Har islam några brister ?? forts.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Nex
Kontakt:

sv

Inläggav Nex » 14 apr 2006 19:21

Anledningen till att du tror på gud är att du ser saker runt omkring dig som du inte förstår hur de kan ha bildats utan någon övermänsklig makt. Har jag rätt?

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Re: sv

Inläggav Guds tjänare » 14 apr 2006 22:01

Nex skrev:Anledningen till att du tror på gud är att du ser saker runt omkring dig som du inte förstår hur de kan ha bildats utan någon övermänsklig makt. Har jag rätt?

Ja :P, det är den största orsaken
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Akryon

Inläggav Akryon » 23 maj 2007 04:54

tomas och varney, jag vet att ni är rädda, men ta det lungt nu, he heXD
där plågas ni och där är smärta många gånger värre än hr, skatebord, haha:)
para...no....just det...id, lol XD

Akryon

Inläggav Akryon » 23 maj 2007 04:55

Rafael skrev:Schysst morot va? Så fort man faktiskt vet om att vissa saker krävs för att komma till paradiset, gör man dem då osjälviskt eller med det i åtanke?
Att hjälpa fattiga osv med tanken att "ja nu kommer iaf jag till himmlen" känns inte helt helgonaaktigt? Alltså borde väl den som gör "gott" utan att veta något om "guds ord" göra ett större offer? Denna kan ju inte styras av (o)medvetna förhoppningar på att just hans/hennes aktiefond (religion) är den som ger fetast avkastning.
Men gud bryr sig väl inte egentligen om att man är god? Man anar andra intentioner; det enda som är gränslöst är hans ego...

kanske det men då skulle mer ondska finnas också tänk på det!

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 12 aug 2007 18:39

Har några frågor till Guds tjänare.

1. Hur vet du att det som står i Koranen är sant?

2. Hur vet du att profeterna mfl inte ljuger?

3. Du använder ordet gud som är en fornnordisk term och syftar något helt annat än Allah (vilket i sig är en översättning) och kristna Jahve (likaså översättning). Ser du det inte som problematiskt?

4. Anser du att mannen är mer värd en kvinnan inom islam, är deras frihet lika stor och har de lika stora möjligheter?

5. Har du läst Bibeln ( toran + evangelierna mm)?

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 02 sep 2007 23:30

frågan kan ju gå till vilken muslim som hels som känner sig manad att svara

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 03 sep 2007 19:02

Islams främsta brist är att det bygger på gamla testamentet.

Angelina

Inläggav Angelina » 03 sep 2007 21:23

Islams främsta brist är sin egen existens.
:lol:
Vilket gäller för alla religioner, naturligtvis. Tänk själva istället. Regler och biblar är för de enfaldiga, det är därför de kallas saliga. Boken vet hur man smickrar in sig till rätt målgrupp.  Lura dem som luras kan.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 03 sep 2007 22:15

"Religon är --om falsk-- den största bluffen genom tiderna, helt utan mening och betydelse men --om sann-- något med oändlig betydelse."

C.S Lewis
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Angelina

Inläggav Angelina » 03 sep 2007 22:38

Den är båda delarna, precis som med allt annat.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 03 sep 2007 23:18

Angelina skrev:Den är båda delarna, precis som med allt annat.

Hm... Det där var djupt Angelina... Kan du utveckla? Religon kan ju inte vara både sant och falskt. Gud kan ju inte finnas samt inte finnas..

/Skyline
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 03 sep 2007 23:27

Gud kan ju inte finnas samt inte finnas..

Skyline, är du ett offer för satsen om det uteslutna tredje, en produkt av den post-aristoteliska logiken?

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Angelina

Inläggav Angelina » 03 sep 2007 23:54

Gammal skåpmat.

Tanken om paradoxen är som elektroner i atomen för medvetandet.

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 04 sep 2007 02:33

1. Profeten Muhammed vördas mycket inom islam, nästan som en gud. Vad är det som gör Muhammed så speciell? Varför blir muslimer upprörda när Muhammed avbildas som hund i media? Muhammed var en vanlig människa som du och jag med enda skillnaden att han kunde kommunicera med Allah. Varför är inte profeten Jesus lika betydelsefull? Förklara Muhammeds status!

2. Jag har fått lära mig att:

Judendom - Gamla testamentet
Kristendom - Gamla testamentet + nya testamentet
Islam - Gamla testamentet + nya testamentet + koranen

Med andra ord har jag lärt mig att islam är grundat på kristendom. Håller du med? Några kommentarer på det?

3. Om jag vill veta mer om Islam men inte kan arabiska, bör jag läsa koranen på ett annat språk? Hur mycket ger det mig?

4. Hur stor betydelse har traditioner och ritualer i Islam? Kan man vara en god muslim trots att man bryter mot Allahs lagar? Jag råkar veta att alla muslimer inte bär slöja, fastar och är nykterister.

5. Religionen har en stor geografisk utsträckning från Marocko till Indonesien. Min malajsiska muslimska flickvän anser att det är syndigt att ta på en blöt hund vilket jag aldrig har hört något om förrut från mina kurdiska och bosniska vänner. Är det stora kulturella skillnader och/eller konflikter mellan olika delar av islam?

Tack på förhand för att du tar dig tid och lägger ner möda på att informera!

Akryon

Inläggav Akryon » 16 sep 2007 18:43

Universum är ju inte oändligt det vet vi nu, men vad finns utanför universum?
inget?!
men om det inte finns något utanför hur kan universum expandera då?
svara mig ateister, om ni kan eller vill:)
bara undrar hur ni tänker.
om det inte finns plats kan jag inte ta plats fattar ni så det är omöjligt för mig att vara ateist för det strider mot all logik!
Plentiful Muddy Water + A Long Time + Many Coincidences = Civilization...yeah, right!

Återgå till "Religion och andlighet"