Your own personal Jesus (lång men givande uppsats)

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Roger Viklund
Kontakt:

Inläggav Roger Viklund » 01 jan 2006 21:52

Våld på namnet? Jag har sett stavningen "Karioth" (Judas från Karioth). Hursomhelst, evangelierna är ju inga historieböcker. Evangelisten vill berätta/delge något för läsaren. Den bakomliggande intentionen inkluderar säkert också namgivningen av de 12 lärjungarna. Var och en symboliserar säkert något, en tolvhet av helheten. Kan ischarioth ha något att göra med "penningpung" dvs det egoistiska elementet i människan??

Men var fanns orten Karioth? Det fanns däremot två orter med namnet Keriot och man kan då tänka sig att Iskariot skulle ha varit Iskeriot. Ett annat problem har att göra med förstavelsen ”Is”. Iskariot är grekiska och man föreställer sig då en hebreisk förlaga med förstavelsen ”ish”, vilket betyder ”man [från]” och med efterstavelsen Kariot, som då skulle vara en förvrängning av Keriot. Judas Iskariot skulle alltså vara en grekisk transkribering av hebreiskans ”Judah ish Keriot” och betyda ”keriotaren Judas”. En svaghet med denna teori är att man i så fall måste förutsätta att den hebreiska förstavelsen ”ish” bara överfördes till ett ”is” på grekiska, i stället för att som brukligt översättas. Vi måste också förutsätta en felaktig transkribering av Kariot till Keriot. Det är möjligt, men gör våld på namnet.

Jag känner inte till kopplingen till penningpung.

Mvh, Roger

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 02 jan 2006 10:57

Med tanke på vad vi känner till hittills är det kanske rimligare att förutsätta att Judas Iskariot inte var en historisk person (han heller) och utgå ifrån att grekiska "iskariot" är första gången namnet förekommer (dvs inga "översättningsmissar" från hebreiska eller annat som man kunde förvänta sig med en faktisk persons namn).

Frågan borde vara: Vad menar evangelisten med att välja detta namn till förrädaren? Då är omkastade bokstäver för att smyga med dolda budskap osv mer troliga teorier.

cogito,

Insikter funna under tystnadsplikt skulle kunna ha den nackdelen att du är förhindrad att "använda" eller meddela dessa i din framtida samhällsborgarliga eller konstnärliga gärning.

Hm, mja, knappast. Även om jag drar slutsatser eller får en insikt mig till livs genom en av SFMO:s mysteriespel kan jag utan hinder av tystnadsplikt förmedla just denna insikt, men inte dess upprinnelse. Att förmedla insikter är dock svårt hursomhelst. Lämpligast döljs de i ett mysterispel, en film eller kanske ett evangelium!

Jag talar här alltså om "vad", innehållet, inte om procedurens "hur"-hemligheter. Det finns många före dig som anklagats för att ha "släppt ut" insikter som bröderna ansåg vara "deras" kunskap, bara för att dessa personer en gång valde att gå denna formella invigningsvägen.

Som jag förstått det är det alltså främst hur-hemligheterna som är skyddade. Det finns som sagt frimurare och frimurare, och även inom de "erkända" frimurarna finns det helt säkert en del som slår huvet om bakfoten.

Sedan, en sådan sak som att man vidhåller/stagnerar i att kunskap principiellt endast ska vara tillgänglig för människor av hankön borde väl läggas på vågskålen, eller?

Den kvinnliga motsvarigheten till SFMO är Mariaorden, och det förekommer visst samarbete mellan ordnarna. Så traditionen bygger inte så mycket på "men only" som på "only men". Den kvinnofria (resp mansfria) miljön skapar en särskild atmosfär, som jag noterat i den manskör jag sjunger i. Jag tror att den skulle kunna gynna (som en del i helheten) det andliga sökandet.

-narr-

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 05 jan 2006 19:16

Hovnarr skrev i annan tråd:

Ja, hursomhelst tror jag de flesta kristna idag har en sådan uppfattning. Om Paulus hade det eller inte vet jag inte riktigt. Antingen är det såsom du skriver, eller så tänkte han sig att det andliga sökandet skulle kulminera i ett bemästrande och utom-karmiskt ansvarstagande à la post-väktaren-vid-tröskeln. När jag läser "Jesu död till syndernas förlåtelse" förstår jag "metanoia till det gudomliga Jaget och förverkligandet av kristusnaturen", men kanhända är detta att tolka Paulus (och evangelisterna) för snällt/brett?

Mitt problem är: Jag har omdefinierat min tidigare mainstream-kristna syn på "synd", "förlåtelse" och "domedagen" etc etc, så jag vet inte längre om bibelförfattarna menar det jag förstår idag, det jag trodde tidigare eller något helt annat.

Citat:
Att det har funnits en eller flera historiska Jesus har jag lätt för att gå med på.

Visst. För den moderna människans mentala hälsas skull borde dock NT föregås av orden: "Any resemblance to real persons, living or dead is purely coincidental." (En sådan disclaimer var sannolikt inte nödvändig då det begav sig och utelämnades därför). Detta uteslutar givetvis inte att det funnits historiska andliga ledare (och säkert flera som hetat Jesus), reinkarnerade vishetsväsen etc etc.

Det är också möjligt att sådana ledare kallades Jesus, åtminstone av de som trodde på JHVH, en ny messias m.m. Johannes (Ioa Annes = uppenbarare av ljuset) var ett sådant "titelnamn", och Paulus ger en vink om att Jesus tycks ha varit det också.

cogito skrev:
Frågan är snarare vad dopet innebär, dvs vad skall man tro om de 3,5 kristusåren efter dopet. Är jesuskroppen då kärl för "kristusanden" - och vad utgör isåfall denne Kristus? Annorlunda uttryckt, är Jesus "bara" den högtförädlade reinkarnerade Zarathustra - en världslärare, eller "tjänstegör" han för en övermänsklig, kosmisk varelse som "tar boning i", dvs förbinder sig på så sätt med vår jordutveckling?

Men där har du väl precis den fråga jag började med igen, eller? Andemänniska eller människoande? Den högtförädlade Zarathustra är andemänniskan - på väg mot övermänsklighet men aktuell som världslärare. Eller är han människoanden - människosonen - the god incarnate? Syftar "guds son/tjänare" på YHWH:s tjänsteman eller på det gudomligas tjänare? I den senare bemärkelsen är vi ju alla tjänare, om vi vill, eller slavar.

cogito skrev:
Det kan ju också vara så att Paulus mission är sas "godkänt" från högre ort, som en nödvändig åtgärd i en större plan. Jämför Lucifers roll.
Isåfall kan det tänkas att västerlandet behövde slöjan över karma och reinkarnation för att ägna sig åt jordnära sysslor som naturvetenskapen t ex.

Jo, men det är en fråga som intresserar mig mindre. Inget ont som inte har nåt gott med sig, kanhända, men begrunda gudarnas administration är för mig bara relevant i syfte att begripa vad de vill med mig. Resten får de godkänna eller dementera bäst de vill. Som människa är det ohyggligt svårt att se långtidseffekten av beslut redan på vår nivå, karmiska slöjor och naturvetenskap åsido.

cogitio skrev:
Jag är medveten om att jag mumlar i skägget, hovnarr. Men det är bara å fråga vidare om min teoretiska kunskap kan vara till någon hjälp.

Det som gör mig tveksam är väl snarare att JAG INTE tycker att du mumlar i skägget, men du tror ändå att jag ska uppfatta det så. Min förståelse av min förståelse tycks alltså vara annorlunda än din förståelse av min förståelse, och det är en dålig utgångspunkt för fortsatt diskussion. Kan du trots detta gissa vad jag missförstår, eller utveckla hur du ser på saker där du ändå uppfattar en osamstämmighet mellan våra synsätt?

Jag mumlade nog i skägget, eftersom jag inte tog ställning i frågan: Is he the God incarnated or what?

Låt oss se vilka kort vi ha att leka med:

Judarna hade/har en Messias-förväntning. För dem har inte Kristus kommit än. Så dock för evangelisterna och Paulus.

Gnostikernas "Apokalypse of Adam" kan tolkas som de steg Zarathustra-jaget tog fram till den 13:e (förväntade) inkarnationen i Nazareth.

Evangelieskrivarna har tydligen var sina (esoteriska) källor och traditioner. Men tydligen förväntade samtliga att det stora mysteriet måste utspela sig en gång på det fysiska planet. Detta skildra de, dvs mysteriespelets ingredienser skildras som en slags ögonvittnesrapport inför öppen ridå. Handlingar, lärosatser etc offentliggörs (och förkapslas samtidigt igen) som historiska scener - för nu har det hänt! - men inte nödvändigtvis bevittnat av dom själva på historiska platser med historiska människor. Det måste bli just 12 apostlar av esoteriska skäl - inte för att något ögonvittne räknade dom etc. Förstår du hur jag menar, Hovis?

Paulus möter i sin uppenbarelse tydligen den Kristus som lärjungarna upplevde under de fyrtio dagarna, dvs i en slags "uppståndelsekropp". Han kallar sig själv "en för tidig född" - han hade kanske anlag som lät honom se detta. Nu går det upp för honom att mysteriet (som även han väntade på) redan hade hänt. Ungefär så.

Var skall vi nu placera detta jaget som levde i Jesus?

Människo-jag (Zarathustra) som genomgår en kosmisk invigning vid dopet och blir enfött son, född i anden, förutom att han var som vi alla fysisk tvåfödd genom arvet? Då öppnar det för att vi alla en gång blir enfödda söner.

Eller inkorporeras Jesus av ett högre jag, tillhörande en ordning som alldrig kännt av att vistas så nära i symbios med en fysisk människokropp? Det skulle förklara bl a varför Jesu lidande görs till ett så stort nummer. För visst ha folk lidit före och efter honom? Är det en ande som normalt ha hemvist "på" solen? Då tyder det på att denna mission kanske inte genomförs för människorna allena, utan har även ett kosmiskt syfte. Något skall "rättas till" genom att en gud offrar sig??

Men hur kommer treenigheten in i bilden här? Är denne Guds son tredjeparten i denna? Som ende sonen? Eller är han en gudason av någon änglahirakis rang med treenigheten som gudom över sig? Själv använder texterna beteckningen "fader". Men hur högt skall vi placera denna fader? Med vår kunskap om universum vill vi ju sätta en möjlig högsta gudom "på toppen av" alla galaxhopar, minst. Är judarnas Jahve en sådan gudom eller "bara" ruler of the known univers, dvs i stort sätt vårt solsystem med zodiaken som yttersta periferi.

Det här kräver ju månader av diskussion... innan vi vet vad den andre menar med termen x eller y.
Själv är jag med åldern mer och mer oviss - och börjar mumla i skägget...

mvh/cogito

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 jan 2006 00:19

Cogito,

Det här kräver ju månader av diskussion... innan vi vet vad den andre menar med termen x eller y.

Ställer du upp på det i mån av tid gör jag gärna det också. Förutsatt att vi båda finner det givande.

Men tydligen förväntade samtliga att det stora mysteriet måste utspela sig en gång på det fysiska planet. Detta skildra de, dvs mysteriespelets ingredienser skildras som en slags ögonvittnesrapport inför öppen ridå.

Om jag förstår dig rätt antyder du att evangelierna skildrar händelser i andra dimensioner, men de har "transponerats" allegoriskt till vår värld för att göra det lättare för neofyterna att ta dem till sig? Dvs Jesus har aldrig vandrat på jorden, men ändå offrat sig för människoväsendets skull på annat håll? Det är möjligt.

Kan man också tänka sig att evangelierna är rent skönlitterära verk som vill uttrycka ett antal "poänger" utan att koppla dem till faktiska händelser (i någon dimension)? Idag säger ju många att Tolkiens eller CS Lewis böcker innehåller många "kristna anspelningar" eller "ett kristet bildspråk" eller rent av "ett kristet budskap". Nå, tänk om precis just det kunde sägas om evangelierna också! Att det blev just en ögonvittnesrapport är kanhända bara en ödets nyck, ett litterärt knep för att ge läsaren en starkare upplevelse och ökad möjlighet att ta lärdomen till sig. Långt senare kom kyrkans maktknep med att tilldela evangelierna historiskt värde för att försöka tygla gnostikerna.

Det ena utesluter inte det andra. De kan beskriva en faktisk kosmologi (i synnerhet Johannes, "I begynnelsen var Ordet...") med invävda tankeväckare, samtidigt som de kan vara ren "food for thought". Men om jag förstår dig rätt menar du i varje fall inte att evangelisterna ville beskriva händelse som ägt rum på det materiella planet, vare sig då de skrevs, tidigare eller i framtiden?

Nu går det upp för honom att mysteriet (som även han väntade på) redan hade hänt. Ungefär så.

Menar du att
1) Det gick upp för honom att messias ankomst var en icke-fysisk företeelse som redan skett på ett annat plan/annan dimension; eller
2) Det gick upp för honom att messias redan vandrat på jorden (typ några hundra år tidigare) och gjort vad han skulle och nu var det att ropa Hosianna och ta emot?

Var skall vi nu placera detta jaget som levde i Jesus?

Ja, om jaget nu inte levde i den rumtidsliga dimensionen är frågor om placering historiskt/geografiskt ointressanta. Då återstår den hierarkiska placeringsfrågan (som ju delvis är tidsbunden, eller snarare evolutionärt bunden).

Men om vi pratar som en person av kött och blod i sandaler, då är det en annan sak. Vad säger du?

Människo-jag (Zarathustra) som genomgår en kosmisk invigning vid dopet och blir enfött son, född i anden, förutom att han var som vi alla fysisk tvåfödd genom arvet? Då öppnar det för att vi alla en gång blir enfödda söner.

Inte bara det, utan det väcker också frågan: hur många andra kosmiskt invigda finns det? Tänk på Budda & Co: och så många oräkneliga andra med upplysningsanspråk (alla faraoner t.ex.). Ja, titta bara hur många på detta forum som verkar upplevt kosmiska invigningar! Ska vi göra en gradskala då där Jesus är bäste man på plan och vi vanliga dödliga för nöja oss med pseudo-invigningar tills vidare (ja, tills när?). Jag menar: Var lägger vi i så fall ribban för kristusnaturens förverkligande?

Eller inkorporeras Jesus av ett högre jag, tillhörande en ordning som alldrig kännt av att vistas så nära i symbios med en fysisk människokropp? Det skulle förklara bl a varför Jesu lidande görs till ett så stort nummer. För visst ha folk lidit före och efter honom? Är det en ande som normalt ha hemvist "på" solen? Då tyder det på att denna mission kanske inte genomförs för människorna allena, utan har även ett kosmiskt syfte. Något skall "rättas till" genom att en gud offrar sig??

Med viss modifikation kan den teorin stämma in på en rent andlig Jesus, vars offer aldrig ägt rum på denna planets yta. Alltså, "inkorporationen" (missvisande ty korpus = kropp, men inte fysisk kropp alltså) skedde inte på fysisk individnivå, utan istället övergripande för hela människoväsendet. Det Mänskliga "tvåddes" (dvs för både människorna och människoväsendet som kosmisk "kraft") genom detta högre väsens inkorporering och påföljande offer. Detta inkorporerade väsen är Människosonen. Om detta berättas sedan allegoriskt i evangelierna för att locka oss att göra något liknande, fast i vår människoskala (ovan som nedan). GROVT spekulativt, men jag skäggmumlar också gärna om vi kan mötas där.

-narr-

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Jesusdebatten

Inläggav Luipa » 06 jan 2006 14:39

Vår beläste forumvän Roger har fått in en debattarikel i Sveriges största kvällstidning.
/Luipa

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 56,00.html

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 12 jan 2006 15:20

Nu har Roger också fått tillfälle att presentera sina efterforskningar i TV-programmet Debatt från Göteborg. Grattis!

Om vi dock väljer för ett ögonblick spåret ATT Jesus har funnits och att evangelierna vill berätta om en ny impuls, en förnyelse av de gamla mysterierna och mytologiska bilderna (istället för att bara samla dom i en ny språkdräkt)?

Kan man tänka sig att Jesus mission inte enbart riktar sig till människornas angelägenheter? Om vi utgår ifrån att att Jesus inte frälsar oss från vårt personliga karma, från våra synder (så som kyrkan vill hävda och kanske Paulus också?) - vad skulle då människans "synd" kunna bestå i, som vi skall bli räddade ifrån?

Kanske är det så att någon impuls behövs för att mänskligheten som helhet inte skall "degenererar" och att det är denna "synd" han frälsar bort? En synd som överstiger den enskildes förutsättningar enligt karmalagen. Kanske är det ett övergripande karma som med Jesus gärning måste "rättas till", ett karma som angår alla "jordens" väsen, inte bara de tre eller fyra kända rikena?

Om vi tecknar upp utveckling i form av bågar, där en vänstra båge når en punkt, för att därifrån bilda en ny båge till höger, så får vi en skärningspunkt en nollpunkt. Den högra bågen tar avstamp i en impulspunkt för att bilda en ny båge. Den vänstra bågen måste hejdas, vändas för att inte förlängas eller fördjupas. Rörelsen från utdrivningspunkten ur paradiset, där vi begåvats med ett begynnande självmedvetande ledde till en utveckling av egot som, om det inte förvandlas inom sin tid, leder till super-ego-människo-djuret, till degeneration.

Hur utlöses impulsen för vändningen vid "tidernas vändpunkt", så att det nya målet kommer i sikte? Denna synd (synd = att missa målet) som överstiger det enskilda, personliga ansvarsområde enligt karmalagen "frälser" missionen oss ifrån. Dvs här kanske uppfylls en kosmisk lag utöver Jesus "lärargärning" för människorna?

Vad talar för eller emot en sådan tolkning av sakernas tillstånd?

mvh/ cogito

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 12 jan 2006 19:31

Hovnarr skrev:

Inte bara det, utan det väcker också frågan: hur många andra kosmiskt invigda finns det? Tänk på Budda & Co: och så många oräkneliga andra med upplysningsanspråk (alla faraoner t.ex.). Ja, titta bara hur många på detta forum som verkar upplevt kosmiska invigningar!

Här har du två starka kandidater som nyligen har funnits tillstädes.
De har uppslag som räcker för flera månaders studium. Något att bita i

http://www.livetsbog.com/innehall.htm

http://www.philosophy.org/index2.html

tycker cogito

Tatjana

Inläggav Tatjana » 13 jan 2006 06:22

cogito skrev: Eller är han människoanden - människosonen - the god incarnate? Syftar "guds son/tjänare" på YHWH:s tjänsteman eller på det gudomligas tjänare? I den senare bemärkelsen är vi ju alla tjänare, om vi vill, eller slavar.

Så kanske det är människornas son, som offer för människornas skull, eller den son av gud född som även blev till människa.

Gnostikernas "Apokalypse of Adam" kan tolkas som de steg Zarathustra-jaget tog fram till den 13:e (förväntade) inkarnationen i Nazareth.

Lixom att Adam kan kopplas till Jesus död genom den mosaiska lagen.

Han kallar sig själv "en för tidig född" - han hade kanske anlag som lät honom se detta. Nu går det upp för honom att mysteriet (som även han väntade på) redan hade hänt. Ungefär så.

En för tidigt född, "innan riket ". Mysteriet har ju inte fullbordats, då hade han ju inte varit för tidigt född.

precis.

Eller inkorporeras Jesus av ett högre jag, tillhörande en ordning som alldrig kännt av att vistas så nära i symbios med en fysisk människokropp?

Det är iallafall min uppfattning. Annars kan jag inte se syftet.

Det skulle förklara bl a varför Jesu lidande görs till ett så stort nummer. För visst ha folk lidit före och efter honom? Är det en ande som normalt ha hemvist "på" solen? Då tyder det på att denna mission kanske inte genomförs för människorna allena, utan har även ett kosmiskt syfte. Något skall "rättas till" genom att en gud offrar sig??

Ja det sägs så, men genom att en gud offrar sig?
Gudar offras och skapas varje dag, detta måste ju varit någon annan?

Men hur kommer treenigheten in i bilden här? Är denne Guds son tredjeparten i denna? Som ende sonen? Eller

Mycket bra fråga....

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Guds lam som borttager VÄRLDENS synder

Inläggav hovnarr » 13 jan 2006 12:48

cogito,

Rörelsen från utdrivningspunkten ur paradiset, där vi begåvats med ett begynnande självmedvetande ledde till en utveckling av egot som, om det inte förvandlas inom sin tid, leder till super-ego-människo-djuret, till degeneration.

Så, anser du då att Jesu verk omöjliggjorde denna jaglösa människa, eller snarare möjliggjorde den jag-förverkligade människan? Tror du att vi, trots Jesus, kommer att få se sådana super-ego-människo-djur i framtiden?

Jag tycker det låter rimligt, men här kommer en fråga till: Kör till på att Jesus FANNS och GJORDE detta, men tror du att han behövde vandra i sandaler i öknen för att åstadkomma detta? Tror du att den Jesus som åstadkom detta, dvs Zarathustra-väsendet om du så vill, verkligen vandrat längs Golgata? Kan man inte tänka sig att offret, Jesu gärning, verkligen skedde men inte på det fysiska planet? Även Jesu lärargärning måste då varit icke-fysisk, förmedlat som insikter eller syner snarare än via en skäggig långhårig man - vilka det naturligtvis fanns gott om då, men som inte har något särskilt med Jesu offer att göra. Vad tror du om detta?

-narr-

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 14 jan 2006 02:04

Citat:
Rörelsen från utdrivningspunkten ur paradiset, där vi begåvats med ett begynnande självmedvetande ledde till en utveckling av egot som, om det inte förvandlas inom sin tid, leder till super-ego-människo-djuret, till degeneration.

Så, anser du då att Jesu verk omöjliggjorde denna jaglösa människa, eller snarare möjliggjorde den jag-förverkligade människan? Tror du att vi, trots Jesus, kommer att få se sådana super-ego-människo-djur i framtiden?

****** I detta spår som vi är inne nu, kallade jag det för en "impuls" som behövs för att "vända trenden". Frågan är vad som utgör en sådan impuls. 1) Ett nytt budskap framfört av en lärare resp. nedskrivet som ett dokument? 2) Ett "ofysikt" ferment som verkar på något sätt förlossande på människans förutsättningar/konstitution? 3) Både och? Är förresten en snilleblixt en slags impuls i jämförelse med systematiska experientserier?

Ja, jag tror att vi kommer att se sådana tendenser hos oss alla. Det väger hela tiden - annars vore vi skapta som intelligenta automater. Vi har ju sett en slags kollektiv jag-metvetensvaghet under Hitler-tiden. Vi ser tecken på det i det sk oprovocerade våldet. Jag ser tendenser till det när resonemangen från dagens syn "människa&däggdjur" övergår i sanningar som denna: "det är hjärnan som tänker". Biologiska varelser i frack som mycket väl kan kamma hem nobelpriser. Än är det ju bara en tänkt teori - men hur säger brödreklamen - du blir vad du äter. Lättast är det nog att komma tillrätta med super-egoism - den kureras nog av verklighetens påtaglighet, hästkuren. ****************

Citat:

Jag tycker det låter rimligt, men här kommer en fråga till: Kör till på att Jesus FANNS och GJORDE detta, men tror du att han behövde vandra i sandaler i öknen för att åstadkomma detta? Tror du att den Jesus som åstadkom detta, dvs Zarathustra-väsendet om du så vill, verkligen vandrat längs Golgata? Kan man inte tänka sig att offret, Jesu gärning, verkligen skedde men inte på det fysiska planet? Även Jesu lärargärning måste då varit icke-fysisk, förmedlat som insikter eller syner snarare än via en skäggig långhårig man - vilka det naturligtvis fanns gott om då, men som inte har något särskilt med Jesu offer att göra. Vad tror du om detta?

********** Zarathustra är en part i kompositionen, kanske den fysiska kroppen. Esoterikerna talar om flera "kroppar" som utgör människan. Kanske Krishna är inblandad i kompositionen, vad vet jag. Kristusväsendet skulle isåfall varit tillstädes *i* eller *som* kompositionens jag under 3,5 år. Detta skulle kunna kallas "att offra sig" likaväl som att det skulle kunna kallas en kärlekgåva eller nåd - som från högre ort sett, lite krasst sagt kunna faller under "kommande planerade åtgärder" avdelning Tellus. Vad evangelierna menar är att det faktiskt har hänt i tid och rum - så som deras tradition förväntade sig att "fermenteringen" måste äga rum såsom uppenbarat mysterium. Tydligen var den bevittnade medvetenheten inte representerad tillräckligt, utan där fanns en fördröjning innan gnostikerna utifrån sin förståelsebakgrund förstod att mysteriet hade skedd - och ingen var vaken nog. Och så återberättar de sina mysterier med inslag av historiska enskildheter. Fyra traditioner med tyngdpunkt på olika saker. Men berättelserna om Jesus handlingar och ord representerar ju någons eller någras insikter och moraliska resning - var kommer den ifrån? Och om Rogers forskning visar att det är gamla, almänna myter sammanställda på nytt - utan inslag av något avgörande nytt... ja då har vi bara en Paulus-teologi. Gudasonen och hans profet. ***********

Jag vet inte,
cogito

meanman

Inläggav meanman » 15 jan 2006 18:38

Hovnarr,Cogito m.fl. !

Alla har vi väl sett några avsnitt av ArkivX: I want to believe...

Så som man talar om 'nyktra alkoholister' så kanske man kunde tala om 'icke-troende religiösa'?
Det skulle då vara personer som av beskaffenhet eller deltagande som barn i religiösa sammanhang har eller har utvecklat ett religiöst förhållningssätt i sitt leverne - men som har slutat att tro.

Men såsom den 'nyktre alkoholisten' lång tid alltid frestas att vara en 'drickande alkoholist', så finns det 'icke-troende religiösa' som demonstrerar sitt 'I want to believe...'. De finner sig inte tillfreds utan trons gemenskap.

Och i detta läge är det önskan att tro som söker efter någon slags urkund eller tradition eller visionär framställning.
Om det är historiskt bevisbart är då likgiltigt. Tron ger om den infinner sig i stort sett vad som helst legitimitet.

Även här hittar jag Wittgensteins 'fotsteg', och då i SA som några av er tagit del av.

W. i SA anm från 1937:
"Hur sällsamt det än låter: Evangeliernas historiska berättelser kunde i historisk mening bevisligen vara osanna, och tron skulle ändå ingenting förlora därigenom: men inte därför att den kantänka åberopar sig på 'allmänna förnuftssanningar'!, utan därför att det historiska beviset (det historiska bevisspelet) inte alls angår tron. Människan griper tag i denna underrättelse (evangelierna) med tro (dvs, med kärlek). Detta är säkerheten i detta försanhtållande, inte något annat."
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 15 jan 2006 19:36

meanman skrev:
Så som man talar om 'nyktra alkoholister' så kanske man kunde tala om 'icke-troende religiösa'?
Det skulle då vara personer som av beskaffenhet eller deltagande som barn i religiösa sammanhang har eller har utvecklat ett religiöst förhållningssätt i sitt leverne - men som har slutat att tro.

Men såsom den 'nyktre alkoholisten' lång tid alltid frestas att vara en 'drickande alkoholist', så finns det 'icke-troende religiösa' som demonstrerar sitt 'I want to believe...'. De finner sig inte tillfreds utan trons gemenskap.

Och i detta läge är det önskan att tro som söker efter någon slags urkund eller tradition eller visionär framställning.
Om det är historiskt bevisbart är då likgiltigt. Tron ger om den infinner sig i stort sett vad som helst legitimitet.

Mycket välfunnen synpunkt, meanman!

Även om jag för min del inte hänför abstinensbesvären till barndom utan till tidigare perioder. "Trons gemenskap" tror jag dock inte på i detta fall, "surrogatet" fungerar här snarare som individuell törstsläckare - även om det inte uteslutar utkik efter artfränder.

Givetvis fungerar ett sådant "surrogat" ju endast i längden om det erbjuder större och sannolikare tankemässiga bärigheter än motsvarande alternativa paradigmer. "Tron" är här snarare ett för-tro-ende till ens tänkande. Om jag med detta kommer t ex till slutsatsen: Allting har alltid funnits! - då har denna sats helt enkelt mera bärkraft än en slutsats som håller sig inom ramen för tid och rum. En sådan sats tävlar ju inte med utsagor *inom* ramarna och låter därför vetenskapens landvinningar gälla.

På så sätt har Wittgenstein helt rätt i citatet du anförde. Det han observerade i frågan karaktiserade han skarpsinnigt. Men även han "finner vad han letar efter" och inget annat. Verkligheten komponeras ju av de tre faktorer: det observerbara, observationsakten och observatören. Här finns plats för utveckling, eller?

Tack för kommentaren,
cogito

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 16 jan 2006 12:06

cogito skrev:Frågan är vad som utgör en sådan impuls. 1) Ett nytt budskap framfört av en lärare resp. nedskrivet som ett dokument? 2) Ett "ofysikt" ferment som verkar på något sätt förlossande på människans förutsättningar/konstitution? 3) Både och?

Eben! Vad talar då för/emot 1, 2 och/eller 3?

1) Det som talar emot att just detta skulle varit impulsen är Rogers m.fl. forskningsresultat och det faktum att "Jesu budskap" framförts på liknande sätt tidigare, även nedskrivet. Det som talar för att detta skulle vara av vikt är väl kanske 50% av jordens kristna befolkning som tror på Den Gudomliga Planen(TM), brought to you by The Church inc. (all rights reserved).
2) Det som gör alternativ 2 så attraktivt är att det tillåter en tro på en faktisk Jesus trots den överväldigande bevisning som talar emot en fysisk Jesus (enligt evangelierna).
3) Det som talar för 3 skulle i så fall vara att en icke-fysisk frälsargärning inte är nog utan att någon form av fysiskt offer/lärargärning också skulle krävas. Då måste ändå denna "fysiska" gärning utformas så att den verkar rimlig givet bl.a. de historiska fakta som Roger presenterar.

cogito skrev:Vad evangelierna menar är att det faktiskt har hänt i tid och rum - så som deras tradition förväntade sig att "fermenteringen" måste äga rum såsom uppenbarat mysterium.

Jag är inte så säker på det. Jag tror INTE evangelisterna hade historiska anspråk alls. Evangelierna är som Narnia eller Sagan om Ringen, och det menar jag inte alls nedsättande utan vad jag uppriktigt tror att författarna avsåg. Hur många barn har inte öppnat garderobsdörren förväntansfullt och trott sig finna en magisk värld där bakom? Ändå vet ju folk idag att Narnia inte är en historisk skildring, utan ett skönlitterärt verk. Detta behöver inte påpekas i början av boken. Men hur skulle det vara om en helt annan, mycket mer avancerad kultur plötsligt skulle få fatt i boken? Kanske skulle de spekulera i hur sådana garderobsportaler var konstruerade, eller tolka lejonfossil som bevis på att Aslan verkligen funnits. Ffa skulle de kanske begå det kapitala misstaget att tro att författaren verkligen menade att det gått till såhär i verkligheten. Det är det fantasilösa samhällets tolkning av ett fantastiskt verk. Det blir förstås en tolkning som helt missar målet: egentligen finns ju garderoben där, envar kan gå in i sitt mörka inre och möta häxan och lejonet, för att sedan komma ut ur garderoben eller hur det nu var.

cogito skrev:Tydligen var den bevittnade medvetenheten inte representerad tillräckligt, utan där fanns en fördröjning innan gnostikerna utifrån sin förståelsebakgrund förstod att mysteriet hade skedd - och ingen var vaken nog.

Därför att mysteriet ägde rum någon annanstans och dess verkningar var precis av den art att en gnostiskt skolad person kunde uppfatta dem. OM det sedan även skett ett arbete på det fysiska planet, dvs om en "speciell" person korsfästs bland alla korsfästa, lidit bland alla lidande, profeterat bland alla profeterna osv - då passerade DET obemärkt. Det som märktes var verkningarna i det icke-fysiska, i efterhand. Det föranledde folk att skriva evangelierna.

Sedan kan man hävda att evangelisterna förmodar/förutsätter att en fysisk person åstadkom dessa verkningar [alt. 3 ovan], eller att de snarare vill ge fysisk gestalt (genom metaforer och liknelser) åt en helt och hållet andlig händelse [alt. 2 ovan]. För mig är den skillnaden inte så central. Det lilla i evangelierna som möjligen bär prägel av det historiskt korrekta är så ringa att den fysiske Jesus som eventuellt levat hursomhelst är något helt annat än den person som beskrivs i evangelierna. I så fall vore det som om Guillou skrivit verket: man vet inte riktigt var verkligheten slutar och fantasin tar vid.

cogito skrev:Men berättelserna om Jesus handlingar och ord representerar ju någons eller någras insikter och moraliska resning - var kommer den ifrån?

Varifrån kommer insikter och moralisk resning öht? För mig tycks det att de måste ha en grund som ligger utanför den fysiska människokroppen. Det som verkade då tycks verka idag, och detta är väl en rimlig beskrivning av Kristus, eller kanske snarare DHA (in-spiritus). Jag sa någon gång tidigare: Om JC är det säkrare att säga att han egentligen aldrig dött, än när han levat.

cogito skrev:Och om Rogers forskning visar att det är gamla, almänna myter sammanställda på nytt - utan inslag av något avgörande nytt... ja då har vi bara en Paulus-teologi. Gudasonen och hans profet.

Det avgörande nya är kanske vad som hänt på andra sidan garderobsdörren? Då kommer man inte att märka det förrän man öppnar den. Läser man evangelierna "rätt" (enligt min mening) visar de hän på denna dörr. De gamla myterna finns där för att folk från olika traditioner ska hitta till dörren. Men de får öppna den själva. Evangeliet, glädjebudet, väcker som mysteriespel eller symbol de "schlummernde Kräfte
in der Seele" som leder dithän. I den bemärkelsen är de verkligen KONSTVERK.

Om Paulus-teologin är fel ute eller om det är kyrkans senare tolkning/förvrängning av Paulus som är fel ute låter jag vara osagt. Jag måste medge att jag idag inte kan avgöra vad Paulus faktiskt menade med det han skrev. Men min syn på evangelierna ovan är den rimligaste jag kan tänka mig, på alla plan/dimensioner som är mig bekanta, och den står jag för tills jag vet bättre.

-narr-

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 16 jan 2006 16:08

Hovis,

många goda poäng du rader upp här! Det är ju en "ny" hovnarr som uppenbarar sig här och jag kan mycket väl tänka mig att du har "kört om" mina grumliga åsikter med en större klarhet.

För att ändå levererar ett par byggstenar håller jag mig till det fysiska spåret. Vad talar för det? Du har krav på rimlighet. Men måste man genast letar efter historiska belägg för att prata rimlighet? Du brukar ju skriva: "Som ovan, så nedan." Är det då inte rimligt att författarna vill gestalta detta "nedan" också? Kanske som "människosonen".

Människosonen som första representant av den kommande mänskligheten. Som genomgår en kosmisk invigning - något vi alla kan väntar oss i något kommande liv framöver - men som här sker i full blom, exemplarisk. Människosonens uppvaknande som gudason.

För att "tåla" en sådan invigning måste en fysisk kropp "genereras" under lång tid, annars blir det "himmelsfärd" direkt utan att kunna verka i den fysiska världen. Om detta verkar "rimligt" blir det också rimligt med judiska folkets underliga raspolitik genom århundraden före. Och Zarathustra-inkarnationerna enligt gnostikernas "Apocalypse of Adam". Vi ser här två strömmningar, en genetisk och en reinkarnationsmässig. I samtalet med Nikodemus låter evangelieförfattaren Jesus reda ut frågan.

Judarnas messiasförväntan pekar ut "Davids hus". De förväntar sig en genetisk "kungason". Vill man modern-historiskt forska efter historiska fakta kan man väl börja med att nagelfar Herodes giftamålspolitik i genealogisk hänseende efter en messiaskandidat? Och även därvid bortse från evangeliernas historiska korrekthet (barnamorden t ex)?

De romerska cesarerna var ju medtävlare om gudastatus på den tiden. Vad hindrar Augustus att själv vilja vara den människan som blev gud?

Det förefaller mig rimligt att evangeliernas författare måste "kryssa runt" en del för att berättar om ovan-nedan utan att "korsfästas" av makten och ändå få budskapet fram.

Så, ett arbete som Rogers måste efterföljas av ett arbete som är låt oss säga "krimonologiskt" inriktat.

Sedan, att "ovan" har uppenbarats "nedan" är kanske just det NYA, som angår hela mänskligheten och inte bara de upplysta. Då är det rimligt att tänka sig att det skedde påtagligt fysiskt fastän vittnen sov. Möjligen undantaget de två Johannis, döparen och Johannes-evangelisten, han som blev invigt "offentligt" som Lazarus - och skildras som den som Jesus hade kär.

Som sagt, allt detta enligt spåret "fysiskt". Det är ju många väger som leder till Rom...

mvh/cogito

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 16 jan 2006 17:11

Cogito!

Måste säga att jag bara förstår ca 70% av ditt inlägg, men du får rätta mig där jag eventuellt missuppfattat dig.

cogito skrev:Är det då inte rimligt att författarna vill gestalta detta "nedan" också? Kanske som "människosonen".

Det verkar riktigt. Då är vi inne på alternativ 3, vilket kanske är vad jag håller för rimligast. Låt oss då "reverse engineer" det historiska/fysiska spåret av händelserna och se hur de skulle kunna gestaltat sig.

cogito skrev:För att "tåla" en sådan invigning måste en fysisk kropp "genereras" under lång tid, annars blir det "himmelsfärd" direkt utan att kunna verka i den fysiska världen. Om detta verkar "rimligt" blir det också rimligt med judiska folkets underliga raspolitik genom århundraden före. Och Zarathustra-inkarnationerna enligt gnostikernas "Apocalypse of Adam". Vi ser här två strömmningar, en genetisk och en reinkarnationsmässig. I samtalet med Nikodemus låter evangelieförfattaren Jesus reda ut frågan.

Sidospår: Vad är denna Apocalypse of Adam du nämner?

Låt oss anta att evangelisten huvudsakligen tänker som du. Författaren som "upplyst" har blivit varse att en förändring ägt rum och tänker tillbaka. Det måste ha skett ett fysiskt arbete, nyligen. Vem? Bara Zarathustra-kroppen skulle vara tillräckligt "acklimatiserad". Men detta kan naturligtvis inte basuneras rakt ut! Istället tillfogas försiktiga pekare. Tre mager ser en stjärna och kommer ridande på kameler för att prisa Jesusbarnet (Zoroaster = ren stjärna, Zarathustra = kamelägaren).

cogito skrev:Judarnas messiasförväntan pekar ut "Davids hus". De förväntar sig en genetisk "kungason". Vill man modern-historiskt forska efter historiska fakta kan man väl börja med att nagelfar Herodes giftamålspolitik i genealogisk hänseende efter en messiaskandidat? Och även därvid bortse från evangeliernas historiska korrekthet (barnamorden t ex)?

De romerska cesarerna var ju medtävlare om gudastatus på den tiden. Vad hindrar Augustus att själv vilja vara den människan som blev gud?

Det här förstår jag inte. Kan du utveckla din poäng/frågeställning?

cogito skrev:Det förefaller mig rimligt att evangeliernas författare måste "kryssa runt" en del för att berättar om ovan-nedan utan att "korsfästas" av makten och ändå få budskapet fram.

Absolut. Det finns t.ex. många som hävdar att Tolkiens verk är en dramatisering av kalla kriget, men han har själv förnekat sådana politiska ambitioner. Jag kan tänka mig att evangelierna blivit så färgstarka och otroliga just FÖR ATT ingen makthavare skulle få för sig att de menade allvar. För folk på den tiden var det ju uppenbart för alla och envar att någon sådan som evangeliernas Jesus inte levat de senaste åren. Berättelsen var så uppenbart fantastisk att den inte sågs som ett hot, snarare som lättsmält och underhållande samhällssatir. Romarna skrattade nog gott åt de dumma fariséerna!

cogito skrev:Så, ett arbete som Rogers måste efterföljas av ett arbete som är låt oss säga "krimonologiskt" inriktat.

Hur då? Känns det inte som spåret torkat såhär några år efter, ungefär som med Palmemordet? (Likheter mellan Palme - Jesus fördes lustigt nog på tal på en annan tråd också). Vad föreslår du för arbetsmetod?

cogito skrev:Sedan, att "ovan" har uppenbarats "nedan" är kanske just det NYA, som angår hela mänskligheten och inte bara de upplysta. Då är det rimligt att tänka sig att det skedde påtagligt fysiskt fastän vittnen sov. Möjligen undantaget de två Johannis, döparen och Johannes-evangelisten, han som blev invigt "offentligt" som Lazarus - och skildras som den som Jesus hade kär.

Så fastän Johannesevangeliet är yngst och bär tydliga drag av de övriga evangelierna menar du att Johannes var den ende av dem som visste vad det var fråga om? Var fick de andra sina idéer från i så fall, döparen?

Jag förstår fortfarande inte vad som skulle vara så nytt och speciellt med det fysiska offret. Det är inte frågan om att det som sker antingen angår de upplysta eller allesammans, utan det faktum att UPPLYSNING angår allesammans. Krävdes det ett fysiskt offer för att driva hem den poängen? Skriften kanske underlättar, men det verkar inte som den uppkommit som ett referat till fysiska händelser eller annars tack vare det fysiska offret.

Historiska händelser angår inte människan i särskilt hög grad. Nya möjligheter och hopp, däremot, gör det i allra högsta grad. Så många människor har lidit en fasansfull död för något de trott på. Det är värt all heder och övergår sannerligen mitt förstånd och aktuella moraliska handlingsförmåga att man ger sitt liv för något på det sättet, men jag kan fortfarande inte se det kausala orsak-verkan-sambandet mellan ett anonymt obemärkt offer och "ovan/nedan" utan att gå just via den allmänkarmiska, andliga effekt som vi diskuterat tidigare.

För att förtydliga: Jag kan förstå att den andliga händelsen ses som reagens på att något fysiskt skett som en följd av naturlagen "ovan som nedan". Jag kan också förstå att totalhandlingen får konsekvenser på de olika planen. Men jag förstår inte varför den historiska händelsen i sig skulle angå "gemene man". Jag inser det magiska i Jesu offerrit, men måste ändå konstatera att den passerade förbi i stort sett obemärkt.

-narr-

Återgå till "Religion och andlighet"