i en evig andlig värld. Ditt exempel med ett päron är inte jämförbart.

Hur vet du att du har en själ? Är det av liknande anatomiska slutsats som Descartes fann (hypofysen)?
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"