Kristus och Credo

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Kristus och Credo

Inläggav Patrik Persson » 05 dec 2004 18:40

Religion och andliga ledare :)

Kristus levde för tvåtusen år sedan i en by inte långt från Jerusalem och allt började med en skattskrivning och en tindrande stjärna. Några herdar och Kungar från östan besökte konungen i sitt stall som av många kallas grotta.

Idag tvåtusen år senare ska vi göra Jesus älskad och åtlydd.

Min kristna andliga organisation New Science var visst en motsättning till dessa Credos regler enligt studentgruppen. Jag tänker här därför debattera tro!

Vad är Gud?
I enlighet med gamla testamentet så är han en grym Gud. En Gud som gör slaktbänken klar för familjefäder och hela ätter.

Kan tyckas som inte vår Gud! Och jag tycker att om vi ska kunna tro på en Gud och hans son så borde något bättre ske än att någon Afrikansk kung har helgon som Patrick (Kongo: Man tycker ju att Kongo är mer som filmen Alla helgons blodiga natt). För så är det numera! I Afrika och dom fattiga länderna så tror dom på sådant. Sådant skräp.

Och inte kommer det mängder med Kristna studenter till våra möten! Av tolvtusen studenter så infinner sig ungefär 4 till 8 och detta kan inte vara att göra Kristus trodd och älskad. Nej, men det var en lättnad för mig att kunna skriva så. Jag tar också avstånd psykologiskt från namne Jesus barnuppfostran i apokryferna känd som Jesus visdom (läs kapitel 30 om barnuppfostran).

Bibeln och Kristus är ur tiden och det är inte bara jag som tycker så. Alla motsättningar och dumheter jag råkat ut för sedan vintern 1998 tyder också på detta. Man ska inte behöva frukta för sitt liv för ett besök i en Svensk domkyrka som Lunds. Man ska inte heller råka ut för andra repressalier för besök och möten med Svenska präster Hösten 1998. Man ska inte behöva se sig själv på dumma Tv filmer eller se någon annan av sin släkt där heller. Man ska slippa förföljelse för att man besöker Lunds domkyrka hösten 1998. Men så var inte fallet och jag förstår varför!

Den kristna kyrkan är inte uppdaterad och beter sig i vårt moderna samhälle som värsta Usama Bin Laden organisationen.

Så här tänker jag mig Gud (vilket man inte får).
Jag tror inte att någon skrift förklarar Gud eller Guds vilja. Jag tror inte att om det finns ett liv efter detta, att detta nya liv kommer att ha något med vårt förra att göra. Jag tror att Gud älskar alla sina skapelser (om han eller hon är Gud). Och jag tror inte på tillkommande städer byggda av guld eller en plats uteslutandes någon. Allt sådant verkar i vårt samhälle vrickat och man har ju då lätt för att tro att dessa är vrickade som tror på sådant enligt Bibeln.

Detta var oförenligt med Credos stadgar och Kristus varde med dessa! Den Kristus som står nertecknad i bibeln och uppenbarelseboken.

Tatjana

Re: Kristus och Credo

Inläggav Tatjana » 06 dec 2004 03:38

Patrik Persson skrev:Religion och andliga ledare :)

Vad är Gud?
I enlighet med gamla testamentet så är han en grym Gud. En Gud som gör slaktbänken klar för familjefäder och hela ätter.

Min första fråga blir då? Har du bara läst Gamla Testamentet? Om man läser en bok bör man läsa hela boken och inte vissa valda citat och utdrag. Jag förstår att du anser Gud som grym om du inte förstår VARFÖR Gud gör "si eller så".
Som när man var liten och blev arg för att mamma och pappa sa att man skulle vara hemma när det mörknade.

Bibeln och Kristus är ur tiden och det är inte bara jag som tycker så
.
Det är verkligen inte bara du som tycker så, nu är det så "inne" att syssla med healing och tarot, flow , meditation och transcendentala, ockulta samt mystiska saker. Men det är inte det som är frågan, frågan är: Är folk lyckliga?

Den kristna kyrkan är inte uppdaterad och beter sig i vårt moderna samhälle som värsta Usama Bin Laden organisationen.

Jag kan hålla med dig om att det har skett mycket hemskt i kyrkans namn, korståg och avlatsbrev. Samt nutida förföljelser. Men det står inget i Bibeln om dessa hemskheter, det finns ingen Gud som vill skada människorna. Guds egen skapelse. Den Svenska kyrkan har en märklig tro, firar julen som Jesus födelse och talar om saker i kyrkan som inte en människa fattar. Om Helvetet och Himlen bla. Men hur mycket jag än bläddrar kan jag inte hitta detta i Bibeln.

Jag försöker inte att påvisa att jag har insikt. Men om jag vore Gud och så många människor skulle döma mig för något inte jag sa eller gjorde utan för vad människorna trodde att jag sa eller gjorde. Eller rent av hittade på, för att vinna poäng. Då skulle jag vilja göra min röst hörd.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Återgå till "Religion och andlighet"