Vega skrev:Smisk skrev:Vega skrev:En orsak är aldrig ensam, det krävs två ”objekt” för att en orsak ska kunna ske..
Om en sak kan vara först skulle lika gärna två saker komma in på samma sätt samtidigt.
En motor med bensin kan vara först tillsammans?

Orsakerna till att motorn går igång är väl oändliga.. Eller menar du att motorn även startar tideräkningen?

hehe, ja va fan menade jag

Jag kan förstå att man försöker greppa "allt" och lätt hamnar i en känsla av förundran när man tittar mot stjärnorna och känner "magi" och landar i "Gud".
Personligen är jag nog mer estetiskt och spirituellt lagd och ser linjärt tänkande som väldigt enkla möjligheter att förstå saker men som saknar djup.
Att tänka orsak, verkan, "omöjligt" = Gud blir för snävt.
Jag tänker mig att existens och framförallt liv och "skönheten i naturen" och "känslan av att finnas" har något kvalitativt som enkelt tänkande inte kan greppa. Dessa saker kan inte förklaras genom att förstå fysiska delar eller orsaker, orsaker är irrelevant här precis som inför en eventuell Gud.
Jag är övertygad om att mystiker som är ute efter att "komma nära Gud" gör så genom en kvalitativ väg av skönhet, stillhet, godhet, kreativitet och fromhet osv, inte genom simpel orsak verkan av fysiska föremål. Dessa kvalitéer är inget som kan eller behöver bevisa något utan snarare som önskvärda kreativa verktyg vi kan använda för att "säga hej till Gud". De är kvalitativa relationer till livet, inte "bevis". Ateisten som är anti-teist kan attackera troende med "men allt kan vara döda atomer i grunden som råkat få kvalitéer?" men det spelar ingen roll.