Vad är tro?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är tro?

Inläggav Algotezza » 18 apr 2026 17:05

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Men i naturvetenskapen inbillar man sig att man kan ha ett objektivt utifrånperspektiv genom att väga och mäta. Har man siffror på något är det objektivt.

Ja, vi mäter enligt en standard som vi delar med andra. Vi kan t ex säga att Merkurius väger ca 3,285×10^23 kg. Vi kan jämföra planeten med andra stenplaneter, dess omloppsbana. Och liknande, det är det vi vill veta. Vi kan förstås göra en massa andra observationer, t ex iaktta dess vandring över solskivan. Finns det något annat som är mer objektivt och inte ren inbillning?

Vilka mätresultat man kommer fram till beror på i vilken skala man mäter.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 apr 2026 21:57

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Men i naturvetenskapen inbillar man sig att man kan ha ett objektivt utifrånperspektiv genom att väga och mäta. Har man siffror på något är det objektivt.

Ja, vi mäter enligt en standard som vi delar med andra. Vi kan t ex säga att Merkurius väger ca 3,285×10^23 kg. Vi kan jämföra planeten med andra stenplaneter, dess omloppsbana. Och liknande, det är det vi vill veta. Vi kan förstås göra en massa andra observationer, t ex iaktta dess vandring över solskivan. Finns det något annat som är mer objektivt och inte ren inbillning?

Kan vi anmärka på det? Vi vill producera fakta om tingen och relationerna mellan dessa. Vi kvantifierar och sätter upp gränser och lever förhållandevis gott.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 apr 2026 12:03

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Ja, vi mäter enligt en standard som vi delar med andra. Vi kan t ex säga att Merkurius väger ca 3,285×10^23 kg. Vi kan jämföra planeten med andra stenplaneter, dess omloppsbana. Och liknande, det är det vi vill veta. Vi kan förstås göra en massa andra observationer, t ex iaktta dess vandring över solskivan. Finns det något annat som är mer objektivt och inte ren inbillning?

Kan vi anmärka på det? Vi vill producera fakta om tingen och relationerna mellan dessa. Vi kvantifierar och sätter upp gränser och lever förhållandevis gott.

Även om inte människan är alltings mått har människan skapat sina mått för att förstå världen och kunna tala om den och vad den rymmer med siffror och mått som ett gemensamt språk.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 20 apr 2026 19:19

Musik har människor skapat.
Musik har ifrågasatts och ifrågasätts - är den bra eller dålig, tillåten eller olaglig.
Att reducera andlighet till upplevelse, dvs känsla, är att göra andlighet banal.
Andlighet är en förklaringsmodell/paradigm. Den har härskat i tusentals år.
De gamla grekernas kapten som fick kämpa mot Egeiska havets storm såg andligt på annalkande katastrofen och kastade nån stackare över bord för att blidka Poseidon.
Andlighet var inte och är inte något förtjusande som ger "djupare mening" utan också något som får människor att göra förfärliga saker.
Vi som har läst bibeln vet det.
Hur vetenskap och andlighet skulle kunna samexistera begriper jag inte.
På lyxkryssning i Egeiska havet med en andlig kapten i storm skulle jag i min oandlighet känna mig orolig: ska fanskapet kasta mig över bord för att stilla vågorna?
Smisk skrev:Jag ser faktiskt tro som något separat från all typ av fakta inklusive hur vida det "finns någon Gud eller inte". När jag säger "tro" menar jag andlighet i form av tro så jag syftar alltså på andlighet.

Dem som ständigt tänker på fakta och försöker vara andliga på faktagrund tycker jag oftast är personer som inte riktigt har förmågan till andlighet på ett spontant sätt.

Andlighet är för mig något väldigt enkelt och uppenbart man inte kan ifrågasätta, precis som musik är. Man upplever det i en direkt relation och det går inte att säga att det inte existerar.

Att tänka sig att just Gud "skapat existensen" är ett sätt att katalysera, förstärka, tydliggöra, rikta, precisera, sin andliga erfarenhet om tillvaron. Gud är en tanke som siktar på att fylla livet med värde, riktning, andlighet och en speciell kvalité man kanske annars inte skulle ha och som ens andliga förmåga ger tillgång till.

Man behöver inte tänka sig just Gud för att förhålla sig till andliga saker. Andlighet är alltid bortom det mentala på så sätt att vi inte kan fånga andlighet med "kunskap om yttre saker" utan uttrycka det genom vår natur. Vi är det andliga instrumentet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 apr 2026 20:54

Vetenskap, politik och kultur är en del av andligheten. Andligt är allt som inte är fysiskt. Väldigt snävt om andlighet bara handlar om att tro på Gud.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 apr 2026 23:10

Algotezza skrev:Vetenskap, politik och kultur är en del av andligheten. Andligt är allt som inte är fysiskt. Väldigt snävt om andlighet bara handlar om att tro på Gud.

Andeligt är allt, som hänger tillsammans med menniskans högre natur och påminner om hennes himmelska ursprung. Tegner (1827)

Men för det inte för långt om vi accepterar en bred definition av vad andlighet är? Andligheten är ju inte större än kulturen.
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 21 apr 2026 08:57

Hubert skrev:Musik har människor skapat.
Musik har ifrågasatts och ifrågasätts - är den bra eller dålig, tillåten eller olaglig.
Att reducera andlighet till upplevelse, dvs känsla, är att göra andlighet banal.
Andlighet är en förklaringsmodell/paradigm. Den har härskat i tusentals år.
De gamla grekernas kapten som fick kämpa mot Egeiska havets storm såg andligt på annalkande katastrofen och kastade nån stackare över bord för att blidka Poseidon.
Andlighet var inte och är inte något förtjusande som ger "djupare mening" utan också något som får människor att göra förfärliga saker.
Vi som har läst bibeln vet det.
Hur vetenskap och andlighet skulle kunna samexistera begriper jag inte.
På lyxkryssning i Egeiska havet med en andlig kapten i storm skulle jag i min oandlighet känna mig orolig: ska fanskapet kasta mig över bord för att stilla vågorna?

Det du beskriver är inte andlighet för mig, det är mänsklighet. Mänskliga personligheter, beteenden, tankar, uppfattningar som leder till tråkigheter drivs ofta av röriga tankar och missuppfattningar.

Jag har på den stora älgvandringen i bakgrunden, den är mer i linje med vad jag menar är spirituellt :)

Att finnas är en spirituell process och tänkandet och vår mänskliga natur är det som fyller livet med både all "mening för oss" och alla "fällor" som missuppfattar livet som så.

Jag ser allt liv, inklusive mänsklighet, som en delvis skapande process. Skapandet i sig är en spirituell process där vi ingår och bidrar.

"Tro" ser jag som något en del gör som en katalysator för sin andlighet. Jag har som sagt inte själv någon tro direkt men är delvis spirituell på ett simpelt och filosofiskt sätt.

Smisk

Inläggav Smisk » 21 apr 2026 08:58

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vetenskap, politik och kultur är en del av andligheten. Andligt är allt som inte är fysiskt. Väldigt snävt om andlighet bara handlar om att tro på Gud.

Andeligt är allt, som hänger tillsammans med menniskans högre natur och påminner om hennes himmelska ursprung. Tegner (1827)

Men för det inte för långt om vi accepterar en bred definition av vad andlighet är? Andligheten är ju inte större än kulturen.

Jag skulle uttrycka det som att andlighetern är "djupare än existensen" (inklusive kulturen).
Den är tillvarons essens.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 apr 2026 18:21

Svårt att kvantifiera kvalitativa abstraktioner.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 apr 2026 18:31

Algotezza skrev:Svårt att kvantifiera kvalitativa abstraktioner.

Man kan se till ett begrepps omfång.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 apr 2026 21:32

Pilatus skrev:

Och det skiftar om vi ser till denna tråd. Är kulturen en del av andligheten eller andligheten en del av kulturen?

Är andlighet en kvalitetsstämpel och är kultur det också?

Gillar vi ordet andlighet använder vi det om sådant vi gillar. Samma med ordet kulturen.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 apr 2026 09:55

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:

Och det skiftar om vi ser till denna tråd. Är kulturen en del andligheten eller andligheten en del av kulturen?

Kultur kan sägas ha ett samhälleligt omfång, vi lever i en kultur. Det är sammanfattningen av de förhållanden genom vilka människor lever. Där ingår förstås andliga verksamheter.
Moderator

xion

Inläggav xion » 22 apr 2026 10:04

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:

Och det skiftar om vi ser till denna tråd. Är kulturen en del andligheten eller andligheten en del av kulturen?

Är andlighet en kvalitetsstämpel och är kultur det också?

Gillar vi ordet andlighet använder vi det om sådant vi gillar. Samma med ordet kulturen.

Andlighet förknippas vanligen med religiös tro, men jag tycker i alla fall att det blir en för snäv tolkning.
Filosofi och annat som förknippas med att tänka och reflektera tycker jag definitivt bör räkas som andlighet.

Vega

Inläggav Vega » 23 apr 2026 16:39

Smisk skrev:
Pilatus skrev:

Jag skulle uttrycka det som att andlighetern är "djupare än existensen" (inklusive kulturen).
Den är tillvarons essens.

Andlighet är ofta det osagda, att existera är att kliva ur andligheten och därigenom visa sig.. Kanske.

Smisk

Inläggav Smisk » 24 apr 2026 09:53

Vega skrev:Andlighet är ofta det osagda, att existera är att kliva ur andligheten och därigenom visa sig.. Kanske.

Ja, det finns flera perspektiv :) Att existera är att kliva ur andligheten är intressant. En del perspektiv menar att existera är något negativt vi måste förhålla oss till. Jag tänker att själva grejen med negativt och positivt (värde) är att vi upptäcker, skapar och utvecklar dessa genom tillvaron och förhåller oss till detta som bäst vi kan.

Återgå till "Religion och andlighet"