Kierkegaard

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

manne

Kierkegaard

Inläggav manne » 22 jul 2006 17:24

Vad anser ni om den här Karln?

Sambasture

Inläggav Sambasture » 14 okt 2006 23:47

jag är rädd att jag inte har läst så mycket om honom, men det jag har läst tyckte jag var ytterst underhållande :lol: han har skön stil, kan dock inte säga mer om hans teorier och livsåskådningar innan jag vet mer..
~ Tea and Sympathy ~ Tea and Philosophy ~

Kiifen

Inläggav Kiifen » 15 okt 2006 03:31

Det jag läst är sporadiskt men jag tycker att han har en intressant hallning, även om han är Kristen. Hans främsta gärning tycker jag är att han tänkte att problemet inte är att människor vet för lite utan för att vi bär pa för mycket information i oss och detta hindrar ett genuint handlande.

Han kritiserar kanske därför den alltför komplicerade och omständiga människan och längtar till ett enklare tillstand av varande.

Kirkegaard försökte därför att förlösa människan fran sin inbillningsvärld istället för att tuta i henne ännu mer information. Detta kan bl.a. ske genom Sokratisk dialog men Kirkegaard satte ju även upp pjäser.

Filmen Fight Club kan ses som en väldigt existentialistisk film, jag tänker särskilt pa scenen där Tyler häller lut pa Jacks hand. Jack tvingas acceptera smärtan och sin dödlighet, även fast han hela tiden vill flyga iväg i fantasier.
"Im going to my cave, Im going to my cave to find my power animal!"
"Noo, dont deal with the toys those dead people do! Come on! This is your pain! This is your burning hand! Its right here!"

Liknande tankar finns hos Proclus, som var nyplatonist, som skrev att ju mer medveten en människa är om sin källa desto enklare blir hon. Jag översätter det till att betyda att man är mer malinriktad och fokuserad och inte offer för distraktioner pa samma sätt som annars.

Återgå till "Religion och andlighet"