Algotezza skrev:Ett förslag: Tro är ett sätt för människan att förhålla sig till sådant som hon ej kan förnimma och bevisa existensen av via sina fem sinnen, oavsett om det handlar om Gud, andliga världar, idévärlden.
Annat förslag: enligt Martinus bygger tro på en förmåga som börjar tappa greppet om människorna, till förmån för intuitiva upplevelser.
Alltå: Är tron ett förhållningssätt eller en förmåga?
Eller något annat?
Jag brukar tänka mig tro som en förmåga jämförbar med musikalitet. Den innehåller ett förhållningssätt till saker som är "bortom den ytliga världen" så ditt förslag ser jag som bra.
Eller snarare tänker jag mig tro som en förlängning av andlighet och det är alltså andlighet som är denna förmåga. Precis som musikalitet som gör att vi kan förhålla oss till musik så ger att förmågan till andlighet att vi kan förhålla oss till tro.
Jag gillar Kierkegaards tanke att tro är den högsta passionen. Jag kan översätta det med att tro kan vara en katalysator till andlighet och andlighet är "den högsta passionen". Den högsta på så sätt att den innehåller vårat förhållande till en djupare mening och ett speciellt värde hos livet och tillvaron som ger "alla andra värden stöd".
Som den "ultimata kartan och kompassen" som visar vägen