Theo Logical skrev: Hej Algotezza!
"En sådan Gud finns inte, inte med summan av samtliga dessa kännetecken. Hon är, definierad så, en ren fiktion. En sådan Gud finns inte."
Hur kan du säga att det inte existerar en Gud sådan den jag beskriver? Vilka argument kan du lägga fram till stöd för den tesen?
Det gör jag i min filosofiska kritik du citerar nedan.
Theo Logical skrev:"Gud är något som existerar oberoende av oss"
Om Guds existens är beroende av vår existens så slutar han/hon att existera i samma stund som vi slutar att existera. Detta gör Gud till enbart en mäsnklig produkt och förtjänar då endast att diskuteras i socilogiska termer.
Enligt mitt sätt att se har vi alltid existerat i någon form och kommer alltid att existera. Vi har levt "lika länge" som Gud. Intet kan inte bli något, något inte bli intet. Vi har inte börjat existera vid tidpunkt T1 och kommer inte att sluta existera vid tidpunkt T2. Vår fysiska kropp har det däremot, men vi är mer än vår kropp, kalla det själ eller ande (min åsikt).
Theo Logical skrev:Filosofisk kritik: Skulle vi kunna få kontakt med något som är totalt oberoende av oss? Skulle han ha något intresse i det?
En hund är oberoende av människor och människor är oberoende av hundar. Likväl har vi utbyte av varandras sällskap. Kan detta överföras på relationen Gud -människa?
Tvärtom skulle jag vilja säga. Våra knähundar är beroende av oss och skulle inte klara sig utan oss, och för många som skaffat hund kan de inte tänka sig att leva utan denna varelse som sällskap.
Theo Logical skrev:Åsikt: Guds näring är bönerna till honom och tacksägelsen - därför behöver han oss.
Tacksägelsen/Bönerna kan väl ha omvänd effekt. Kanske är det vi som är beroende av dessa för att behålla vår realtion till Gud?
Jag ser Gud som en allomfattande organism, beroende av näringens kretslopp liksom vi.
Theo Logical"Kritik: Han skulle inte ha "(om)skapat världen" om det inte fanns en livsviktig poäng med det för honom.
Att det måste funnits en slags poäng med skapelsen (hos Gud) är väl utom tvivel, men att den är livsviktig för Gud kan jag inte finna några belägg för? Förklara hur![/quote]
Utan Skapelse finns ingen skapare eller Fader - är dessa roller eftersträvansvärda får han gå in i dem. Evigheten vore outhärdlig (min åsikt) utan något att göra och när självmord inte är möjligt återstår att skapa, som evighetsfördriv.
[quote="Theo Logical skrev:"Vårt lokala universum föddes ur Big Bang som en lokal del av ett större multiversum." citat
Vad är det som säger att Gud inte är Big Bangs orsak?
Visst kan han vara det. men då har han skapat det av befintligt utgångsmaterial. Vi liksom Gud omskapar vad vi har till hands, ingen skapar "ur intet".
Theo Logical skrev:" Kritik: En oberoende Gud har ingen anledning att bevisa sin existens."
Inte för sin egen del kanske, men för vår del kan ett sådant bevis vara av väsentlig vikt.
Varför skulel Gud bry sig om det om han vore helt oberoende?
Theo Logical skrev:"Kritik: Vad menas med självtillräcklig? Sig själv nog? Och allsmäktig? Att han står över logik och naturlagar?
Åsikt: Det gör inte den Gud jag menar existerar, men han utnyttjar eviga lagar och principer fullkomligt. "
Som jag ser det innebär självtillräcklighet att Gud inte är beronde av något annat för att existera. Människor är beroende av många saker, e. vatten, syre mm. Detta berör inte Gud. Vad gäller logik så finns väl inga skäl till att tro att Guds logik behöver vara förenlig med vår logik. En myra har (om nu myror kan sägas ha logik) säkert en annan uppfattning av logik än vad vi har.
Som fysiska människor är vi beroden av mycket, men som evighetsväsen (vår eviga identitet, min åsikt) är vi lika beroende/oberoende som Gud.
Theo Logical skrev:"Kritik: Hur yttrar sig Guds allsmäktighet? Kan vi uppleva dess verkningar? Om inte är den ett onödigt antagande. "
Om vi inte hade upptäckt den lag som - tillfälligt - upphäver tyngdlagen (the law of lift) hade den existerat eller ej? Hade den varit onödig om den inte hade upptäckts?
Hur hänger upptäckten av den lagen ihop med Guds allmsäktighet? Det finns naturlagar och eviga principer vi ännu inte upptäckt - antar jag. Vetenskapen står inte stilla. Att vi inte upptäckt dem än gör dem inte onödiga.
Theo Logical skrev:Ja, ovanstående var åtminstone ett försök till svar på frågorna. Om det dröjer emellan mina inlägg beror det på att jag inte har tid att sitta vid den här sidan så värst ofta. Ha överseende.
Okie, dokie, tack för dina svar. Jag har efter bästa förmåga förskt ge svar på dina svar.
Lev väl!
A