Algotezza skrev:Om Guds existens vilar på ett postulat eller på tro, kokar väl frågan om Guds existens ned till de personliga frågorna Är det ett rimligt postulat för att t.ex ha något att hänga upp moralen ?
Jag tror att Kant ansåg Gud nödvändig för att det kategoriska imperativet skulle vara bindande, det måste finnas en Gud som garanterar dess giltighet och göra moraliskt handlande meningsfullt. I tider av otrygghet blir sådana argument förstärkta. Hur många ansluter sig till Hägerströms kritik av moral, att moraliska uttalanden inte är detsamma som sanningar om världen? Men de är starka normer som är accepterade av allmänheten. "Om moraliska föreställningars sanning".
Algotezza skrev:Är det rimligt att tro på Gud då tron t.ex. kan skapa en känsla av gemenskap och sammanhang? Båda handlar om ens värderingar, ingendera är av empirisk natur.
Eukaristin och gemensamma måltider har varit starkt sammanhållande i de kristna församlingarna. Att vara en del av något större.
Algotezza skrev:Jag använder spekulativ och spekulation i filosofiska sammanhang om allt sådant som är bortom normal empirisk bevisbarhet. Däremot kan det baseras på intuition eller intellektualiserad känsla.
Jag skulle kanske inte säga att teologer spekulerar. Men du har kanske rätt, man sänder ju populära teve-program om "Snillen spekulerar". Kanske bidrar även tro och sammanhållning på våra livsvillkor och graden av att kunna känna sig trygg. De kristna var och är förföljda, kopter, anabaptister, mennoniter, gnostiker m fl. ca 250 miljoner kristna världen över *, är utsatta för kränkningar av religionsfriheten. Andra gånger slåss man inbördes (trettioåriga kriget) eller förföljer de som uppfattas som svaga.
*Ref. Svenska missionsrådet