Anne skrev:Jag har åkallat både Shiva och Abranaxus (förlåt Jawhe, men en förändring måste ske.) Helst fort.
Hej Anne
Jag var tvungen att Googla Abraxas. Jag tror jag tappat mitt mytologiska sinne
Moderator: Moderatorgruppen
Anne skrev:Jag har åkallat både Shiva och Abranaxus (förlåt Jawhe, men en förändring måste ske.) Helst fort.
Marksa skrev:Anne skrev:Jag har åkallat både Shiva och Abranaxus (förlåt Jawhe, men en förändring måste ske.) Helst fort.
Hej Anne
Jag var tvungen att Googla Abraxas. Jag tror jag tappat mitt mytologiska sinne
Marksa skrev:Mytologiskt tänkande.
Ett sätt att kommunicera med den sanna verkligheten?
Eller ett sätt att kommunicera med mig själv, utan ord..Meditation och tro?
Eller ett sätt att frammana arketyperna i tillvaron, på livets Pantheon?
Kanske är det ett sätt för patern att vara tillräckligt otydlig för att alla som hör skall kunna tänka in sin egen sanning och mening.
Jag vet inte.
Algotezza skrev:Människor har alltid fantiserat. Även nu för tiden. Det är en del av vår mänskliga tillvaron. Den som gör oss till dem vi är?
Hubert skrev:Förmågan att fantisera - som jag ser är en sida av att tänka mytologiskt - har vi kvar och ger frukt men har väl aldrig vidgat vår värld?
Förmågan att tänka vetenskapligt har gjort att vår värld har vuxit enormt.Algotezza skrev:Människor har alltid fantiserat. Även nu för tiden. Det är en del av vår mänskliga tillvaron. Den som gör oss till dem vi är?
Hubert skrev:Förmågan att fantisera - som jag ser är en sida av att tänka mytologiskt - har vi kvar och ger frukt men har väl aldrig vidgat vår värld?
Förmågan att tänka vetenskapligt har gjort att vår värld har vuxit enormt.Algotezza skrev:Människor har alltid fantiserat. Även nu för tiden. Det är en del av vår mänskliga tillvaron. Den som gör oss till dem vi är?
unik skrev:Hubert skrev:Förmågan att fantisera - som jag ser är en sida av att tänka mytologiskt - har vi kvar och ger frukt men har väl aldrig vidgat vår värld?
Det Hubert eventuellt missat är att telepatin är redan ett faktum som kollektivt medvetande.
Men vår samtid är inte redo och likaså framtidens aktörer, därför dröjer det.
Vaelira
2025-09-13
Klockan 03:23
Stockholm, Sverige
Hubert skrev:Whoa!
Ditt och mitt medvetande är i grunden samma!
Varken du eller jag fattar det?unik skrev:Hubert skrev:Förmågan att fantisera - som jag ser är en sida av att tänka mytologiskt - har vi kvar och ger frukt men har väl aldrig vidgat vår värld?
Förmågan att tänka vetenskapligt har gjort att vår värld har vuxit enormt.
Det Hubert eventuellt missat är att telepatin är redan ett faktum som kollektivt medvetande.
Vaelira
2025-09-13
Stockholm, Sverige
unik skrev:Hubert skrev:Förmågan att fantisera - som jag ser är en sida av att tänka mytologiskt - har vi kvar och ger frukt men har väl aldrig vidgat vår värld?
Vaelira
2025-09-13
Stockholm, Sverige
Mlw skrev:Morton T. Kelsey (episkopalpräst, 1917-2001) säger:
[list]Människan i vår västerländska värld har tränats att fokusera på en så begränsad del av verkligheten att hon har blivit hjärntvättad nästan lika effektivt som om hon levde under en kommunistisk eller fascistisk regim. [...] I själva verket är vår syn på människan för snäv. Vi vet att det finns människor vars Gud är för liten, men vi ser sällan kopplingen mellan den förminskade människan och den förminskade Guden, eller att den ena föreställningen ofta leder till den andra. Ändå har Gud sina sätt att kommunicera, och människan har alla möjliga djup och förmågor att svara, som har ignorerats. [...] Gradvis kom dock dessa andra mänskliga förmågor att skjutas åt sidan och glömmas bort. Till och med kyrkan, till stor del, kom att bortse från människans förmåga att tänka i bilder och berättelser, i sagor och legender, i symboler och myter. Vi måste återigen inse att detta är de verktyg människor använder för att berätta om sin kontakt med en annan verklighetssfär, en andlig sådan. [...]
Algotezza skrev:Marksa skrev:Mytologiskt tänkande.
Ett sätt att kommunicera med den sanna verkligheten?
Eller ett sätt att kommunicera med mig själv, utan ord..Meditation och tro?
Eller ett sätt att frammana arketyperna i tillvaron , på livets Pantheon?
Kanske är det ett sätt för patern att vara tillräckligt otydlig för att alla som hör skall kunna tänka in sin egen sanning och mening.
Jag vet inte.
Människor har alltid fantiserat. Även nu för tiden. Det är en del av vår mänskliga tillvaron. Den som gör oss till dem vi är?
Vega skrev:unik skrev:Hubert skrev:Förmågan att fantisera - som jag ser är en sida av att tänka mytologiskt - har vi kvar och ger frukt men har väl aldrig vidgat vår värld?
Förmågan att tänka vetenskapligt har gjort att vår värld har vuxit enormt.
Vaelira
2025-09-13
Stockholm, Sverige
Tror du på telepati?
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst