rocky skrev:Nej de bedriver sin forskning energiskt ändå. Att plocka in gud är att vara övertygad om att det inte finns något verk utan en ägare. Allt som sker är en orsak en bieffekt av något annat. Skapelsen är en effekt som skett pga Gud.
När jag sa att man plockar in en gud där man inte kan förstå något annat så menade jag varken mer eller mindre än detta. En tro på gud är absolut inte vetenskapens död. Men den forskare som tror att skapelsen är en effekt som skett pga gud kommer inte att undersöka vad som förorsakade skapelsen. Mycket annat kan han undersöka, men detta "vet" han ju reda, i och med sin tro på gud.
rocky skrev:Det finns inget som bara sker av misstag, någonting måste ju ha satt igång den här reaktionen som pågår. Att ett Big bang bara fanns till, men hur bildades den massan då?...det låter inte rationellt att den bara fanns till.
Du menar alltså att det låter mer rationellt att en gud "bara fanns till", och sedan genom en mycket välplanerad nysning eller liknande satte en mycket tung liten boll av materia i rullning så att vi fick exakt den värld vi har idag? Det tycker inte jag låter mer rationellt än att den där lilla klumpen "bara fanns till". Förklaringen är mer fantastisk än vad den skulle förklara.
rocky skrev:Människan är då ett djur bland många andra…så vad gör det egentligen om vi bara börjar slakta varandra och själa från varandra(Nu spetsade jag till det lite men jag vill bara att det ska förstås på rätt sätt).
Vad det "gör"? Tja, vad tycker du själv att det gör om jag skulle ta och börja slakta utvalda delar av din bekantskapskrets? Vad man ska fråga är "för vem gör det något?". Inte för gud i alla fall. Om alla människor utom 1 skulle explodera i en spektakulär köttkavalkad så skulle det göra massor för den där sista människan, men om mänskligheten - eller planeten jorden - utrotades totalt skulle det på sin höjd omnämnas på löpsedlarna hos några utomjordingar i andromeda.
rocky skrev:Jag var ute efter ett svar här! Kan någon ge mig det svaret! Förutom teorin om gud. Finns det någon bättre, någon som verkar realistisk?
Om du tycker att tanken på en gud är realistisk så har vi antingen olika uppfattningar av vad en gud skulle kunna vara, eller vad något realistiskt skulle kunna vara. Då kan det vara svårt för mig att ge något svar på din fråga - jag kanske tycker att det är ett bra svar, medan du ändå inte tycker det. Jag ska i alla fall försöka skissera några "alternativa vägar".
Din fråga kommer från flera håll. Låt oss säga att frågan är "Varför tycks världen mig så välplanerad?" Den första aspekten av den frågan är varför du
tycker så - dvs, oavsett hur världen egentligen ser ut, hur kommer du till den insikten att den är välplanerad? Det är en fråga som har att göra med psykologi framförallt, och den avhandlas bland annat i boken "the blind watchmaker" som jag nämnde.
En annan aspekt av frågan som vi ännu inte rört vid är hur det kommer sig att det finns en överensstämmelse. T.ex: Elektroner snurrar runt en stor kärna, små planeter snurrar runt en stor stjärna, min arm liknar till stor del ett träd, det gyllene snittet återfinns i en rad olika samband osv. Detta handlar om mönsteröverensstämmelse i naturen. De olika förklaringarna till detta återfinns i många olika vetenskapliga discipliner (t.ex. biologi förklarar varför organismer antingen är radiär- eller bilateralsymmetriska), men en relativt ny vetenskap som kanske skulle intressera dig är komplexitet och kaosteori (där man även återfinner fraktaler). Där tar man upp hur stabila mönster överlag kan komma sig.
En tredje aspekt av frågan handlar om detta:
rocky skrev:Men varför skulle denna slump ske och utveckla just människan som kan ifråga sätta slumpen själv.
Ja, om man får tro vetenskapen tog vi god tid på oss!

Vi kan blicka tillbaka på skapelsen, det är sant. Finns det även andra organismer som är i stånd till detta? Det är ovisst. I alla fall, den här typen av "varför just jag"-tänkande har nog också att göra med psykologi framförallt. Vi tror att slumpen liksom ledde fram till just mig, men redan där börjar man nästan tilldela slumpen en vilja. Slumpen leder inte fram, slumpen är slumpen. Om hundratusen år kommer där kanske att stå en vidareutveckling av Homo sapiens och fråga sig "varför jag?". Vi tror att vi är något slags slutgiltigt mål - vägs ände. Det är ganska förmätet egentligen: "Titta på mig, jag var meningen med skapelsen!"
Man kan inte ifrågasätta slumpen som om den vore en medveten kraft: "Hörru Slumpen, varför gjorde du så?" Då har man redan besjälat slumpen, gjort den till en gud. Det är precis det den inte är. Om slumpen är detsamma som att säga "allt kan hända" så är det inte så konstigt att medvetenhet småningom (några miljarder år) kommer till stånd på minst en plats i universum. Vad är nästa steg - alltså, villket är nästa språng efter självmedvetenheten? Det kan vi föreställa oss lika lite som en orangutang kunde föreställa sig oss innan vi fanns.
rocky skrev:Eller finns det någon annan förklaring?
Jag kan som sagt inte måla upp en fullständigt, färdigförpackad världsbild som du likt en ryggsäck kan kränga på dig. Precis som du är jag inte intresserad av någon indoktrinering. Men om du är ärlig i din fråga och verkligen söker alternativa svar, dvs. förutom gud, på din fråga så kan du säkert hitta något intressant om du söker längs de tre aspekterna jag skisserat ovan.
rocky skrev:Men när vi säger ”Bör förbjuda” så bygger man på en viss grund, man intar ett normativt perspektiv. Varifrån hämtas denna norm. Vad bygger vi på?
Vi hämtar den från oss själva. Att människan "tycker om" en sådan regel är ett fullt legitimt skäl för att stifta en lag. Även om man legitimerar en regel med "Gud tycker så" istället för "Jag tycker så" blir inte folk mer överens.
rocky skrev:Vem är det som ger oss möjligheten att välja? Låter som övertygelsen om gud finns i ett litet hörn trots allt.
Hur menar du då? Menar du att jag, för att jag tycker att människor har förmåga att välja en massa saker, måste vara "övertygad i ett litet hörn" om guds existens?
rocky skrev:För mig är det inte detaljerna som är viktiga. Visst är det lagar som man ska akta med respekt men det primära är tron på Gud det är skulle jag säga en tillräcklig riktlinje för många människors liv.
Inte för mig. Jag förbehåller mig rätten att vara min egen gud. Någon som observerar mig skulle säkert kunna kommentera att jag "beter mig kristet". Jag är en välvillig människa som vill ha det bra och inte vill andra något ont. Jag behöver ingen belöning i ett liv efter detta eller något hot om en bestraffning. Att bete sig som jag gör är för mig sin egen belöning och bestraffning. Jag mår bra när de omkring mig mår bra - det är inte en riktlinje så mycket som mitt sätt att vara på.
§