Beträffande de Bibelverser du citerade...det finns också ett stycke där Jesus går fram med piskan och driver ut de som har förvandlat bönens hus till en basar.
Visst, jag känner till dem. Min poäng är att vissa bibelställen motsäger varandra. Håller du med om detta? T ex motsäger det stället, som du verkar låta påskina, "älska dina fiender". Eller?
Med detta vill jag definitivt inte säga att Bibeln är dålig. Jag tycker att ffa evangelierna innehåller mängder av bra saker, och att kristendomen överhuvudtaget bidragit till mycket gott. Allt jag vill säga är att det inte är möjligt att följa bibeln bokstav för bokstav, eftersom den är motsägelsefull.
Sen tycker jag att "Skeptics Bible" är rätt rolig, men att det egentligen är fel att raljera i såna här frågor. Däremot tycker jag att det är bra att de visar på motsägelser och problem i bibeln. Men de kunde som sagt göra det i ett annat tonläge.
Dock efter att ha bevittnat och tagit del i mängder av diskussioner beträffande kristendomen, främst då på nätet blir man något blasé. Det klassiska elementet i dessa debatter är: Kristendomen är sämst, häng Gud. Kristendomen är tacksam att attackera men folk ger sig inte på islam. T.ex. så skulle Elisabeth Olsson säkerligen inte levt idag, ifall hon porträtterat profeten Muhammad (fvöh) som homosexuell.
Visst, en sådan attityd är tröttsam. Jag tror dock inte att den är så oerhört vanlig. I mina kretsar är det i vilket fall vanligare att folk talar illa om islam än om kristendomen. Personligen håller jag med om denna attityd; även om jag inte är religiös, anser jag att kristendomen är den bästa religionen (då främst i en modern protestantisk tappning).
Hursomhelst, alla debatter tjänar på en god ton. Jag kan ha viss förståelse för att du missförstod mina intentioner med mitt ursprungsinlägg. Jag borde ha skrivit något i stil med "dock tycker jag inte illa om kristendomen", i stil med vad jag gör nu, för att förhindra att folk skulle tolka mig som du gjorde.