Finns Satan?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Finns Satan?

Inläggav Algotezza » 06 aug 2026 13:52

Med det inre menar jag inte vad som sker i den fysiska kroppens inre utan i medvetandet. Det yttre menar jag är vår fysiska omvärld där även vi själva kroppsligen ingår.

Satan finns som idé eller tankebild i vårt medvetande och i yttervärlden finns onda handlingar, något vi alla kan göra oss skyldiga till.

Samma sak med gudsidén. Det finns människor som gör goda handlingar. Det kan vi alla utföra.
Algotezza aka Algotezza

531bts

Inläggav 531bts » 15 aug 2026 12:51

Satan är en personifiering av de mentala dispositioner som ger negativa konsekvenser i tanke, tal och gärning i förhållande till livsbefrämjande/behovsmotiverade aktiviteter vilka kan leda till samförstånd, samarbete, gemenskap och ytterst kärlek. Ett sätt att popularisera de negativa mekanismer som måste finnas i skapelsens dynamik för att kunna förhålla oss till det "onda" som en hänvisning till det "goda".
Att verka i "Satans" anda är att lägga all mental fokus på självförverkligande genom självcentrering och makt. Störa ut omtanke, empati och allt i tanke, tal och gärning som kan leda till spegling i likasinnad, kärlek

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 15 aug 2026 13:03

531bts skrev:Satan är en personifiering av de mentala dispositioner som ger negativa konsekvenser i tanke, tal och gärning i förhållande till livsbefrämjande/behovsmotiverade aktiviteter vilka kan leda till samförstånd, samarbete, gemenskap och ytterst kärlek. Ett sätt att popularisera de negativa mekanismer som måste finnas i skapelsens dynamik för att kunna förhålla oss till det "onda" som en hänvisning till det "goda".

En överbeskyddande mor som kör ”permissive” istället för ”authoritative” (inte authoritarian) föräldraskap, trots att authoritative enligt vetenskap ger de mest harmoniska människorna, är hon gripen av Satan?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

531bts

Inläggav 531bts » 15 aug 2026 13:14

Det kan vara uttryck för ett självförverkligande genom makt, känslomässig utpressning för att tillfredsställa sin identitet som "god mor". Få sin medmänniska att tro att hon är psykologiskt beroende.

Återgå till "Religion och andlighet"