Den religiöses tolkning av begreppet "slump"

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 24 nov 2006 21:19

På tal om Darwin. Uttrycker sig inte den religiöse lite vårdslöst när h*n säger "Jag vägrar tro att livet uppkom av en slump"? Evolutionsteorin är såvitt jag kan förstå en helt deterministisk teori. Fast i teorierna om livets uppkomst (där evolutionsteorin utgör något slags grundläggande paradigm) verkar man laborera en del med slumphändelser. Kanske är det för att täcka upp och dölja kunskapsluckorna.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Henrik
Kontakt:

Determinism och slump

Inläggav Henrik » 26 nov 2006 23:24

I andevärlden så finns de byggstenar människan behöver för att bygga upp den yttre verkligheten. En människa som har en god kontakt med andevärlden arbetar enligt den "högsta planen" och skapar därigenom ingen onödig resonans....

Den människa som däremot är andligt vilsen söker i det yttre livet efter behovstillfredställelse. Då den är omöjlig att hitta i det yttre livet så skapar detta irrande en resonans, som skulle kunna kallas slump.

Trots att männniskan är vilse och inte handlar enl den "högsta planen" så har hennes resonerande gång en återverkan i världen. När en sådan återverkan skall övervägas av insiktsfullt arbete är en tidsfråga, och inte en om-fråga.

Detta är ungefär som att ta ut praktikanter i yrkeslivet. De kanske inte bidrar till det gemensamma, men genom att ge dem plats, erfarenheter och uppmuntran kan dessa "praktikanter" till slut ha en så grundlagt sammanhangsmedvetande att dessa börjar arbeta för helheten, trots att de själva inte vet om det.

Theo Logical

Inläggav Theo Logical » 27 nov 2006 21:01

Är den här tråden fortsatt gällande under Religion/andlighet. Det verkar mera handlar om diverse fysikaliska processer!

Generellt kan det nog sägas att den troende (om det med troende avses en en individ med en "klassiskt" kristen tro) anser slumpen vara något "icke-existerande". Allt som sker, sker av en bestämd orsak. Antingen är det Guds vilja eller en individs medvetna eller omedvetna belsut som avgör vad som sker.

T L

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 27 nov 2006 21:18

Och individens medvetan eller omedvetna beslut, har det någon orsak?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

alewoo
Kontakt:

Finns ingen matematisk tolkning heller

Inläggav alewoo » 29 nov 2006 21:34

Egentligen finns det ingen matematisk förklaring på fenomenet slump heller...eller finns det någon smarties där ute som kan ge mig en formel på äkta slump?

Katana

Inläggav Katana » 30 nov 2006 00:23

Jag blev nog till av slump. Eller är det klockren seger det handlar om ?
Kamp anda ! Im a winner.  :D

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 30 nov 2006 00:43

Stokastiska funktioner inom matematiken behandlar slumpfenomen.

Annars funkar ju "rand(x,y)" också.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

alewoo
Kontakt:

Inläggav alewoo » 30 nov 2006 17:16

archaxe skrev:Stokastiska funktioner inom matematiken behandlar slumpfenomen.

Annars funkar ju "rand(x,y)" också.

det kan inte finnas en formel för äkta slump...eftersom att en formel alltid får samma svar, om den inte har variabler i sig som ändrar sig, men de ger alltid fördel åt något håll och går att gissa trolighet på.

Theo Logical

Inläggav Theo Logical » 27 feb 2007 09:24

Grottis skrev:Och individens medvetan eller omedvetna beslut, har det någon orsak?

Var det en slump att du gick in i duschen i morse (eller när du senast duschade)? Var det en slump som avgjorde att du ställde väckningssignalen på din klocka för att hinna dit nu behövde hinna?

Nä, det var dina beslut i kombination med dina omständigheter som fällde avgörandet för ditt agerande.

Slumpen finns, men bara som en ursäkt.

Återgå till "Religion och andlighet"