Förlåtelse

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts

Re: Förlåtelse

Inläggav 531bts » 30 jun 2024 05:34

xion skrev:
531bts skrev:Spot on, Anders! Förlåtelse jämnar ut, harmoniserar relationer. Den lättar på belastningar i tankesinnet hos båda parter, den som ber om förlåtelse och hos den som förlåter, vilket bereder väg för möjligheten till kärlek.

Det sägs att en helig i tron, en profet
vars röst ljuder långt som en malm, en cymbal
men som kärlekens hemlighet dock icke vet
han hör till de fåvitskas tal

/Dan Andersson

Men vad är då kärlekens hemlighet?
Tydligen så kan jag räkna mig till de fåvitska?
Ordet kärlek kan ha många betydelser som det nämns i den aktuella tråden.....

Alla kan erfara/känna kärlek, alla "vet" därför, när den manifesteras i tal och handling, vad den är. För det behövs varken profeter eller poeter (som gör sig en karriär på dess "hemlighet"). Kärlek är ett svar på människans mest betydelsefulla och grundläggande behov: tanken, talets o våra gärningars yttersta mening, helt enkelt livets och tillvarons mening.
Dess möjlighet att förverkligas medvetet, verklighetsförankrat, hänger samman med människans förnuft och medfödda filosofiska förmåga. Att kärlek skulle vara en hemlighet, är en illusion. Den finns som ett allmängiltigt mänskligt behov, som vi aldrig kan få för mycket av, endast lida brist pga av ovilja att förverkliga vår filosofiska förmåga.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 jul 2024 19:07

Man förlåter andra för att bli fri från dem så man kan gå vidare och möta vettigare personer, förhoppningsvis...

Förstår man varför de burit sig illa åt mot en är det lättare.

Måste man "älska sin nästa" för att kunna förlåta?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 jul 2024 07:51

Algotezza skrev:Man förlåter andra för att bli fri från dem så man kan gå vidare och möta vettigare personer, förhoppningsvis...

Förstår man varför de burit sig illa åt mot en är det lättare.

Måste man "älska sin nästa" för att kunna förlåta?

Förlåtelse är kanske mer kopplat till handling än till person? Jag och frugan säger förlåt och menar det till varandra med jämna mellanrum.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Hubert

Inläggav Hubert » 07 aug 2024 22:33

För mig har ordet förlåtelse en kristen klang som stör mig men också borde utmana kristna.
Jesus offer var att alla våra synder är förlåtna - bara vi har rätt tro.
Ingen vet vad rätt tro är.

Jesus förlåter brottslingarna på andra korsen och han har förlåtit flera andra redan innan.
Så vad är vitsen med offret på korset?
Räcker det inte med Jag förlåter dig?

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 08 aug 2024 13:25

Förlåtelse är centralt i kristendomen. Finns det någon annan relegion som talar om förlåtelse på samma vis? Förlåtelse är en kristen uppfining eller kanske snarare upptäckt - en verbalisering av ett förhållningssätt som varit nödvändigt och verksamt i den mänskliga samvaron så länge människor funnits. I grunden har det med vår frihet att göra, med vår möjlighet till spontanitet. Utan förlåtelse vore vi ohjälpligt och för all framtid bundna vid varje utförd handling. Förlåtelsen är en möjlighet i den mänskliga samvaron som saknar motsvarighet i den fysiska världen. I det fallet avgör vi själva.

xion

Inläggav xion » 08 aug 2024 15:39

Vertumnus skrev:Förlåtelse är centralt i kristendomen. Finns det någon annan relegion som talar om förlåtelse på samma vis? Förlåtelse är en kristen uppfining eller kanske snarare upptäckt - en verbalisering av ett förhållningssätt som varit nödvändigt och verksamt i den mänskliga samvaron så länge människor funnits. I grunden har det med vår frihet att göra, med vår möjlighet till spontanitet. Utan förlåtelse vore vi ohjälpligt och för all framtid bundna vid varje utförd handling. Förlåtelsen är en möjlighet i den mänskliga samvaron som saknar motsvarighet i den fysiska världen. I det fallet avgör vi själva.

En utförd handling kan aldrig göras ogjord.
Om man "digitaliserar" detta resonemang så skulle förlåtelsen innebära att man flyttar den gjorda handlingen till papperskorgen.
Då finns den inte längre på skärmen. Men som ni vet så går det ju att återskapa det som ligger i papperskorgen.
På samma sätt skulle man kunna dra sig till minnes en tidigare handling.
Men om man tömmer papperskorgen?
Innebär detta att man suddat bort händelsen ur minnet? Är detta möjligt?

531bts

Inläggav 531bts » 08 aug 2024 16:40

Vertumnus skrev:Förlåtelse är centralt i kristendomen. Finns det någon annan relegion som talar om förlåtelse på samma vis? Förlåtelse är en kristen uppfining eller kanske snarare upptäckt - en verbalisering av ett förhållningssätt som varit nödvändigt och verksamt i den mänskliga samvaron så länge människor funnits. I grunden har det med vår frihet att göra, med vår möjlighet till spontanitet. Utan förlåtelse vore vi ohjälpligt och för all framtid bundna vid varje utförd handling. Förlåtelsen är en möjlighet i den mänskliga samvaron som saknar motsvarighet i den fysiska världen. I det fallet avgör vi själva.

Förlåtelse har central betydelse även i Buddhismen. Det är ingen "uppfinning", den tillhör vårt mänskliga medvetande eftersom vi har möjlighet till å ena sidan inlevelse, igenkänning och medkänsla, och å andra sidan dåligt samvete och att vi kan kommunicera det via det mänskliga språket.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 08 aug 2024 19:17

xion skrev:

En utförd handling kan aldrig göras ogjord.
Om man "digitaliserar" detta resonemang så skulle förlåtelsen innebära att man flyttar den gjorda handlingen till papperskorgen.
Då finns den inte längre på skärmen. Men som ni vet så går det ju att återskapa det som ligger i papperskorgen.
På samma sätt skulle man kunna dra sig till minnes en tidigare handling.
Men om man tömmer papperskorgen?
Innebär detta att man suddat bort händelsen ur minnet? Är detta möjligt?

Att förlåta handlar inte om att glömma utan om att fritt välja förhållningssätt. Att slå tillbaka är reaktion, att förlåta är aktion i ordets rätta bemärkelse.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 08 aug 2024 19:59

531bts skrev:

Förlåtelse har central betydelse även i Buddhismen. Det är ingen "uppfinning", den tillhör vårt mänskliga medvetande eftersom vi har möjlighet till å ena sidan inlevelse, igenkänning och medkänsla, och å andra sidan dåligt samvete och att vi kan kommunicera det via det mänskliga språket.

Var gränsen mellan uppfinning och upptäckt går är väl egentligen en diskussion för sig. Som jag säger: det handlar om "en verbalisering av ett förhållningssätt som varit nödvändigt och verksamt i den mänskliga samvaron så länge människor funnit". Att verbalisera är att medvetandegöra. Och det är vad kristendomen gör när den pekar på förlåtelsen som ett möjligt och respektabelt vägval. Det innebar ett brott mot den antika gudavärlden världsbild.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 09 aug 2024 07:47

En itförd handling kan inte göras ogjord, men förlåtelse handlar om framtiden?
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 09 aug 2024 10:03

Anders skrev:En itförd handling kan inte göras ogjord, men förlåtelse handlar om framtiden?

Förlåtelse handlar om nuet? En insikt och ånger, för något en gjort innan.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

xion

Inläggav xion » 10 aug 2024 08:36

För min del förlåter jag aldrig en oförrätt.
Det är inget som jag är stolt över, snarare en brist.
Jag försöker gå vidare utan att hämnas.
Att förlåta innebär att bygga ett nytt förtroende på spillrorna av ett svek.
Det ger en positiv känsla både hos den som förlåter och hos den som blir förlåten.
Vi vill ju ha förtroende för och lita på våra medmänniskor.
Men ingen vill ju heller bli utnyttjad och sviken gång på gång.
Ibland undrar jag varför kvinnor ofta stannar kvar hos män som misshandlar dem gång på gång.
Kanske handlar det psykologiskt sett om ett slags dressyr?
I dressyr av husdjur handlar det ofta om en kombination av belöning och straff.
I mycket så handlar detta om psykologi.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 aug 2024 08:53

David H skrev:
Anders skrev:En itförd handling kan inte göras ogjord, men förlåtelse handlar om framtiden?

Ett klargörande , för framtida interaktioner med personen?
4 november 2017

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 10 aug 2024 11:15

Anders skrev:
David H skrev:

Smisk brukar ofta referera till Whiteheads processtänkande. Ser vi det som händer omkring oss och det som vi är delaktiga i som processer så ligger vår frihet i att påverka processens riktning, att avbryta den eller påbörja en ny. Att förlåta kan ses som att frigöra sig från en pågående process och påbörja en ny.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 10 aug 2024 12:05

Anders skrev:
David H skrev:

Indirekt i så fall, tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Återgå till "Religion och andlighet"