Ling skrev:Hur menar du då?
Jag menar att det efter en konfirmation av den typ du beskriver ("Puh, nu har jag äntligen kommit fram till att jag tycker X") är lätt att liksom luta sig tillbaka och tänka att såhär ska jag tycka tills jag går i graven. Konfirmation bör ses som ett nödvändigt steg på vägen, men inte en slutdestination.
Alltså, det intressanta är väl att utvecklas som människa, inte sant? Det är denna utvecklingsprocess jag ville sammanfatta med formeln information-reformation-konfirmation.
Ingen orkar leva i ett reformert tillstånd hela tiden - man blir galen. Man tappar perspektivet på vad det var som skulle reformeras. Man kan inte ta in och ta in och ta in utan att liksom sammanfatta det hela så man vet var man står och vart man är på väg.
Att leva i ett informert tillstånd hela tiden är i grunden ohederligt. Intressanta idéer må passera förbi, men åhöraren tar aldrig in dem, ofta på grund av rädslan för den reformation i tankesätt som då skulle bli nödvändig. Livet blir ett ända stort "jaha". Vår tids (alltså informationsålderns) stora masspsykos!
Att leva konformert eller dogmatiskt är att varje dag bekräfta gårdagens trossatser, som om de gällde som dagens insikter. Och det känns ju tryggt och bra, man behöver inte tänka något nytt, allt är redan uppfunnet och slutsatserna redan dragna. Kanhända var detta medeltidens akilleshäl?
Nå - dessa tre är psykotiska skräckscenarier. Vad jag vill belysa är vikten av att inte stagnera i tänkandet. Man kan gott känna sig stolt över en konfirmation och den tankemöda som ligger bakom den. Men sen gäller det att ge sig ut i informationsflödet igen, låta det påverka även de nyss dragna slutsatserna, förbereda sig på nya konfirmationer o.s.v.
Den störste vetenskaparen är den som är först med att inse att han eller hon har fel. Konfirmationen bör, efter någon tids mognad, åtföljas av tanken - "nåväl, vad innebär det här då? Vad har jag insett? Tar jag ansvar för vad jag insett? Har jag insett vad jag ännu inte insett? Anar jag min blinda fläck?" och så vidare.
Känns det igen?