Mkt troligt. Det var inte ett påstående som ska tas för sant, utan bara ett belysande exempel.
Intressant att hans död står med
Moderator: Moderatorgruppen
Camilla skrev:J R Auk skrev: Även om gud gav Moses texten så var det Moses som skrev. Och sen har någon översatt m.m m .m.
Någon har skrivit Moseböckerna, det kan nog alla här enas om. Vem som skrev dem vet man dock inte med säkerhet. Enligt min mening kan Moses i vilket fall omöjligt ha skrivit hela den femte Moseboken eftersom dess sista stycke handlar om hans egen död.
Om Moses över huvud taget existerade vet man inte heller. Han kan mycket väl ha varit en rent mytisk person liksom de svenska kungar som beskrivs i den "Gamla svenska krönikan": Erik, Goderik, Wilkinius, Nordian, Hernid, Osantrix o.s.v. Inga oberoende källor eller arkeologiska fynd stöder hypotesen att Moses funnits.
Vänligen
Camilla
ExNihilo skrev: Moseböckerna är väl en sammanställning av ett antal tidigare självständiga skrifter?
Sammanställningen skedde troligtvis under babyloniska fångenskapen.
Determinus skrev:På vilket sätt är frågan om Gud existerar intressant?
Ja, och då undrar jag vad hans övriga 33% inte gör.Siberia skrev:Om en vetenskapsman räknat ut att det är 67% chans att gud existerar...
rocky skrev:Men säg nu att gud eller en högre makt inte finns. Vad innebär då egentligen vår tillvaro?
rocky skrev:Så allt blir tillåtet och allt blir otillåtet beroende på hur man ser på det...Det uppstår en anarki av värderingar, och handlingar som ingen kan säga något om eftersom ingen har fel eller rätt.
rocky skrev:Vad som är moraliskt rätt blir bara en personlig sak. Ingen kan klandra dig för dina handlingar så lite som du kan klandra andra. I ett sådant läge skulle alla kunna oberopa sin egen suveränitet och säga men jag tycker att det jag gjorde var rätt och ingen skulle kunna bevisa att du gjort nåt fel, man kan inte säga att en personen är ond eller god för det finns ingen "skala" att ugå ifrån.
rocky skrev:Då kan man fråga sig men vad är det som säger att religionen inte har fel om de regler som den satt upp?
rocky skrev: Men jag tror att när religionen relaterar till gud så får den en absolut styrka i sina regler.
rocky skrev:Jag menar regeln att inte döda en oskyldig kommer från början från religionen.
rocky skrev:Det som staterna försöker göra (iallafall de välvilliga stater och andra typer av samfälligheter) är vad religionen gjort redan för Tusentals år sedan nämligen att samla alla människor under en och samma lagar.
rocky skrev:Att föröka sig, samla på sig rikedomar och kanske att på nåt sätt sätta spår i och bli ihågkommen i historien skulle vara idealet.
rocky skrev:Det skulle isåfall innebära att Hitler inte gjorde något ont och det skulle också innebära att tex Raoul Wallenberg som räddade tusentals judar inte gjorde något gott.
rocky skrev:Eller har jag fel?
Hej och välkommen rocky!
rocky skrev:Men säg nu att gud eller en högre makt inte finns. Vad innebär då egentligen vår tillvaro?Varken mer eller mindre än om en gud eller högre makt finns.
rocky skrev:Så allt blir tillåtet och allt blir otillåtet beroende på hur man ser på det...Det uppstår en anarki av värderingar, och handlingar som ingen kan säga något om eftersom ingen har fel eller rätt.
Tycker du att en sådan anarki råder idag? Om inte, tolkar du detta som ett gudsbevis? Jag menar, om du hävdar att världen faller samman i anarki om det inte finns en gud, och anarki ändå inte råder i världen, då finns där en gud. Eller är det snarare så att anarki inte utbryter så länge folk är övertygade om att det finns en gud där som straffar dem?
Vidare: Bibeln tolkas - i stor utsträckning. Alltså:rocky skrev:Vad som är moraliskt rätt blir bara en personlig sak. Ingen kan klandra dig för dina handlingar så lite som du kan klandra andra. I ett sådant läge skulle alla kunna oberopa sin egen suveränitet och säga men jag tycker att det jag gjorde var rätt och ingen skulle kunna bevisa att du gjort nåt fel, man kan inte säga att en personen är ond eller god för det finns ingen "skala" att ugå ifrån.
Det är fel att döda. Det står i Bibeln. Men det är OK att stena homosexuella. Det står också i bibeln. Så om det var rätt eller fel blir ändå bara en personlig sak. Och betänk alla religiösa krig som förts, där bägge sidor varit övertygade om att de haft Den Rätta Tron. De hade inte behövt handla om tro eller religion - vi kunde lika gärna likt lilleputtarna ha stridit om från vilka ände ägget bör klyvas.
rocky skrev:Då kan man fråga sig men vad är det som säger att religionen inte har fel om de regler som den satt upp?
Betrakta: "Detta är en regel för vad som är rätt." Är den rätt? Hur ska vi överhuvudtaget kunna avgöra om den är rätt, utan en ny regel för vad som är rätt, och ännu en regel för det osv. Någonstans tar rättfärdigandet slut och vi får fundera om regeln stämmer överens med vår intution.
rocky skrev: Men jag tror att när religionen relaterar till gud så får den en absolut styrka i sina regler.
Eller snarare, den får ett sken av absolut styrka:
*Bibeln är guds ord (den kom på fax från himmelen)
*Guds ord är sanning
*I bibeln står det att gud existerar
*Alltså existerar gud
Inom ramen för sin egen dogm är ovanstående helt i sin ordning, men hela rasket kan naturligtvis ifrågasättas utifrån. Det är ett fullkomligt cirkelbevis.
rocky skrev:Jag menar regeln att inte döda en oskyldig kommer från början från religionen.
Det tror jag inte, dvs. jag tror inte den dök upp för första gången i bibeln, koranen eller ett dylikt verk. Även djur, som inte läst religion, låter i hög utsträckning bli att döda medlemmar av sin egen art. Det är naturligt att människor som kan kommunicera i skrift får för sig att skriva ner något, ja rent av känner ett behov att motivera sig - "jag gör som jag gör för att..." Det är också väldigt naturligt (även för en grottmänniska) att tänka sig att det finns en gud. Som du själv skriver ligger det sedan nära till hands att motivera riktigheten av sina motiv med denna gud för att skänka dem större dignitet, så att man verkligen ska tro att man gör rätt, så guden inte kommer och straffar en osv.
rocky skrev:Det som staterna försöker göra (iallafall de välvilliga stater och andra typer av samfälligheter) är vad religionen gjort redan för Tusentals år sedan nämligen att samla alla människor under en och samma lagar.
Med en viktig skillnad och det är demokratin. De flesta av Sveriges röstberättigade medborgare är överens om att det är fel att döda - kanske så många som 99%. De gillar den lagen och vill leva i ett samhälle där missbruk gentemot den lagen beivras. 99% av alla kristna är inte överens om hur bibeln bör tolkas. Det är t.o.m. möjligt att ifrågasätta demokratin inom ramen för demokratin (yttrandefrihet), vilket inte kan sägas om religionen.
rocky skrev:Att föröka sig, samla på sig rikedomar och kanske att på nåt sätt sätta spår i och bli ihågkommen i historien skulle vara idealet.
Varför skulle det vara idealet? Folk har haft en massa estetiska tankar om ett ideellt liv genom historien - inte bara de religiösa. Vissa tycker exempelvis att idealet är att ta livet av sig. Själv tycker jag just nu - och jag är inte särskilt religiös - att det bästa med mitt liv vore om jag och mina medmänniskor fick det ännu bättre. Det är ett luddigt sätt att uttrycka något som inte går att uttrycka. Jag skulle lika gärna kunna säga såhär: Jag har tänkt mig att göra en massa saker. Titta så får du se.
rocky skrev:Det skulle isåfall innebära att Hitler inte gjorde något ont och det skulle också innebära att tex Raoul Wallenberg som räddade tusentals judar inte gjorde något gott.
Nä, det skulle det inte. Guds existens har inget att göra med att Hitler var ond och Wallenberg god. Jag kan lätt tänka mig ett samhälle som varit mer fanatiskt religiöst än vårt och skulle vara övertygat om motsatsen.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster