Swingpirate skrev:Hej Malaclypse!
Hejsan Swingpirate.
Swingpirate skrev:(1) Vad menar du med de-evolutionsteori? Definition?
Evolutionsteorin är teorin som mäter förändringen mellan arvsanlagen från en generation till en annan. De-evolution är alltså inte devolution, utan ett tillägg på evolutionsperspektivet som förutsätter att alla möjliga arvsanlag som kommer att kunna uppstå redan finns inneboende i allting, såväl stenar som människor, och att egenskapen som alstras i en människas gener snarare "fälls ut" än skapas från ingenstans. Båda skapas av deterministiska behov. Teorin förutsätter alltså ett slutet system med en viss förutsatt naturlag efter vilken allting kan delas.
Swingpirate skrev:(2) Jag förstod inte din koppling mellan evolution och "termodynamiska förutsättningar". Evolution definieras, vilket Dura M påpekade, som förändring i allelfrekvens i en population över tid.
Jag skrev termodynamisk inom citationstecken för att implicit påpeka att termodynamik inte är universellt gällande, utan bara där partiklar sitter ihop, såsom inom en himlakropps atmosfär eller ett gasmolns radie, men det är främst min bristande bildning som gör att jag inte hittar ett bättre uttryck för orsak/verkan-sambandens dragningskraft. Jag menar alltså att det inte handlar om något "övernaturligt" utan allt är den fullt naturliga dragningskraften allting logiskt måste följa för att det inte finns andra möjligheter. Ge mig gärna ett tips på ett bättre ord för det, för du är inte den första som inte förstår mig där! =)
Swingpirate skrev:(3) Om du skulle vilja fortsätta att diskutera Schrödingers katt: http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=4899
Oj, jag hoppas att jag inte gjorde ett klavertramp och kom in på fel ämne, men jag ansåg mig tvungen att uttrycka mina underliggande orsaker till min uppfattning om evolutionen.
Swingpirate skrev:(4) Skulle vara intressant att höra din tolkning av Bells teorem!
My bad! Jag menade nonlocalityfenomenet. Inget oklart då?
Swingpirate skrev:(5) Kanske är petig nu, men vetenskapen jobbar i princip inte deduktivt, utan nästan alltid induktivt eller abduktivt.
Np. Jag uppskattar konstruktiv kritik, så gärna mer sådant. Men hur som helst drog jag mig för att skriva induktivt (och abduktivt lärde du och wikipedia mig just, så tack, tack!) eftersom jag menar att skillnaden mellan det ockulta och det vetenskapliga är mellan att uppleva den psykologiska effekten och att ta reda på vad den beror på.
Swingpirate skrev:(6) Jag tolkar din mening "ingenting är något i sig själv" som att vi identifierar entiteteter genom deras begränsningar. Är det något sådant du menar?
Ja, det låter rätt nog. Man kan inte se en vit prick på en vit bakgrund. Och är hela universum vitt skulle man inte lägga märke till det, precis som ingen lägger märke till Gud, stackarn. :-/
Swingpirate skrev:(7) Jorden är inget slutet system.
Inte i absolut mening nej, men i min kontext räknade jag den som det eftersom den är en så oerhört stor kritisk massavgränsning att komma över. Ekosystemets fluktuens kan inte påverkas av oss jordingar på något annat än just Jorden, så att inräkna solens mer eller mindre intensiva fläckperioder eller bakgrundsstrålningen tycker jag faller utanför ramen av vad jag åsyftade.