Vad är tro?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är tro?

Inläggav Algotezza » 12 apr 2026 17:55

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag tror inte att någon blir ”framgångsrik” av en slump. Man måste likt Elon tro att man kan lyckas.. vid nästa försök.

Är inbillning och självsuggestion vägen till framgång? Den som är bäst på önsketänkande vinner?

Självförtroende är väl att lita på sin förmåga och energi som just Elon Musk har gjort. Inbillning och självsuggestion har präster i pingströrelsen praktiserat då de fått halta och förlamade att tro på under. Mirakel är onekligen en del av tron, för de högre makterna är allt möjligt. På tältmöten med Målle Lindberg (tillhörde den karismatiska rörelsen) drog stora skaror som hoppades på helande. Det framkallade en känsla av obehag att se sådant, likaså tungomålstalande. Vi gick ibland för att se spektaklet. Folk som är respektabla och kloka gick dit trots att det var uppenbart att inte någon blev helad. Placebo kan ha fått folk att jublande gå från mötet i tron att Gud gjort ett under genom den karismatiske ledaren.

Att vara medveten om sina förmågor, vad man kan och inte kan, innebär att man har en realistisk självbild som bas för självförtroendet.

Självsuggestion och önsketänkande kanske håller en bit men inte ända fram.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 apr 2026 18:01

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag tror inte att någon blir ”framgångsrik” av en slump. Man måste likt Elon tro att man kan lyckas.. vid nästa försök.

Är inbillning och självsuggestion vägen till framgång? Den som är bäst på önsketänkande vinner?

Säg en sak du har misslyckats med samt varför?

Jag försökte börja röka som tonåring för jag tyckte polarna såg coola ut när de rökte och verkade ha kul när de samtidigt diskuterade. Jag ville komma in i gänget och började röka pipa och billiga pappersrullade cigarrer, för jag tyckte cigaretter var simpelt. Jag ville vara supercool och unik. Men där fanns inget gäng att bli en del av. De stod bara i grupp och rökte. Så jag slutade. Röka var något jag inte lyckades med. Jag tror jag lyckats med allt jag velat göra. Pga förmågor och kunskap, ej inbillning och önsketänkande.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 12 apr 2026 18:35

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Säg en sak du har misslyckats med samt varför?

Jag försökte börja röka som tonåring för jag tyckte polarna såg coola ut när de rökte och verkade ha kul när de samtidigt diskuterade. Jag ville komma in i gänget och började röka pipa och billiga pappersrullade cigarrer, för jag tyckte cigaretter var simpelt. Jag ville vara supercool och unik. Men där fanns inget gäng att bli en del av. De stod bara i grupp och rökte. Så jag slutade. Röka var något jag inte lyckades med. Jag tror jag lyckats med allt jag velat göra. Pga förmågor och kunskap, ej inbillning och önsketänkande.

Du kommer inte se det som ett misslyckande när du är döende? Det var bara en inbillning kan man säga? På Filosofiforum behöver man inte röka, och du har ändå tröttnat på den typen av folk som du mötte i skolan?

Vega

Inläggav Vega » 12 apr 2026 18:48

Jag var väl inte heller en del av gänget. Men jag hade ögonen öppna. Den där magiska tiden kommer väl inte igen. Men jag känner inte att jag försatt möjligheterna. Jag gjorde vad jag kunde. Jag står över alla gäng.

531bts

Inläggav 531bts » 12 apr 2026 18:55

Vega skrev:531bts

Jag tänker att människan kan skilja mellan fantasi och verklighet, och har möjlighet att kunna besvara alla tänkbara frågor, samt att det är viljan som styr. Om man vill träffa någon (vilket tycks vara omöjligt), så kan det bero på att den personen inte är den man tror. Dvs man vill inte egentligen..

Nej, det är inte självklart att skilja på fantasi och verklighet utan att ha någon allmängiltig referens. Är allt du tänker på och vill verklighetsförankrat? Jag påstår att det inte är så. 99,9% av det som pågår i ditt tankesinne saknar verklighetsförankring, det är ett tjatter av dagdrömmar, minnen, helt ovidkommande impulser och reaktioner. Att utgå från detta tjatter och låta viljor projiceras i tal och handling är minst sagt labilt. Klar behovs- och verklighetsförankrad tanke, ger klar känsla som i sin tur ger en verklighetsförankrad handlingsberedskap. Viljan är i det fallet underordnad helhetssyn, kunskap och förståelse. Det primära är kunskap, insikt, förståelse och tålamod. Vilja utan genomtänkt verklighetsförankrad och ändamålsenlig avsikt/syfte är som att släppa in en vild elefant i en porslinsbutik. Vägen mot helvetet kan vara full av goda viljor.

Vega

Inläggav Vega » 12 apr 2026 19:05

531bts skrev:
Vega skrev:531bts

Jag tänker att människan kan skilja mellan fantasi och verklighet, och har möjlighet att kunna besvara alla tänkbara frågor, samt att det är viljan som styr. Om man vill träffa någon (vilket tycks vara omöjligt), så kan det bero på att den personen inte är den man tror. Dvs man vill inte egentligen..

Nej, det är inte självklart att skilja på fantasi och verklighet utan att ha någon allmängiltig referens. Är allt du tänker på och vill verklighetsförankrat? Jag påstår att det inte är så. 99,9% av det som pågår i ditt tankesinne saknar verklighetsförankring, det är ett tjatter av dagdrömmar, minnen, helt ovidkommande impulser och reaktioner. Att utgå från detta tjatter och låta viljor projiceras i tal och handling är minst sagt labilt. Klar behovs- och verklighetsförankrad tanke, ger klar känsla som i sin tur ger en verklighetsförankrad handlingsberedskap. Viljan är i det fallet underordnad helhetssyn, kunskap och förståelse. Det primära är kunskap, insikt, förståelse och tålamod.Vilja utan genomtänkt verklighetsförankrad avsikt/syfte är som att släppa in en vild elefant i en porslinsbutik.

Skillnaden mellan fantasi och verklighet är att fantasin saknar verklighetsförankring. Tanken är aldrig verklighetsförankrad, det är snarare tvärtom att den söker förankring. Varje gång du prövar en erfarenhet, dvs lever, så skiljer du fantasi från verklighet. Jag skulle rekommendera folk att pröva sig fram, man måste göra det någon gång oavsett.

Men jag förstår inte riktigt din tanke? Kan du ta det igen?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 apr 2026 19:10

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Säg en sak du har misslyckats med samt varför?

Du kommer inte se det som ett misslyckande när du är döende? Det var bara en inbillning kan man säga? På Filosofiforum behöver man inte röka, och du har ändå tröttnat på den typen av folk som du mötte i skolan?

När man ser "gänget" utifrån tycks det finnas ett gäng, men det upphör när man försöker bli en del av det.

Det var en rätt bra grej att misslyckas med att bli rökare. Jag hittade andra icke-rökande nördar att snacka med.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 12 apr 2026 19:26

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

När man ser "gänget" utifrån tycks det finnas ett gäng, men det upphör när man försöker bli en del av det.

Det var en rätt bra grej att misslyckas med att bli rökare. Jag hittade andra icke-rökande nördar att snacka med.

Hur man än vrider på det, vad som än har hänt, eller vad man har gjort, så är man ju huvudpersonen… Man kan inte gå över till att spela en biroll. Birollen är en vanföreställning.

531bts

Inläggav 531bts » 12 apr 2026 19:34

Vega: vad är det allmängiltiga, naturliga "tvång", som genom hela livet, gör ditt och allt liv, ständigt verklighetsförankrat?

Vega

Inläggav Vega » 12 apr 2026 19:37

531bts skrev:Vega: vad är det allmängiltiga, naturliga "tvång", som genom hela livet, gör ditt och allt liv, ständigt verklighetsförankrat?

Det är nog vad man väljer att stå för.. En dröm man försvarar.

531bts

Inläggav 531bts » 13 apr 2026 16:27

Vega: ditt svar är signifikativt för det nutida tänkandet; det är så låst till sitt "jag" och självförverkligande att hon inte längre ser och förstår vad som vi av naturen har gemensamt med allt liv och vad som är grunden för logik, samförstånd, samarbete och gemenskap. Det som genom hela livet så självklart förankrar oss till verkligheten 24-7, som är spelplanen för mänsklig samvaro och samhällsbildning: de kroppsbevarande behoven och tillvägagångssättet för dess tillfredsställelse. Behovet av syre, vatten, värme, fast föda, sömn, rörelse och reproduktion.
Utöver dessa kroppsbevarande och verklighetsförankrande behov, har vi ett som är det mest betydelsefulla, som om vi inte hade en livslång förväntan på dess tillfredsställelse, aldrig ens gjort oss besväret att stiga upp på morgonen: behovet att bli förstådd och älskad.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 apr 2026 16:49

531bts skrev:Vega: ditt svar är signifikativt för det nutida tänkandet; det är så låst till sitt "jag" och självförverkligande att hon inte längre ser och förstår vad som vi av naturen har gemensamt med allt liv och vad som är grunden för logik, samförstånd, samarbete och gemenskap. Det som genom hela livet så självklart förankrar oss till verkligheten 24-7, som är spelplanen för mänsklig samvaro och samhällsbildning: de kroppsbevarande behoven och tillvägagångssättet för dess tillfredsställelse. Behovet av syre, vatten, värme, fast föda, sömn, rörelse och reproduktion.
Utöver dessa kroppsbevarande och verklighetsförankrande behov, har vi ett som är det mest betydelsefulla, som om vi inte hade en livslång förväntan på dess tillfredsställelse, aldrig ens gjort oss besväret att stiga upp på morgonen: behovet att bli förstådd och älskad.

Vi har somatiska, mentala och sociala behov. Allt i livet handlar om dessa, att tillfredsställa både egna och andras behov. Gott är det som tillfredsställer, ont det som ej tillfredsställer behov och som till och med kan hindra.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 13 apr 2026 18:21

531bts skrev:Vega: ditt svar är signifikativt för det nutida tänkandet; det är så låst till sitt "jag" och självförverkligande att hon inte längre ser och förstår vad som vi av naturen har gemensamt med allt liv och vad som är grunden för logik, samförstånd, samarbete och gemenskap. Det som genom hela livet så självklart förankrar oss till verkligheten 24-7, som är spelplanen för mänsklig samvaro och samhällsbildning: de kroppsbevarande behoven och tillvägagångssättet för dess tillfredsställelse. Behovet av syre, vatten, värme, fast föda, sömn, rörelse och reproduktion.

Kan du vara lite mer konkret? Jag fattar ingenting..

Det finns inget tvång i mitt liv. Jag arbetar och älskar det. Jag gillar att förstå andra och det kan vara kul om någon förstår. Jag har uppnåt självförverkligande, jag har uppnåt allt.

531bts

Inläggav 531bts » 13 apr 2026 19:02

Vega skrev:

Det finns inget tvång i mitt liv. Jag arbetar och älskar det. Jag gillar att förstå andra och det kan vara kul om någon förstår. Jag har uppnåt självförverkligande, jag har uppnåt allt.

Vega: du påstår att du uppnått allt, utom just förståelsen av det självklara. Självförverkligande är en illusion, det finns inget "själv" du kan förverkliga. Du blev verklig iom födseln. Man kan inte bli verkligare av kunskap, makt, manipulation eller ägodelar. Inget av det du erfar genom livet kan förverkliga det som redan är färdigt, oföränderligt och som är detsamma från första till sista andetag: medvetande, förmågan att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov.
Angående tvång: håll andan, ställ dig naken i -20 gr, drick inte på 3 dgr, håll dig vaken i 3 dygn, ät inte på 3 veckor, så kommer du känna ett "tvång" och beroende att tillfredställa det du behöver och i samband med tillfredsställelsen, en glädje, lättnad och njutning av att verkligheten finns, att du tillhör den, att den är på gott.

Vega

Inläggav Vega » 13 apr 2026 19:07

531bts skrev:
Vega skrev:

Vega: du påstår att du uppnått allt, utom just förståelsen av det självklara. Självförverkligande är en illusion, det finns inget "själv" du kan förverkliga. Du blev verklig iom födseln. Man kan inte bli verkligare av kunskap, makt, manipulation eller ägodelar. Inget av det du erfar genom livet kan förverkliga det som redan är färdigt, oföränderligt och som är detsamma från första till sista andetag: medvetande, förmågan att erfara, ta emot intryck och uttrycka behov.

Jag lever efter fyra ”hemliga” regler. Och jag mår toppen.

”Självförverkligande är processen att uppfylla sin fulla potential, förverkliga sina drömmar och utveckla sin personlighet i enlighet med sina ideal.”

Återgå till "Religion och andlighet"