Grubblarn skrev:Jag tror att en del av de fenomen vi inte kan förklara kommer att kunna "förklaras" i takt med att vetenskapen förfinas.
Det är orimligt att påstå att den vetenskapliga metoden inte kan påvisa saker som finns i vår erfarenhetsvärld.
Jag håller till stor del med dig. Uppfattningen om vilken typ av verksamhet som är vetenskaplig och ovetenskaplig kommer säkerligen att fortsätta förändras med tiden, precis som den gjort hittills. Det är liksom vitsen med vetenskap, att vi ska veta bättre idag än för 50 år sedan. Men faktum kvarstår att vi just idag har dagens vetenskap att jobba med.
Det är inte heller omöjligt att tänka sig att den vetenskapliga utvecklingen i framtiden skulle breddas så till den milda grad att den kom att omfatta hela den mänskliga erfarenhetsvärlden, och alla aspekter av den. Jag skulle själv gärna se en sådan utveckling.
För länge sedan skrev jag ett inlägg om vetenskapligt synsätt contra andra synsätt och vilken sorts frågor de olika synsätten kunde besvara. Vill minnas att jag tog några enkla exempel som färgen grön. Ett vetenskapligt sätt att beskriva färgen grön är ju att ange den som ett våglängdsintervall, men de flesta människor skulle inte beskriva sin erfarenhet av färgen grön som ett våglängdsintervall. Utan snarare i termer av vilka sinnesstämningar färgen väckte i dem. Det är förstås ett grovt förenklat och banalt exempel, med det visar hän på problemet att med att försöka få vetenskapen att omfatta den mänskliga erfarenhetsvärlden. Goethe menade att man då står där med alla delarna perfekt beskrivna i sin hand, medan helheten och själva "grejjen" är som bortblåst. Jag kan förstå vad han menade.