Spöken!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

NUVO

Spöken!

Inläggav NUVO » 15 dec 2003 01:01

Hej! :roll:
Någon som vill diskutera spöken med mig? Skriv vad ni tror! Så skriver jag vad jag tror?

MVH NUVO

Angelina

Inläggav Angelina » 15 dec 2003 06:35

Folk har ju lite olika uppfattningar om vad spöken är, så det kanske är bättre om du först börjar att förklara hur du definierar ordet spöke tex...

Hjalmar

Inläggav Hjalmar » 15 dec 2003 13:46

Tror inte att spöken finns förän jag ser ett då jag är i ett "normalt" tillstånd.

Jag tror att människor bara inbillat sig att de sett någon gestalt (kanske en släkting) vandra omkring, likaså som det finns massor av människor som lär ska ha sett UFOn.

NUVO

Inläggav NUVO » 17 dec 2003 21:53

Hej! :)

Kul att ha fått ett par svar!
Ok, Hjalmar. Om det nu inte finns några spöken, hur förklarar du då det dom gör i t.ex. progmmet Andarnas makt och Förnimmelse av mord? Och menar du att ALLA medium i hela världen är lögnare eftersom dom säger sig att dom kan få kontakt med andar och spöken? Hur förklarar du alla tusentals människor runt om i världen som säger sig ha problem med spöken i sina hus, och som efter att ett medium varit där och drivit bort spökena, har blivit av med all konstig aktivitet i sina hus?
Det finns tusentals fall av den här sorten som dokumenterats.
Jag hoppas att du inte tar illa upp av det jag skrivit. Jag menar absolut inget illa mot dig.

Jag ser det så här: När vi dör så går våra andar över till Andra sidan. Andra sidan ligger i en annan vibrations-nivå än vad vi har här på Jorden. Sen har vi en vibrations-nivå mitt emellan. Det är i den nivån som spöken befinner sig. Det är lättare att se ett spöke än en ande eftersom den vibrations-nivån är närmare vår egen, än vad Andra sidans nivå är.
Spöken är andar som när dom dött, av någon anledning inte har förstått eller akcepterat att dom är döda och har inte gått genom ljuset till Andra sidan, utan stannat kvar i "mellan-nivån".

Medium tar kontakt med dessa andar "spöken" och förklarar för dom att dom skall gå mot ljuset och över till Andra sidan. Det finns massor av dokumentationer av att det är så här.

När det gäller t.ex. att man ser döda anhöriga, som ex. sin döda mormor eller någon, så är det oxå sant. Det är deras andar som kommer för att säga adjö, eller bara för att hälsa på från Andra sidan. Dom är inte spöken. Vi har andar runt om oss dagligen både döda anhöriga, och vänner som vi har på Andra sidan, som är här och hälsar på oss. Framför allt har vi alla en speciell ande runt om oss 24 timmar om dygnet. Våran andevägledare.

Jag grundar mina fakta på Sylvia Browne. Hon anses vara ett av världens absolut mest respekterade medium, och är långt över genomsnittet för ett medium. Hon har haft kontakt med andar och Andra sidan dagligen i hela sitt liv. Hon har även hjälpt jätte många att bli av med spöken i sina hus. Dom flesta i hennes släkt är mediala. Läs böcker av henne och jag kan i stort sätt lova att du kommer att ändra din uppfattning. Alla som läst någon bok av henne säger samma sak: -Snälla, vart kan jag få tag i fler böcker med henne!Sylvias hemsida är: http://www.sylvia.org/home/index.cfm

MVH NUVO :)

Hjalmar

Inläggav Hjalmar » 18 dec 2003 13:10

NUVO skrev:Ok, Hjalmar. Om det nu inte finns några spöken, hur förklarar du då det dom gör i t.ex. progmmet Andarnas makt och Förnimmelse av mord?

Jag har inte sett dedär programmena så jag kan inte kommentera det.
Och jag kan inte bevisa att spöken inte finns, inte heller tror jag att du kan bevisa att de finns, men jag är tyvärr i allmänhet väldigt dålig på att tro, likaså i detta fall.

Och menar du att ALLA medium i hela världen är lögnare eftersom dom säger sig att dom kan få kontakt med andar och spöken? Hur förklarar du alla tusentals människor runt om i världen som säger sig ha problem med spöken i sina hus, och som efter att ett medium varit där och drivit bort spökena, har blivit av med all konstig aktivitet i sina hus?
Det finns tusentals fall av den här sorten som dokumenterats.

Det finns massor av människor som vill verka speciella, och det kan de genomföra genom att lura allmänheten med att de har någon extraordinär egenskap. Att många människor är vittnen till fenomenet förklarar i sig själv inte något. Många lär ska ha sett UFOn men likväl finns inga dugliga efterlämningar som skulle bevisa att de skulle ha varit på jorden.

Människor inbillar sig mycket, så om någon fått för sig att ett spöke bor i huset, och sedan kommer ett medium och gör att spöket försvinner. Kan det inte bara vara så att personen tror att mediumet kan lösa problemet, och på så sätt så tar tron på det ena ut tron på det andra.

Äsch detta blev väldigt rörigt, hoppas du ändå förstår vad jag försökte få fram.

Angelina

Inläggav Angelina » 19 dec 2003 12:56

Jag gick in på Sylvia Browns hemsida....700 dollar för en konsultation ....per telefon!!!!!
Då börjar jag tvivla på denna person uppriktighet, när så stora summor pengar begärs. Det går liksom stick i stäv med med min definition av en andligt upplyst människa. Iof finns det inget som säger att man måste vara andligt upplyst för att vara ett medium , men oftast följs dessa egenskaper åt.

NUVO

Inläggav NUVO » 19 dec 2003 22:01

Hej Angelina! :D

Till att börja med så tycker jag att det var kul att du tog dig tid att gå in på hennes hemsida och titta. Det är många som bara suckar och skakar på huvudet utan att ens ta reda på fakta.

Jag tycker också att det är dyrt, men hon har förklarat någonstans varför. Tyvärr kunde jag inte hitta det nu, men skall försöka igen senare.

Från början när hon var ung tog hon inget betalt alls. (Hon är nu 67 tror jag.)Ryktet om henne att hon var helt otrolig spred sig snabbt genom USA, och hon fick fler och fler besök och var tvungen att hitta större och större lokaler. Då började hon att ta lite betalt. Ju mer hennes rykte spred sig desto fler besökare, telefonsamtal, brev och email fick hon. Hon började då också att åka runt i landet och hålla föredrag. Hon fick till slut så många som ville få tag i henne att hon slutade att ta emot email och brev eftersom hon absolut inte han svara på dom.

Hon har nu startat en egen "kyrka". Novus spiritus. Där har hon många som arbetar och hjälper henne i sitt arbete. Kyrkan utvecklas och utvidgas hela tiden. På hennes hemsida står det mer om vad kyrkan står för m.m.

Hon har sagt typ att: folk tror att jag tjänar massor av pengar på detta och stoppar rakt i fickan, men det är inte sant. Pengarna går till ... (jag minns inte vart hon sa, men jag skall ta reda på det igen.)

Jag kan bara säga till dig, läs till att börja med hennes bok, Mellan två världar, så kommer du att förstå vad jag menar. Hon är otroligt medial, och hon har vid flera tillfällen sagt att hon gärna diskuterar det live i TV mot forskare och andra icke troende. Hon har varit väldigt mycket i media. Tv, tidningar, radio m.m. och många har försökt "sätta henne på plats", men inte lyckats.

Här är lite som sagts om henne: "Millions of people have witnessed Sylvia Browne´s incredible psychic powers on TV shown such as Montel Williams and Unsolved Mysteries. She has been profiled on Entertainment Tonight, CNN, and other national news programs, and her on-target psychic readings astound audiences wherever she appears."

"...Hon har porträtterats i Cosmopolitan, People och andra amerikanska magasin. Hennes träffsökra mediala insatser har hjälpt polisen att lösa kriminalfall m.m...."
"...Sylvia Browne is a highly regarded American psychic and expert in past-life healing, who has amazed and helpe millions through her readings and television appearances...

Lite extra info:
Jag har läst 6 av hennes böcker: "Mellan två världar", som jag anser skall vara den första boken man läser av henne för att få lite grund om allt hon arbetar med, - "Livet på Andra sidan", som tar upp allt du vill veta om Andra sidan, - " Livsredskap", - "Lär av dina tidigare liv", där hon tar upp reggresions-hypnos, något hon håller på med väldigt mycket, - "Book of dreams", som berättar om hur våra drömmar fungerar och betyder och hur vi kan lära oss att styra våra drömmar, - "Adventures of a psychic", som handlar om hennes liv.

Nu skall jag gå och titta på TV. Skriv gärna mer till mig!
Ha det underbart..
MVH NUVO

Rolf

Inläggav Rolf » 01 jan 2004 18:27

Jag har haft några upplevelser som gör att jag vet att upplevelser av det vi kallar spöken är sant. Men inte är det andar som kommer från andra sidan. Istället är det avtryck eller om vi utrycker det som bandinspelingar av tragiska händelser som inträffat på en viss plats. Och en känslig person eller en person som befinner sig i ett visst känsloläge kan då bli motagare för denna inspelning på den plats det utspelats och då få uppleva den. Mina upplevelser kan intresserade läsa om på http://www.spokwebben.com/ (sajten går inte att komma in på just nu i dag 1 januari men är säkert igång när som helst igen) bland läsarnas insända berättelser från juli 2003 mitt namn Rolf. Ett tredje bidrag är inskickat men ännnu ej publicerat. Men allt är sant.

NUVO

Intresant

Inläggav NUVO » 01 jan 2004 22:13

Hej Tor!

Kul att du tog upp det med "avtryck". Det är väldigt intressant. Ett väldigt känt avtryck är Pacheco-passet på Highway 152 i Kalifornien.

Jag har inte läst dina upplevelser än, men ser fram emot att göra det.

Ha ett underbart nytt år!

MVH NUVO

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 02 jan 2004 02:34

Jag vet inte om jag köper idén att det endast skulle vara "avtryck" eller minnesbilder. Det verkar som om dessa minnen kan interagera med det som vi kallar den vanliga verkligheten. Jag kan inte förkasta sådana här upplevelser då jag haft dem själv. Ett spöke har både kunnat observera mig och interagera med mig, så det var tydligt att min närvaro påverkade situationen. En annan person observerade och hade fysisk kontakt med samma spöke sekunderna efter mig oberoende av min observation.

Jag har också själv varit ett "spöke" i form av att jag har "gått ut ur min kropp" och sett hur denna varit mjölkaktig till utseendet som hos ett spöke. Jag vill inte säga att detta är själar, snarare en form av sammanhållande minnesdynamik i ett holografiskt fält. Jag är övertygad om att man kommer fram till en bättre modell om man inte delar upp den i själ/materia. Våran verklighet verkar vara en utkristalliserad form av detta holistiska upplevelsefält. Jag tvivlar inte på historier där personer gått ut ur sina kroppar för att kunna göra observationer från t.ex sin egen operation och sedan fått deras version av händelseförloppet verifierat.

Att ta konsekvenserna av detta skapar verkligen konflikter med tanke på hur vi har betraktat verkligheten här i väst på senare tid. Om jag inte haft upplevelserna själv så hade jag varit mest bekväm med att försöka bortförklara dem. Det är både fashinerande och skrämmande, men framförallt har jag ställts inför vad detta medför för konsekvenser och hur jag ska förhålla mig till det hela. Jag tror inte det dröjer länge nu innan det föreligger så pass bra rapporter och experiment så fenomenet kan accepteras. Sedan gäller det att platsa in dessa händelser i sin helhet. Då kan vi börja ersätta vidskeplighet med fakta.

Johan

NUVO

Avtryck - astralresor

Inläggav NUVO » 02 jan 2004 18:56

Hej Johan!

Avtrycket som jag nämnde Pacheco-passet på Highway 152 i Kalifornien är en vägsträcka där massor av människor, oberoende av varandra, och utan vetskap om det, när dom passerat mått mycket dåligt. Riktigt mottagliga personer har även sätt indianer kriga, död och kännt sorg och elände där. När dom har undersökt i gamla böcker visade det sig att det har varit ett stort slag där för länge sedan, då många indianer stupade. Jag kan tyvärr inte så mycket information om det.

Sen finns det possitiva avtryck också. Ett ex. är ett hus där ägarna hör skratt m.m. och känner lycka i vissa rum. Sen kom den tidigare ägaren dit för att titta på sitt gamla barndomshem, och det visar sig att det är dennes skratt som dom har hört i huset. Det var bara ett ex.

Det andra du nämnde, att du har sett dig själv utanför din kropp, kallas för att man gör en astralresa. Astralresor gör vi alla när vi sover ca 1-3 gånger i veckan. Man kan även lära sig att göra astralresor frivilligt. Det finns många olika tekniker, och det tar olika lång tid för varje människa att lära sig. Vissa klarar det direkt, andra tar det flera år för.
(Vill du lära dig mer kan jag varmt rekomendera Treatise on astral projetion med Robert Bruce, som i det här laget har blivit en klassiker. Den kan du bl.a. hämta hem som pdf fil på http://www.astralpulse.com/guides/oobe/Treatise.PDF )

När du gör en astralresa är det din ande som lämnar din fysiska kropp. Det har gjorts många experiment angående detta, och efter dessa experiment så finns det ingen annan förklaring än att man faktiskt lämnar sin kropp och reser i sin astralkropp. Ett säkert tecken på att du har gjort en astralresa när du sover är om du "drömt" att du flyger. (utan flyglan eller annat hjälpmedel)

MVH NUVO :D

Rolf

Inläggav Rolf » 02 jan 2004 20:59

Jag är övertygad om min tolkning om avtryck i tiden som kan fås att spelas upp under vissa omständigheter. Genom att någon får oftast ofrivillig kontakt med en som jag tror våglängd som är själva avtrycket på platsen eller om man så vill inspelningen. Men det hindrar inte att andra icke motagliga som är i närheten av den som fungerar som antenn(mottagare) även får kontakt. En av mina berättelser upplevelser som finns pä spökwebben visar att även jag som motagare vidarebefodrade det tillfälligt öppnade avtrycket.

Sedan kan man ha kroppslig kontakt också beröring. Detta har jag inte upplevt. Men det visades en del program på TV4+ nu i höstas på måndagskvällarna där mediala personer hade andeutdrivning i spökhus och de upplevde detta. Programmen hette "andarnas makt" och gick klockan 21 varje måndagskväll under en rätt lång tid. Rekommenderar intresserade att se dem om de kommer i repris. Kan också berätta att jag träffat peroner som säger sig ha haft kontrollerade utanförkroppenupplevelser och även har minnen självklara minnen från tidigare liv. Därför är jag öppen även för detta. Man måste ha öppna sinnelag och inte förneka det man inte kan veta något om. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av utanförkroppenupplevelser. Tidigare minnen är jag splittrad om och vågar inte med säkerhet påstå att jag inte har det. Det får låta hur gåtfullt det vill. Men diskuterar det inte.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 jan 2004 00:17

Rolf,

Hur kan det vara "avtryck" som spelas upp om "spöket" först lutade sig mot min kropp och en halv minut senare gjorde samma sak med en person som var i ett annat rum i samma hus. Jag var halvägs ut ur min kropp från midjan och försökte vrida min halvt genomskinliga kropp ifrån kvinnan som satt sitt huvud mot min fysiska mage. 30 sekunder senare hörde jag svordommar och ett brak, och när jag frågade vad det var beskrev han samma sak som hänt mig fast han var då i sitt normala vakna tillstånd. Jag ropade endast "vad är det" utan att ge någon annan ledtråd. Varken han eller jag hade tidigare varit med om något sådant här.

Första "spökkontakten" som sker för två personer i samma hus med 30 sekunders mellanrum och samma typ av händelse är ganska hyfsat.

Om det varit uppspelningar så skulle väl inte "spöket" ha lutat sig över oss på två skillda platser. Det har inte stått några sängar där tidigare. Eller är lokaliteten oväsentlig, snappade han endast upp vad som hände mig och projicerade det på sig själv?

Det framgår ganska tydligt att "medier" kan öppna dessa minnesarkiv och uppleva händelserna som om de upplevde dem själva. "Förnimmelser av mord" tycker jag gav en ganska bra bild. Jag utgår då ifrån att programmet inte är en bluff. Om det inte är en bluff är sammanträffandena för många och för frekventa för att vara tillfälligheter.

Jag har haft ganska kontrollerade ut ur kroppenupplevelser vid ett 10tal tillfällen. Jag har då kunnat observera rummet där jag befinner mig, och har kunnat sätta mig upp i sängen. Oftast har jag suttit fast i midjan och någonstans i mina försök att ta mig loss har jag antingen skjutit mig upp genom taket eller övergått i vaket tillstånd. Det är ett helt unikt tillstånd där man är lika medveten och observerande som i vaket tillstånd, fast det bullrar och brusar och det känns ungefär som när Frodo i "Sagan om ringen" sätter på sig ringen. Jag kan observera tillståndet i rummet t.ex tiden och sedan konstatera att tiden överensstämde med tiden i det vakna tillståndet (även om min fysiska kropp inte hade tillgång att observera klockan från sin position).

Saxar in en text från ett lexikon, och det finns slående likheter med David Bohms holografiska modell av universum, och även hur holografisk minneslagring i våra hjärnor antas fungera enligt Karl Pribram:

Akashakrönikan: Denna dimension beskrivs som en skälvande väv av vibrationer, som oupphörligt sänder ett nät av pulsslag genom kosmos. Tack vare denna väv, som utgör universums struktur, finns en förbindelse mellan alla ting, varje ord, varje tanke och varje handling har för evigt ingått i nätet och bevaras. Detta är ett system som innehåller hela världens historia ända till skapelseögonblicket. Människan är också en del av denna väv. Hennes kropp är ett makrokosmos, ett miniatyruniversum, och som sådant står hon i kontakt med allt som existerar kring henne. Man har tillgång till informationer om allt.
Akashakrönikan är också en term som används som synonym för det kollektiva omedvetna, den plats där alla upplysningar om allt och alla som någonsin funnits eller kommer att finnas ligger lagrad. Ordet akasha är hinduiskt och betyder ande.

Om medium har förmågan att "ladda ner" scenarion från detta bibliotek så är det förklaringen snarare än att de faktiskt har fått besök av personen i fråga. Men om man hårddrar denna modell så är vi heller inget annat än "minnesbilder" på en utkristalliserad nivå där ytjaget arbetar. Vi är minnesbilder i nuet. Ett gammalt minnesscenario torde bli statiskt och inte något som kan interagera med oss.

Om jag har förmågan att gå ut ur min kropp och sedan besöka ett medium så upplever inte mediumet ett "avtryck" utan en liveuppspelning av min närvaro. Kan inte "spöken" också vara sådana fenomen?

Johan

Rolf

Inläggav Rolf » 03 jan 2004 12:29

Hej Johan

Din upplevelse är oerhört intressant. Jag tycker du ska lägga in den på http://www.spokwebben.com/ så fler får del av den., När det gäller avtryck så ser jag det som att denna spelas upp genom att någon för tillfället är känslig nog att fungera som antenn för händelsen. Händelser som varit starkt känsloladdade när de inträffat vilket är en förutsättning för att de ska ha lämnat ett avtryck. Jag anser att mottagaren kan uppleva avtrycket med alla sina sinnen. Jag upplevde med min hörsel och med synen. Men det utesluter inte att det lika bra går att uppleva med lukt eller känsel. Alla sinnen kan påverkas. Programmen i TV4+ jag nämnde visade i vissa program påverkan på kroppen genom beröring som lätta slag på mediet och även upplevda slag av de som bodde i byggnader där händelserna manifesterades.

En serie som för några år sedan gick på TV 5 och som hette ”Det spökar” visade i än högre grad upplevelser som hade en blandning där alla sinnen var inblandade. Upplevelser är avtryck anser jag utanför tid och rum. Samma upplevelse kan troligen upplevas av flera personer på samma plats även om de inte är i samma rum. Jag menar man kan uppleva samma ande samtidigt. Knappast händelse, då en händelse är förknippad med en exakt plats. Medan en ande-upplevelse (person) kan manifesteras på olika platser i samma hus samtidigt.

Ja programmet ”Förnimmelse av mord” var intressant. Tror knappast det var bluff. Då detta skulle vara väldigt förödmjukande för de anhöriga till mordoffren. Genom att även de i flera fall medverkade i programmen och då kunde ses som medverkande till en bluff genom sin medverkan och sina uttalanden. Och jag betvivlar att någon anhörig till en mördad skulle medverka till att förödmjuka minnet av sin älskade på detta sätt genom att ställa upp på en bluff. Tvärtom de medverkade troligen med förhoppningen att få ett svar på varför mordet hänt och få ledtrådar som skulle få polisen att kunna lösa fallet och därmed själva kunna lämna detta bakom sig och gå vidare i livet.

Jag har svårt för att se likheter mellan utanförkroppen upplevelser och upplevelser av så kallade spöken. Ser det som två helt skilda fenomen som inte har något samband med varandra.

Som du beskriver det: ”Om jag har förmågan att gå ut ur min kropp och sedan besöka ett medium så upplever inte mediumet ett "avtryck" utan en liveuppspelning av min närvaro.”

Det resonemanget kan jag förstå och eftersom jag träffat personer som upplevt utanförkroppen upplevelser så tror jag det existerar. Men då man är utanför sin kropp så är det knappast ett avtryck utan något lika reellt existerande i nuet i tid och rum som att jag nu sitter och skriver denna text. Det är en ny händelse som händer just nu, ingen återupprepad händelse som upprepas om och om igen som en uppspelning av en tidigare tragisk händelse.

Skulle gärna vilja veta var man läser om Ett väldigt känt avtryck är Pacheco-passet på Highway 152 i Kalifornien.

Om NUVO ser detta så ge en länk på var man kan läsa om detta. Intresserad att veta då jag inte läst om denna händelse.

Trevlig helg
Rolf

NUVO

Intressant

Inläggav NUVO » 03 jan 2004 14:11

Hej Rolf och Johan!

Informationen om Pacheco-passet har jag fått från Sylvia Browne´s bok "Mellan två världar", där hon även beskriver andra avtryck. Boken är just nu utlånad till en kompis, men jag lovar att skriva av det som står där så snart jag har fått tillbaka boken. Som jag sagt tidigare så är hennes böcker väldigt populära, och jag har dom utlånade nästan hela tiden.

Jag har läst igenom era diskusioner, och håller inte med om allt, men som tur är får alla tro vad dom vill.

Till Johan: När det gäller "spöket" som lutade sig mot din mage, så tror jag inte att det var något spöke, utan förmodligen din andevägledare, eller någon annan ande som ville titta till dig. Min tro är att vi alla har en andevägledare som är med oss dygnet runt, som hjälper oss och ser till att vi lever vårt liv så som vi planerat. Bra medium, och då menar jag BRA medium, kan ju se andar runt omkring oss hela tiden. Nu menar jag inte bara förnimma, utan verkligen se dom. Ofta har vi mer än en ande omkring oss. Dom kommer in i vår dimension (vibrationsnivå) ibland för att titta till oss, och ibland för att hjälpa oss.

Sen tror jag att när man lämnar kroppen, (som jag beskrev som astralkroppen) så är man precis lika mycket ande som dom andar som är omkring oss. Vi är alla andar men befinner oss i en fysisk kropp när vi lever på Jorden. Skulle du då möta ett medium när du lämnar din kropp som du beskrev, så skulle hon/han uppfatta dig som en ande. Det är min tro.

Andarnas makt och Förnimmelse av mord tycker jag också var bra program! Hoppas att det kommer fler program. Dom hade ju på förslag att göra ett program med regressions-hypnos. Att hypnotisera folk och låta dom berätta om sina tidigare liv. Tyvärr så kan dom nog inte visa detta program i Sverige då det är förbjudet med hypnos i svensk television.

Trevlig helg! NUVO

Återgå till "Religion och andlighet"