Har vi några bibelordstolkare ombord?
I Matt 21:19 och i Mark 11:20 förbannar Jesus ett olivträd som vissnar ner. Varför gör han det?
Jesus och olivträden
Moderator: Moderatorgruppen
Det var ett fikonträd, inte ett olivträd.
Han var helt enkelt hungrig och blev besviken och arg, när det inte fanns några fikon på trädet, vilka han kunde stoppa i sig.
Lite mer teologiskt: Han ville vissa på sin allmakt, som man kan få del av om man tror bergfast och inte tvivlar.
Han var helt enkelt hungrig och blev besviken och arg, när det inte fanns några fikon på trädet, vilka han kunde stoppa i sig.
Lite mer teologiskt: Han ville vissa på sin allmakt, som man kan få del av om man tror bergfast och inte tvivlar.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
-
suchanother
- Avstängd
-
Theo Logical
Re: Jesus och olivträden
offe skrev:Har vi några bibelordstolkare ombord?
I Matt 21:19 och i Mark 11:20 förbannar Jesus ett olivträd som vissnar ner. Varför gör han det?
Det finns en förklaring till varför Jesus gör som han gör.
Ett olivträd som har löv förväntas bära frukt. Utan frukt blir ett lövat olivträd ett "falskt" olivträd. Jesus drar parelellen till människor som säger sig vara goda "gudsmänniskor" (=lövklädda) men som saknar frukten som bevisar det.
Jag tror att det kan summeras enligt följande: En falskt troende är en hycklare och detta hycklande medför förbannelse.
Theo Logical skrev:Det finns en förklaring till varför Jesus gör som han gör.
ja, men jag tycker det är roligare om man tänker att han gjorde det bara för att han var arg på den.
-
Katana
Det verkar som om han tvivlade. Och det kan man inte göra om man vill
få ngt. att ske. Man måste tro för att det ska hända. Do or do not ungefär.
Matt 21:21
Jesus svarade: ”Sannerligen, om ni har tro och inte tvivlar, kan ni göra detta med fikonträdet och mer än så, ni kan säga till berget här: Upp och kasta dig i havet! och det skall ske."
få ngt. att ske. Man måste tro för att det ska hända. Do or do not ungefär.
Matt 21:21
Jesus svarade: ”Sannerligen, om ni har tro och inte tvivlar, kan ni göra detta med fikonträdet och mer än så, ni kan säga till berget här: Upp och kasta dig i havet! och det skall ske."
Det måste ha varit ett hårt slag för lärjungarna att upptäcka att de saknade Jesu magiska förmågor. Det måste ha lett till bittra självanklagelser om otillräcklig tro och syndfullt tvivel.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
Återgå till "Religion och andlighet"