Problemet uppstår endast om vi antar att Gud är fullständigt "omnipotent", dvs kan göra allt (som inte är logiskt omöjligt). Om vi då antar att Gud är "Den som kan göra allt" blir frågeställningen:
"
Kan Gud göra en chiligryta så stark att "Den som kan göra allt" inte kan äta den?
"
Naturligtvis kan det inte existera en sådan chiligryta! Det är en logisk motsägelse. Gud kan lika lite göra en sådan gryta som Han kan göra en fyrkantig cirkel. Detta är inte en brist i Guds omnipotens utan helt enkelt en felaktigt ställd fråga!
Guds Chili
Moderator: Moderatorgruppen
Hjalmar skrev:Det är alltid knepigt med oändligheten. Gud skulle kunna skapa en sten som är oändligt tung med han kan också lyfta något som är oändligt antal kg. Knepigt.
En kommentar: Gud skulle inte (tror jag) kunna skapa en oändligt tung sten, eftersom en sådan sten omöjligt kan existera! Likaså kan Han inte lyfta en oändligt tung sten eftersom en sådan sten ju då måste finnas!
"Jag tänker, alltså gör jag mig till" (Tage Danielsson)
-
David Bengtsson
Joppe skrev:
Grammatiskt sett är det en alldeles ypperligt ställd fråga. Du besvarade den t.ex. med "nej, det är logisk motsägelse". Poängen med paradoxen är att det finns saker som Gud, pågrund av sin omnipotens, inte kan göra. Det är omnipotensen som gör det till en logisk omöjlighet. Du och jag skulle kunna laga Chili som vi sedan inte själva skulle kunna äta, men Gud kan det inte. Vissa saker blir logiskt omöjliga just för att man är omnipotent.
Detta är inte en brist i Guds omnipotens utan helt enkelt en felaktigt ställd fråga!
Grammatiskt sett är det en alldeles ypperligt ställd fråga. Du besvarade den t.ex. med "nej, det är logisk motsägelse". Poängen med paradoxen är att det finns saker som Gud, pågrund av sin omnipotens, inte kan göra. Det är omnipotensen som gör det till en logisk omöjlighet. Du och jag skulle kunna laga Chili som vi sedan inte själva skulle kunna äta, men Gud kan det inte. Vissa saker blir logiskt omöjliga just för att man är omnipotent.
Mekanizm: Jag tror inte att universum är oändligt, eftersom jag har svårt att förstå vad det skulle betyda. Överhuvudtaget har jag mycket svårt att förstå tal om oändligheter. Med detta är ju naturligtvis också en intressant fråga...
David: Ja, naturligtvis är frågan helt grammatiskt korrekt. Ytttryckte mig klumpigt där. Men faktum kvarstår att en sådan gryta omöjligt kan existera.
David: Ja, naturligtvis är frågan helt grammatiskt korrekt. Ytttryckte mig klumpigt där. Men faktum kvarstår att en sådan gryta omöjligt kan existera.
"Jag tänker, alltså gör jag mig till" (Tage Danielsson)
-
pavernicus
Jag kunde inte välja ett svar så jag tar 10 stycken. Men 2:an lockade dock mest.
1. Magproblemet
Gud skulle aldrig laga en chiligryta, han har inga behov av det eftersom han inte har någon mage att förvara maten i .
2. Dynamiska gud
Gud skulle kunna göra en gryta som är så stark att han inte kunde äta den. Sedan om han fick lust att äta den skulle han kunna ändra sig själv så att han kunde äta den.
3. Ateism
Gud finns inte, han gör därför inga grytor.
4. Köpa ny tändare
Det är slut butan i guds tändare så han kan inte tända några brasor att tillverka grytan på.
5. Platon, Aristoteles och 1700-tals deismen
Gud har numera ingen roll i världen, han skapar därför ingenting något mer.
6. Gnostikerna
Gud har aldrig skapat något materiellt, det var Djävulen som skapade det onda, dåliga materiella.
7. Agnostiker
Jag vet inte, svårt att säga, gud kanske inte alls finns.
8. Postmoderna teologi
Att tala om gud med ord är att göra gud till något som gud inte är. Gud är bortom ord.
9. KG Hammar
Vi måste förstå det bibliska budskapet poetiskt, svårt att veta om vad gud riktigt vill, jag tror inte han vill göra någon gryta.
10. Katolska kyrkan före dom tänkt på frågan
Va? Vad säger du förnånting? Öööööh nae jag vet inte, eller jag menar det kan han, eller nae för då....ööh... jomen....det...ööh
1. Magproblemet
Gud skulle aldrig laga en chiligryta, han har inga behov av det eftersom han inte har någon mage att förvara maten i .
2. Dynamiska gud
Gud skulle kunna göra en gryta som är så stark att han inte kunde äta den. Sedan om han fick lust att äta den skulle han kunna ändra sig själv så att han kunde äta den.
3. Ateism
Gud finns inte, han gör därför inga grytor.
4. Köpa ny tändare
Det är slut butan i guds tändare så han kan inte tända några brasor att tillverka grytan på.
5. Platon, Aristoteles och 1700-tals deismen
Gud har numera ingen roll i världen, han skapar därför ingenting något mer.
6. Gnostikerna
Gud har aldrig skapat något materiellt, det var Djävulen som skapade det onda, dåliga materiella.
7. Agnostiker
Jag vet inte, svårt att säga, gud kanske inte alls finns.
8. Postmoderna teologi
Att tala om gud med ord är att göra gud till något som gud inte är. Gud är bortom ord.
9. KG Hammar
Vi måste förstå det bibliska budskapet poetiskt, svårt att veta om vad gud riktigt vill, jag tror inte han vill göra någon gryta.
10. Katolska kyrkan före dom tänkt på frågan
Va? Vad säger du förnånting? Öööööh nae jag vet inte, eller jag menar det kan han, eller nae för då....ööh... jomen....det...ööh
"When you stare into the abyss, the abyss also stares into you" Nietzche
-
Jonas Nystrom
Homer Simpson versus Gud
Homer, alltså Människan, Guds skapelse per dessa definitioner, kan alltså göra något som hennes Skapare inte kan göra. Just det var väl Skaparens avsikt! Alltså att skapa något (någon) som kan göra något som h*n själv inte kan göra! Ja jisses...
jn
jn
Ab aspera ad astra!
shake skrev:Ett liknande påstående:
Skulle människan kunna skappa en annan livsform som skulle vara smartare och konkurera ut människan?
Aftonbladets text tv idag, tis 23 okt
" Snart har vi robotsex "
Redan om några år kommer människan kunna ha sex med en robot.
Och om 50 år kunna gifta sig med en robot.
Dessutom hävdar den holländske forskaren, David Levy, att vi rentav kommer att bli kära och vilja gifta oss med robotar.
-Det är inte en fråga om ifall det händer, utan när det händer. Jag är övertygad om att det händer mycket tidigare än man tror.
Slut citat
Och om 50 år läser vi på en löpsedel,
" Man våldtog grannens robot, tvångskastrera alla män som våldtar robotar kräver robotarnas riksorganisation RRFSL"
Joppe skrev:Mekanizm: Jag tror inte att universum är oändligt, eftersom jag har svårt att förstå vad det skulle betyda. Överhuvudtaget har jag mycket svårt att förstå tal om oändligheter. Med detta är ju naturligtvis också en intressant fråga...
Du har svårt att förstå en oändlighet? Ser det såhär. Man kan ju dela en sten oändligt många gånger. (Även om det praktiskt inte är möjligt men teoretiskt så går det)
Svårare än så var det inte :lol:
/Skyline
Skyline skrev:Joppe skrev:Mekanizm: Jag tror inte att universum är oändligt, eftersom jag har svårt att förstå vad det skulle betyda. Överhuvudtaget har jag mycket svårt att förstå tal om oändligheter. Med detta är ju naturligtvis också en intressant fråga...
Du har svårt att förstå en oändlighet? Ser det såhär. Man kan ju dela en sten oändligt många gånger. (Även om det praktiskt inte är möjligt men teoretiskt så går det)
/Skyline
Att skapa en oändlighet = att skapa ett kontinuum?
Hur vet man när man skapat ett - annat än i tanken?
A
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Skyline skrev:Joppe skrev:Mekanizm: Jag tror inte att universum är oändligt, eftersom jag har svårt att förstå vad det skulle betyda. Överhuvudtaget har jag mycket svårt att förstå tal om oändligheter. Med detta är ju naturligtvis också en intressant fråga...
/Skyline
A
När det aldrig tar slut.. :lol:
Nej , vad menar du egentligen? Om man sätter sig ner och börjar dela en kanelbulle till mindre och mindre delar, då vet man ju att man i teorin kan fortsätta i all oändlighet, eller hur? Man skapar då inte en oändlighet utan den finns redan. :wink:
/Skyline
Skyline skrev:Algotezza skrev:Skyline skrev:Joppe skrev:Mekanizm: Jag tror inte att universum är oändligt, eftersom jag har svårt att förstå vad det skulle betyda. Överhuvudtaget har jag mycket svårt att förstå tal om oändligheter. Med detta är ju naturligtvis också en intressant fråga...
/Skyline
A
När det aldrig tar slut.. :lol:
Nej , vad menar du egentligen? Om man sätter sig ner och börjar dela en kanelbulle till mindre och mindre delar, då vet man ju att man i teorin kan fortsätta i all oändlighet, eller hur? Man skapar då inte en oändlighet utan den finns redan. :wink:
/Skyline
Nej, det du "gör i teorin" skapar du i tanken. Så ser jag på det. För att något skall gälla utanför teorin, inte bara "i tanken", utan även rent konrket i den yttre fysiska verkligheten krävs att du kan genomföra det praktiskt. Men detta fattar sällan teoretiker!
A
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"