var JESUS verkligen GUDs Son?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

tjabbe

Inläggav tjabbe » 30 dec 2006 17:45

Sedd  skrev;  

Jag har kanske sagt det tidigare, men jag säger det igen:

Gud består av relationen mellan Fader, Son och Helig Ande. Vi kan inte fatta allt om dem, men de hör ihop. Det är ju relationer som är värda något, det är där allt gott finns.

Och ja, Jesus är den enda vägen till Gud.
Gud har genom profeter sedan lång, lång tid berättat om den kommande Messias. Om man läser profetiorna, märker man hur exakt de stämmer överens med Jesus.

Och hur skulle Jesus kunna svara på BÖNER, om han inte var Guds son?

Jesus kom till jorden för att ÖDMJUKA SIG OCH FRÄLSA, inte för något annat, och han kom i fattig, liten gestalt, för att alla människor skall kunna IDENTIFIERA sig med hans situation.

Men Jesus är inte bara Lammet, han är också Lejonet, Domaren.
Jesus kommer att komma tillbaka, och vi märker på världens "sammandragningar" att stunden närmar sig. Vi kan inte säkert veta när, men vi kan vara förberedda!!! Och då, då skall han inte komma tyst och födas som ett barn, nej, han skall komma så att ALLA märker det.
Och läs Uppenbarelseboken, där finns massor om Jesu återkomst.

Vi kan inte själva komma till Gud! Men Han kan bära oss.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Gud kan bära "oss" ?

Om Nu detta är sant, att Gud kan allting, är allsmäktig, då är det ju inte omöjligt att Gud kan ändra sig och komplettera information, så att han inte framstår som en pervers person, som förskjuter människor till helvetets flammor, barn som inte blivit döpta tex, samt vuxna som inte kan tro på kristendomens amsagor? :twisted:

Åtskilliga är de martyrer som upplevt att Gud har talat till dem, genom historien, men som blivit steglade och marterade av kristendomens företrädare, helt emot det budskap som Kristus själv talade, inte bara i ord utan i handling, nämligen kärlek och medömkan.

Den fadersgetslt som kyrkan företräder verkar absolut inte vara densamme som Kristi Fader, eller så är Kristi budskap på kollitionskurs med den Gudsuppfattning som den kristna kyrkans kyrkofäder, beseglade med sina offers blod. :?

Jesus är toppen, kristendomen är botten!! :wink:

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Benjie

Inläggav Benjie » 30 dec 2006 20:23

tjabbe skrev:Sedd  skrev;  

Jag har kanske sagt det tidigare, men jag säger det igen:

Gud består av relationen mellan Fader, Son och Helig Ande. Vi kan inte fatta allt om dem, men de hör ihop. Det är ju relationer som är värda något, det är där allt gott finns.

Och ja, Jesus är den enda vägen till Gud.
Gud har genom profeter sedan lång, lång tid berättat om den kommande Messias. Om man läser profetiorna, märker man hur exakt de stämmer överens med Jesus.

Och hur skulle Jesus kunna svara på BÖNER, om han inte var Guds son?

Jesus kom till jorden för att ÖDMJUKA SIG OCH FRÄLSA, inte för något annat, och han kom i fattig, liten gestalt, för att alla människor skall kunna IDENTIFIERA sig med hans situation.

Men Jesus är inte bara Lammet, han är också Lejonet, Domaren.
Jesus kommer att komma tillbaka, och vi märker på världens "sammandragningar" att stunden närmar sig. Vi kan inte säkert veta när, men vi kan vara förberedda!!! Och då, då skall han inte komma tyst och födas som ett barn, nej, han skall komma så att ALLA märker det.
Och läs Uppenbarelseboken, där finns massor om Jesu återkomst.

Vi kan inte själva komma till Gud! Men Han kan bära oss.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Gud kan bära "oss" ?

Om Nu detta är sant, att Gud kan allting, är allsmäktig, då är det ju inte omöjligt att Gud kan ändra sig och komplettera information, så att han inte framstår som en pervers person, som förskjuter människor till helvetets flammor, barn som inte blivit döpta tex, samt vuxna som inte kan tro på kristendomens amsagor? :twisted:

Åtskilliga är de martyrer som upplevt att Gud har talat till dem, genom historien, men som blivit steglade och marterade av kristendomens företrädare, helt emot det budskap som Kristus själv talade, inte bara i ord utan i handling, nämligen kärlek och medömkan.

Den fadersgetslt som kyrkan företräder verkar absolut inte vara densamme som Kristi Fader, eller så är Kristi budskap på kollitionskurs med den Gudsuppfattning som den kristna kyrkans kyrkofäder, beseglade med sina offers blod. :?

Jesus är toppen, kristendomen är botten!! :wink:

Tjabbe

Var bara lugn, Herren Din GUD ombonar och  skyddar Ditt liv, han  har inte ngn annan önskan!

BENJIE

tjabbe

Allmaktsguden som dödar och helar dem som tror som kyrkan ?

Inläggav tjabbe » 30 dec 2006 22:48

Tack så väldigt mycket, men jag kan inte tro på en sådan Gud, skulle man kanske få en förklaring, de funkar ju inte på de viset enligt den bok som kallas "guds ord" eller hur?  :?

Tjabbe

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 31 dec 2006 13:53

Tror du tjabbe att du utan din mångåriga kontakt med kristendomen hade kunnat komma fram till din nuvarande syn på saker och ting?

Tänk dig en person som alldrig brydd sig om kristendomen, dvs en person utan ok (den "förkastliga" kristendomen) att kasta av sig - vilken lättnad erbjuds en sådan person?

Har inte du personligen i själva verket kristendomen mycket att tacka för?

Tänk på den du, innan du förvandlar dig till en "kristendomshatare".

Tror du att en "ny" världsimpuls är menad att kasta ut en "gammal"? Som ett nytt barn avlöser och därför bör kasta ut sina föräldrar?

I all välmening,
cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

tjabbe

Inläggav tjabbe » 31 dec 2006 15:51

Skrivet: 31 Dec 2006 13:53    Ämne: Tror du tjabbe att du utan din mångåriga kontakt med kristendomen hade kunnat komma fram till din nuvarande syn på saker och ting? <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Mycket svårt att svara på, jag har ofta tänkt hur saker hade varit om jag inte hade hamnat i detta... men visst har jag varit ovetande om mycket under åren som gått.
Nej inte utan hjälp av någon initierad förstås.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Tänk dig en person som alldrig brytt sig om kristendomen, dvs en person utan ok (den "förkastliga" kristendomen) att kasta av sig - vilken lättnad erbjuds en sådan person?
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Förstår nog inte vad du menar med detta?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<Har>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nej inte kristendomen, utan i så fall det budskap som jag själv med hjälp av Anden kunnat få ut av Bibelorden. Nej kristendomen har jag aldrig gillat.
Den är en människokonstruktion, med mycket makt och den underhålls av väldigt snälla människor, samt en del mindre snälla..

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tänk på den du, innan du förvandlar dig till en "kristendomshatare".

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Visst kan jag verka hård, men det är jag mest mot systemet som sådant. Kristendomen är inte något att stötta tycker jag.
Jag förstår heller inte än, det som TT skriver om att det finns världs återlösare bland upphovsmännen i de religionssystem som hatar oliktänkare.

Jesus är undantagen för han var ingen kristendoms upphovsman alls!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Tror du att en "ny" världsimpuls är menad att kasta ut en "gammal"? Som ett nytt barn avlöser och därför bör kasta ut sina föräldrar?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<Nej>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
I all välmening,
cogito

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

OK jag tar inte illa upp, men du har gett mig lite att fundera över..

Snart slut på en föråldrad tid, den nya puttar bort den gamla, på samma sätt som knoppen puttar bort de gamla löven på hösten.

Kanske det ändå börjar bli dags för en reformation, kristendomen är inget att ha, Jesu lära är så bra att den borde ges större utrymme, så också förståelsen av Tredje testamentet, tycker jag.

Gott nytt :lol:

Tjabbe

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 31 dec 2006 17:38

Den enkla frågan jag ställde är:

Måste man trampa på något för att upphöja sig?

Mer hade jag inte att säga, så detta blir min slutreplik.
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

tjabbe

Slutreplik

Inläggav tjabbe » 01 jan 2007 00:14

Svar till Cogito

NEJ DET MÅSTE MAN INTE,
men om man vill komma vidare måste man faktiskt lämna det som inte gäller, och försöka se saker från ett "högre perspektiv".

Man måste lämna det gamla för något nytt, exakt som det är med knopparna i träden, naturens undervisning.

Jag har tydligen trampat någon på något ömt ställe, men det är ju saken inte personen som jag angriper, men det är ju svårt att skilja sak och person, så förlåt mig i så fall.

Gott nytt ljus över våra tankar och framtidsutsikter önskas  :wink:

Tjabbe

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Omvänd fråga

Inläggav Algotezza » 01 jan 2007 20:44

Var Gud verkligen Jesu far? Är inte tomten far till alla barnen?

Ah (för mycket konjaksglögg - Dufvenkrook)
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 01 jan 2007 21:02

deleted

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 17:04

Lyssna nu alla!

Gud är helig.
Vi människor syndar och gör alla fel mer eller mindre. Men alla syndar vi.

Synd och helighet repellerar varandra, och det krävdes att Jesus skulle vara helt skild från Gud som ingen annan varit och lida ett sånt enormt andligt lidande för att synden skall betalas.

Jesu offer räcker för oss alla, för Jesus var ett rent offer, en del av Gud själv.

Om vi tar emot förlåtelsen och försoningen och litar på Jesus och att Han betalat allt för os, då kan vi vara nära Gud.

OBS!!! GUD VILL VARA NÄRA OSS ALLA, HAN ÄLSKAR OSS!!! Det visade Han ju då Han offrade en del av sig själv, en del av Treenigheten, för vår skull.

Gud vill vara nära oss, men kan inte vara nära synd, det bara inte går, för HELIGHETEN är så stor.

Men med förlåtelse får vi vara nära Gud och då får vi vara med Honom i evighet.
Jag tror på Jesus och Han har gjort många under i mitt liv. Jag önskar att alla ville följa Honom. För Han offrades också för er!!
Lyssna och se.

amy

Inläggav amy » 11 apr 2007 23:43

Sedd skrev:OBS!!! GUD VILL VARA NÄRA OSS ALLA, HAN ÄLSKAR OSS!!! Det visade Han ju då Han offrade en del av sig själv, en del av Treenigheten, för vår skull.

han offrade inte något. han dog men han dog inte för han blev levande igen.

Jag tror på Jesus och Han har gjort många under i mitt liv. Jag önskar att alla ville följa Honom. För Han offrades också för er!!

jag förstår inte hur det skulle kunna hjälpa mig att en människa offrades 2000 år sen.

Användarvisningsbild
Skyline

Re: var JESUS verkligen GUDs Son?

Inläggav Skyline » 12 apr 2007 00:31

(c) KYREUS skrev:Mitt intresse (också som präst) gäller hur andra skribenter/tänkare
RESONERAR  i frågan, vilka personliga funderingar man har helt enkelt.
Jag avser inte att man primärt hänvisar till Bibeln - viktigt ju i och för sig är viktigt och fint. Jag avser att intresserat få läsa hur skribenterna PERSONLIGEN REFLEKTERAR....

? ? Jag har inte följt hela tråden men jag förstår inte riktigt:
(c) KYREUS skrev:Jag avser inte att man primärt hänvisar till Bibeln... , ... intresserat få läsa hur skribenterna PERSONLIGEN REFLEKTERAR....

Vad kan man annars hänvisa till utom bibeln? Det är ju därifrån man överhuvudtaget vet något om Gud och Jesus. Hur kan man då ha "personliga reflektioner"?

(ps. jag är "kristen")(jag gillar för övrigt inte det uttrycket, folk sätter i allmänhet direkt en stämpel på en om man säger så, jag skulle hellre säga Gudstroende, och då frågar de: -på vilken Gud då?. -På kristendomens Gud svarar man, men då kommer ju såklart följdfrågan: -Så du är kristen?, och då är ändå stämpeln där igen...:)  detta var bara en parantes..

/Skyline

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Svar till Skyline!

Inläggav * KYREUS * » 12 apr 2007 09:56

Du undrar vad man skall hänvisa till om man inte hänvisar till BIBELN??

Kyreus svar: till livet, till naturen, till Koranen ifall man är muslim, till andra "heliga skrifter", till egen reflektion, till religiösa uppenbarelser, till intryck av GUD och det heliga VIA ANDRA MÄNNISKOR, till egna religiösa och sk mystiska/mytiska upplevelser....skalan är stor.

(komminister) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Sedd

Inläggav Sedd » 12 apr 2007 18:27

Om man är kristen, vilket jag är (och det skäms jag inte ett dugg över), är det väl naturligt att hänvisa till Bibeln när man upptäckt att den är sann.

Och amy; 1) Jesus dog. Han var stendöd och i helvetet. Men Fadern är ju starkare än döden, så för att visa att Han verkligen menade allvar lät Han Sonen uppstå och Han visade sig för en massa människor innan Han återvände till evigheten. Han dog och led enormt fysiskt men framför allt andligt, så mycket man bara kan göra, och Han dog ju såklart då.

2) När nu självaste Gud dött för din och min skull, för att vi skall få försoning och vara nära Gud i evigheten, heliga (äntligen), så spelar det en rejält stor roll. Åtminstone jag tänker en hel del på var jag vill tillbringa en evighet efter en tid här i vår värld. Om du inte tror är det inte så klart för dig, men det har verkligen betydelse! Att välja mellan två evigheter... Livet här är ju ingenting jämfört med en evighet! :)
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 12 apr 2007 22:41

Sedd skrev:Jesus dog. Han var stendöd och i helvetet.

Nja, helvetet kom han nog knappast till eftersom han trodde på gud och dessutom varit syndfri. Men dog coh uppstod,  det gjorde han. :)
Sedd skrev:Jesus dog och led enormt fysiskt men framför allt andligt, så mycket man bara kan göra...
Dett tycker jag Mel Gibson tydligt förde fram i sin film Passion of the Christ. Bra film för övrigt.
Sedd skrev:Livet här är ju ingenting jämfört med en evighet! :)

Det här med att tänka sig att Gud har funnits i all evighet och att de troende kommer leva i himelen i all evighet,  det får en att bli smått knasig om man tänker på det. Men som troende så får man ändå försöka förstå att det e sant, fast det låter hel-sjukt, jag vet, men det är väldigt skönt o befriande att ha en tro på det.

/Skyline

Återgå till "Religion och andlighet"