Tror du på Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Ja, min egen religion
Jag tror att det finns en energi/högre intelligens som har skapat allt, problemet för mej med de andra religionerna är att alla har något som jag tycker är helt tokigt.
exempelvis kristendomen där Jesus är Guds son som kom till världen och dog på korset för att vi ska få evigt liv.
Jag tror inte att "Gud" kan kommunisera med oss..
Jag tror att det finns en energi/högre intelligens som har skapat allt, problemet för mej med de andra religionerna är att alla har något som jag tycker är helt tokigt.
exempelvis kristendomen där Jesus är Guds son som kom till världen och dog på korset för att vi ska få evigt liv.
Jag tror inte att "Gud" kan kommunisera med oss..
non scholae sed vitae discimus
W.A.Stray skrev: Jag tror på alla gudar, även de jag inte vet om.
db svarade: Även de gudar som är den enda guden?
Det finns otroligt många gudar som sägs vara den enda...men är de då inte en och samma? Sedan har vi hinduernas gudomliga gestalter som inte är som våra gudar utan ledsagare till världsalltet...där kanske denna "den enda" finns? Vilket kaos! *s*
Jag tror att alla gudar är en och samma gud - men det är inget levande väsen utan en kraft som vi inte förstår. Den "mänskliga" guden har människan, utifrån sin lokala kultur en gång i tiden, hittat på själv för tröst och som sista hopp - i stället för att tro på sina egna krafter. Allt och inget var gudomligt i urtida samhällen. Till och med faraonerna...trodde de då.[/quote]
CoDx skrev:Sun Ruler skrev:Jag tror på den "kristne" Guden.
vad menar du då? Kristendomens Gud eller den Kristna Guden??
Det jag åsyftade med mitt inlägg var, den Gud som kristna tillber och tjänar. Den Gud som kristna uppfattar som den Allsmäktige.
Mind is like a parachute - it only works when its open
CoDx skrev:exempelvis kristendomen där Jesus är Guds son som kom till världen och dog på korset för att vi ska få evigt liv.
Vad jag förstått är budskapet att han dog på korset för att lida för och förlåta våra synder. Vad skulle det ha med evigt liv att göra?
Sun Ruler skrev:Kristen betyder att följeslagare till Kristus. Jesus Kristus är Gud och således inte följeslagare till sig själv.
Jesus beskrivs som Guds son, inte Gud själv.
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting
Druiden skrev:CoDx skrev:exempelvis kristendomen där Jesus är Guds son som kom till världen och dog på korset för att vi ska få evigt liv.
Vad jag förstått är budskapet att han dog på korset för att lida för och förlåta våra synder. Vad skulle det ha med evigt liv att göra?Sun Ruler skrev:Kristen betyder att följeslagare till Kristus. Jesus Kristus är Gud och således inte följeslagare till sig själv.
Först och främst vill jag framföra min djupa tacksamhet för att du genom ditt korta men koncisa svar omkullkastat hela min världsbild.
Jag skulle kunna skriva sidor om detta men lämnar dig med detta citat att fundera på:
Gud över allting
Denna sanning summeras i Rom 9:5 ” Här har vi det i en enda bibelvers: ”...och från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över allting, Gud högtlovad i evighet...”
NEXT...
Sun Ruler skrev:Druiden skrev:CoDx skrev:exempelvis kristendomen där Jesus är Guds son som kom till världen och dog på korset för att vi ska få evigt liv.
Vad jag förstått är budskapet att han dog på korset för att lida för och förlåta våra synder. Vad skulle det ha med evigt liv att göra?Sun Ruler skrev:Kristen betyder att följeslagare till Kristus. Jesus Kristus är Gud och således inte följeslagare till sig själv.
Först och främst vill jag framföra min djupa tacksamhet för att du genom ditt korta men koncisa svar omkullkastat hela min världsbild.![]()
Jag skulle kunna skriva sidor om detta men lämnar dig med detta citat att fundera på:
Gud över allting
Denna sanning summeras i Rom 9:5 ” Här har vi det i en enda bibelvers: ”...och från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över allting, Gud högtlovad i evighet...”
NEXT...
Jag ursäktar min okunnighet på den här punkten. Tyckte dock att susningens förklaring på "treenigheten" beskrev det hela betydligt tydligare än citatet från bibelversen:
Med treenigheten avses det förhållandet att Fadern, Sonen (Jesus Kristus) och den Helige Ande inom kristendomen anses vara en Gud i tre hypostaser. Inom den tidiga kristna kyrkan var detta en mycket viktig distinktion och föremål för omfattande debatt, vilken sedermera slutgiltigt avgjordes genom ett kommittébeslut.
Vidare tänkte jag våga mig på att själv citera den heliga skrift... Matt. 27:46.
Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: "eli, Eli, lema sabachtani?" (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?).
Varför skulle Gud behöva oroa sig över att ha övergett sig själv?
Jag påstår själv varken det ena eller andra och är heller inte troende. Jag vill dock framhäva att allt det här inte är så självklart som du tycks påstå.
Jag håller också med Nikolaj. Det handlar ju om vad man tror på, inte om att veta saker. Vilket kan vara väldigt bra att ha i åtanke då man diskuterar dessa ämnen. Ditt bibelverscitat är inget bevis i sig, då många andra säkerligen kan komma med egna citat som motsäger det, även om du kanske har en tolkning av mitt lilla citat ovan som stämmer överens med din uppfattning om kristendomen osv.
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting
Varför skulle Gud behöva oroa sig över att ha övergett sig själv?
Jag påstår själv varken det ena eller andra och är heller inte troende. Jag vill dock framhäva att allt det här inte är så självklart som du tycks påstå.
Om Jesus verkligen övergavs av Gud så är Han inte Gud. Treenighetslärans förklaring av denna vers, nämligen att vi här ser en gudomsperson som överger en annan, föranleder oss att fråga var deras påstådda tro på Gudomens enhet tog vägen. Om gudomspersonerna i treenighetsteorin är så distinkta att de kan överge varandra, hur kan då treenighetstroende med någon grad av logik och följdriktighet förneka att de i praktiken tror på tre Gudar?
Nyckeln till förståelsen beträffande ditt citat är Jesus dubbla natur, en mänsklig och en Gudomlig.
Han övergavs inte av Gud. Varför ropade Han då ut ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?” Svaret är enkelt. Jesaja 59:2 säger att synderna och överträdelserna skiljer människan från Gud. Fram till den stunden då Jesus hängde på korset hade Han ingen synd. Han var helig, oskyldig och obesudlad. Han var separerad från synden. Han gjorde ingen synd, Han visste inte av någon synd och synd fanns inte i Honom. Fram till den stunden visste Han inte vad det innebar att bära synd men på Golgata blev Han syndabäraren. Våra synder lades på Honom och Han måste p.g.a. att Han var en människa som bar synd, känna sig själv såsom vilken människa som helst som är under synd d.v.s. övergiven av Gud.
Betvivlar att det är utav intresse att jag går in mer på djupet beträffande entalstro kontra treenighetstro...
Återgå till "Religion och andlighet"